Nadal wolimy używane
Sprzedaż samochodów osobowych po dziewięciu miesiącach tego roku wyniosła 175.349 sztuk i była o 4,7 proc. mniejsza niż w ciągu dziewięciu miesięcy ubiegłego roku - podał Samar monitorujący rynek motoryzacyjny.
Natomiast sprzedaż we wrześniu 2006 roku wyniosła 19.142 sztuki i była o 9,6 proc. wyższa niż w sierpniu tego roku oraz o 11,4 proc. wyższa niż rok wcześniej.
Średnia dzienna sprzedaż wyniosła we wrześniu 736 sztuk. Zdaniem Samar, jest to wynik lepszy od sierpniowego (674 auta), lipcowego (730 aut) czy styczniowego (713 aut), ale gorszy niż w pozostałych miesiącach bieżącego roku.
"Tendencja malejąca sprzedaży sumarycznej została jednak złagodzona i istnieje szansa na uzyskanie na koniec roku wyniku zbliżonego do ubiegłorocznego (230 tys. sztuk)" - napisano w komunikacie.
Najlepszy wynik sprzedaży uzyskała Toyota. Od początku roku na zakup japońskich aut zdecydowało się 21.941 nabywców, o 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,5 proc. i był wyższy niż rok temu, kiedy wynosił 11,4 proc.
Na drugim miejscu pod względem liczby aut sprzedanych od początku roku znalazła się Skoda, z wynikiem 20.769 sztuk. W przypadku tej marki sprzedaż spadła o 2,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2005 roku, a udział w rynku wzrósł do 11,8 proc., z 11,6 proc. przed rokiem.
Na trzecie miejsce powrócił Fiat, który sprzedał 18.272 samochody, o 2 proc. mniej niż rok wcześniej. Pomimo spadku sprzedaży, Fiat zwiększył udział w rynku - z 10,1 proc. po dziewięciu miesiącach 2005 roku do 10,4 proc. obecnie.
Znajdujący się na czwartej pozycji Opel sprzedał od początku roku 17.853 samochody, czyli o 9,3 proc. więcej niż przed rokiem.
Piątą lokatę zajął Ford. W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku sprzedał 13.290 aut, czyli o 9,7 proc. mniej niż przed rokiem.
Sprzedaż samochodów Renault wyniosła 11.878 sztuk, a Peugeot 10.927.
Ósmą pozycję, z wynikiem 9.931 samochodów, utrzymał Volkswagen. Marka ta wyprzedziła Citroena, który sprzedał 8.741 aut, notując największy spadek wśród najpopularniejszych marek (wyniósł on 18,3 proc.). Pierwszą dziesiątkę zamyka Honda z wynikiem 6.997 sztuk.
Sprzedaż samochodów dostawczych wyniosła we wrześniu 2006 roku 3.351 sztuk, o ponad 15 proc. więcej niż we wrześniu 2005 roku.
Od początku tego roku z salonów samochodowych wyjechało łącznie 27.615 aut użytkowych, o 11,7 proc. więcej niż rok wcześniej.