Największy bank naciąga

Bank Pekao SA bezprawnie pobiera od konsumentów opłaty za wpłaty gotówki w bilonie na rachunki bankowe - uznał Prezes UOKiK. Kwestionowane przez Urząd praktyki są już zmieniane.

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte we wrześniu 2006 roku po informacji otrzymanej od konsumenta. W jego toku Prezes Urzędu ustalił, że bank PEKAO SA różnicował opłaty za bezpośrednie wpłaty gotówki dokonywane przez klientów na rachunki w siedmiu oddziałach w - Lublinie, Krakowie, Jeleniej Górze, Warszawie, Ełku oraz Gdańsku.

Konsument, który chciał wpłacić w kasie banku pieniądze bilonem na swoje konto musiał, w zależności od oddziału w którym miał rachunek, uiścić dodatkową opłatę. Jej wysokość była zróżnicowana - np. w Warszawie pobierano ją od wpłaty w ilości powyżej 100 sztuk bilonu w wysokości 0,5 proc. wpłaconej kwoty.

Reklama

Zdaniem Prezesa UOKiK pieniądz w postaci monety jest takim samym środkiem płatniczym jak banknot. Wprowadzanie opłat za jego użycie przy dokonywaniu transakcji płatniczych nie ma żadnego uzasadnienia. Przeliczenie i sortowanie bilonu może być czasochłonne, jednak w opinii Urzędu nie należy traktować tych czynności jako usług dodatkowych, za które należy się przedsiębiorcy wynagrodzenie. Wpłaty gotówki mieszczą się bowiem w ramach świadczonych usług prowadzenia rachunków oszczędnościowych, za co konsument uiszcza cyklicznie należności.

Wprowadzenie przez bank opłat uzależnionych jedynie od rodzaju gotówki narusza prawo różnicując klientów tego samego przedsiębiorcy - w niektórych oddziałach nie pobierano żadnych należności.

Już w trakcie postępowania PEKAO SA zaczęło zmieniać praktykę. Ponadto Prezes UOKiK zobowiązał bank do przekazania sprawozdania z wykonania nałożonych obowiązków do końca stycznia 2008 roku. Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności, słabsi uczestnicy rynku mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Ponadto spory między konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi może rozstrzygać Arbiter Bankowy.

Obecnie "Nowe Pekao" jest największym bankiem w Polsce pod względem aktywów, kredytów, depozytów i produktów inwestycyjnych. Bank świadczy obecnie usługi dla ponad 5 mln klientów indywidualnych, ponad 300 tys. z segmentu MSP i 15 tys. z grupy dużych firm.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | bank | Bank Pekao | pekao sa | rachunki | Bank Pekao SA | Bank Pekao SA | pekao | bańki | opłaty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »