Na Śląsku otwarto zakład recyklingu baterii litowych. To największy tego typu obiekt w Europie
Przedsiębiorstwo Eneris otworzyło w Żarkach (woj. śląskie) największy w Europie zakład recyklingu baterii litowych - Eneris B&R (Batteries & Recycling). Przetwarzane tam będą m.in. baterie litowe pochodzące z samochodów i autobusów, które - jak podkreśla firma - są szczególnie trudne do recyklingu. Zakład w Żarkach może przetworzyć 27 tys. ton baterii litowych rocznie.
W środę firma Eneris poinformowała o otwarciu zakładu recyklingu baterii litowych, a także odpadów akumulatorowych oraz produkcyjnych pochodzących z branży elektromobilności, czyli sektora związanego ze stosowaniem pojazdów z napędem elektrycznym, mających coraz większe znaczenie na krajowych rynkach.
Spółka twierdzi, że "wdraża transformację energetyczną" oraz "przyczynia się do zielonej transformacji", umożliwiając odzysk strategicznych surowców i metali.
Podczas otwarcia zakładu, Christophe Saint-Yves, prezes Eneris B&R, powiedział, że osiągnięcie zrównoważonego rozwoju wymaga m.in. zastosowania "wydajnych i proekologicznych rozwiązań".
- Zgodnie z wymaganiami i pozwoleniami, nasz zakład w Żarkach jest w stanie przetworzyć 27 tys. ton baterii litowych pochodzących z rynku europejskiego. Pięcioletnie doświadczenie we współpracy z międzynarodowymi klientami referencyjnymi potwierdza jakość usług świadczonych przez Eneris - dodał prezes przedsiębiorstwa.
Na temat działalności zakładu wypowiedziała się również członkini zarządu Eneris B&R. - Niskoemisyjne, wykorzystujące zieloną energię przetwarzanie mechaniczne, pozwala osiągnąć wysoki stopień odzysku i wytworzyć wysokiej jakości czarną masę, czyli mieszaninę związków metali kierowanych do ponownego wykorzystania przy produkcji nowych akumulatorów wraz z miedzią, aluminium i polimerami - podkreśliła Agata Jużyk.
Unijne przepisy zobowiązują firmy do tego, żeby każda bateria litowa wprowadzona na rynek została poddana recyklingowi. Firma podkreśla, że wyjątkowo trudne do recyklingu są baterie litowe pochodzące m.in. z samochodów i autobusów, a wraz z rozwojem elektromobilności liczba zużywanych akumulatorów będzie wzrastać. Przetwarzanie takich baterii ma przyczynić się przede wszystkim do ograniczenia wydobycia nowych surowców.