Najdroższe telefony komórkowe świata

Nie ma w tym roku bardziej oczekiwanego telefonu komórkowego, niż iPhone nowej generacji od Apple. Jednak są tacy, których zadowoli jedynie iPhone w wersji wysadzanej diamentami, proponowany przez Londyńskiego jubilera Amosu. Ten warty 20 000 funtów (39 600 dolarów) aparat należy do najdroższych telefonów komórkowych świata.

Lecz nawet iPhone za 40 000 dolarów blednie w porównaniu z 8800 Arte od austriackiego projektanta Petera Aloisson. Ten luksusowy model Nokii (nyse: NOK - news - people ) już wersji standardowej zachwyci snobów, których ucieszą nieszablonowe dzwonki, designerskie tapety i detale z 18-karatowego białego złota. Gdy dodamy obudowę z 680 różowych i białych brylantów, które nie pokrywają jedynie wyświetlacza i wysuwanej klawiatury, telefon staje się jubilerskim arcydziełem. Cena tego cuda to 85 000 euro (134 000 dolarów), czyli tyle, ile wystarczy na pokrycie kosztów nauki w college'u.

Reklama

Na zdjęciach: 10 telefonów budzących pożądanie

Na zdjęciach: Co twój telefon komórkowy mówi o tobie

Na zdjęciach: Telefony komórkowe, które mogą uratować życie

Na zdjęciach: 10 telefonów komórkowych przyjaznych dla portfela

Na zdjęciach: 10 modnych gier na telefon

Na zdjęciach: 10 ciekawych gier na Wii

Super-luksusowe telefony komórkowe stanowią interesującą anomalię w przemyśle telefonii mobilnej. Podczas, gdy producenci, tacy jak Nokia, Samsung i Motorola zalewają rynek milionami telefonów za 40 dolarów sztuka, przeznaczonych dla krajów rozwijających się, takich jak Chiny, Rosja i Indie, mniejsze firmy, jak Amosu, czy Peter Aloisson tworzą produkty z najwyższej półki dla niewielkiego grona klientów.

To trend, który od dawna nie słabnie. Projektanci mody i producenci samochodów od lat interesują się designerskimi produktami. W zeszłym tygodniu Christian Dior (other-otc: CHDRF.PK - news - people ) zaprezentował telefon za 5000 USD o opływowych kształtach pudełka na puder. Producent zegarków, Tag Heuer, wprowadza na rynek telefon za 6000 dolarów wykończony skórą krokodyla. Porsche (other-otc: PSEPF.PK - news - people ) i Lamborghini też mają w ofercie telefony. Ferrari w zeszłym roku skorzystało z pomocy Vertu, brytyjskiego producenta luksusowych telefonów należącego do grupy Nokia, aby stworzyć specjalną edycję telefonów komórkowych.

Producenci dóbr luksusowych twierdzą, że rosnąca popularność telefonów komórkowych na świecie przysparza im nowych klientów. "Telefony komórkowe stają się coraz częściej obiektem pożądania", mówi Alberto Torres, prezes Vertu.

Co więc kryje się w kosztownych telefonach, czego brakuje komórkom za 100 lub 200 dolarów? Jeśli chodzi o markę Vertu, której telefony kosztują od 400 do 300 000 dolarów, różnica zaczyna się już w fazie selekcji materiałów. Do produkcji używane są odporne na zarysowania szkło szafirowe, tytanowe obudowy, rubinowe łożyska (o minimalnym współczynniku zużycia), delikatna skóra, a w niektórych modelach złoto i platyna.

Również inspiracje designerskie są najwyższej próby. W linii "Signature" zastosowano detale jubilerskie i zegarmistrzowskie. Linia "Ascent" nawiązuje do luksusowych samochodów i zawiera elementy z włókna węglowego i gumy. (Torres ma czerwony telefon z serii Ascent). Najnowsze telefony Vertu o nazwie "Constellation" mają kojarzyć się z czasami pionierów lotnictwa.

Dochodzi też kwestia skomplikowanego procesu produkcyjnego. Chociaż telefony Vertu wykorzystują podzespoły Nokii, to są oddzielnie projektowane i montowane. Niektóre modele mają ponad 500 części mechanicznych, a wszystkie są składane ręcznie w Europie. Torres porównuje proces ich produkcji do innych produktów luksusowych, takich jak samochody, zegarki i torebki.

Aparaty te są budowane z myślą o długowieczności, zarówno konstrukcji, jak i klasycznego designu. Vertu testuje niektóre modele jeżdżąc po nich samochodem. Torres mówi, że celem jest stworzenie telefonu działającego przez 20 lat, nawet, jeśli użytkownik i tak prawdopodobnie wymieni go na nowszy model po kilku latach.

Tego typu produkty przyciągają znanych klientów, takich jak były dyrektor generalny Ferrari, Jean Todt oraz Beyoncé, Gwyneth Paltrow, Catherine Deneuve i Michelle Yeoh. Co ciekawe, większość z nich musiała zapłacić za swojego Vertu. "Bardzo rzadko dajemy nasze produkty w prezencie", mówi Torres. "Uważamy, że lepiej, aby klienci je kupowali i czuli się przez to związani z naszą marką".

Według firm produkujących luksusowe telefony, jest wiele osób, które mogą sobie na nie pozwolić. Vertu miał trzycyfrowy wzrost w 2006 i 2007 roku i ciągle rozbudowuje swoją sieć salonów sprzedaży, takich jak pierwsze sklepy w USA, w hotelach Wynn Las Vegas i Plaza (w Nowym Jorku). Pomimo spowolnienia gospodarki, jak mówi Torres, USA jest najszybciej rozwijającym się rynkiem dla tej marki.

Według Torresa, luksusowe telefony komórkowe będą kiedyś przynosić zyski rzędu miliardów dolarów. Jednak niektórzy analitycy twierdzą, że drogie komórki i inne elektroniczne gadżety nigdy nie będą tak popularne, jak designerskie zegarki, torebki, czy samochody. "Szybkie tempo rozwoju technologii telefonów komórkowych oznacza, że aparaty nie zyskują z czasem na wartości, tak jak Rolex'y", zauważa Pamela Danziger, ekspert z dziedziny marketingu towarów luksusowych. "Poza tym telefony, noszone wszędzie, lecz rzadko zakładane na szyję, czy rękę można łatwo zgubić lub stracić, co czyni z nich dość ryzykowną inwestycję", dodaje Pamela.

"To bardzo, bardzo ograniczony rynek".

Danziger mówi, że są dwa wyjątki od tej reguły. Po pierwsze, młodzi ludzie, którzy coraz częściej rezygnują z luksusowych zegarków i sprawdzają czas na swoich telefonach, co może bardziej skłaniać ich do wydania tysięcy dolarów na komórkę. Po drugie: elita najbogatszych osób świata, które "zawsze kupują rzeczy najlepsze z najlepszych".

W końcu, podobnie jak w przypadku innych kosztownych akcesoriów, wydatek 10 000 dolarów na telefon nie ma wiele wspólnego z logiką. Torres porównuje luksusowe telefony do klasycznych Ferrari. "Może i nie przetrwają wieków i nie ma w nich najnowszych technologii, ale jazda nimi to niesamowita przyjemność".

Elizabeth Woyke

Forbes
Dowiedz się więcej na temat: people | 000 | telefony | świata | iPhone | telefon | najdroższa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »