Reklama

Narodowy przewoźnik trafi w chińskie ręce?

Chiński narodowy przewoźnik - linie lotnicze Air China zainteresowane są kupnem LOT-u - dowiedziało się Polskie Radio.

Przebywający z wizytą w Pekinie wiceminister infrastruktury Rafał Baniak spotkał się z szefem chińskich linii lotniczych. Rozmowa dotyczyła prywatyzacji LOT-u, który pod koniec ubiegłego roku podpisał umowę o współpracy z Air China.

Reklama

Do tej pory za najpoważniejszego inwestora uznawano tureckie linie Turkish Airlines. Zarząd LOT-u na początku maja spotkał się z władzami tureckiego przewoźnika.

Ze źródeł w zarządzie spółki wynika, że LOT poważnie zastanawia się nad ofertą chińskiego inwestora. Polskie Linie Lotnicze LOT wznowiły właśnie bezpośrednie połączenie na trasie Warszawa - Pekin. Do końca roku loty odbywać się będą trzy razy w tygodniu.

Prezes firmy Marcin Piróg deklaruje, że docelowo LOT chce realizować bezpośrednie połączenia na trasie Warszawa - Pekin codziennie, po tym jak do eksploatacji w barwach polskiego narodowego przewoźnika wejdą nowoczesne Dreamlinery.

Lot pod tureckimi skrzydłami?

Minister Skarbu Państwa Mikołaj Budzanowski poinformował w zeszłym tygodniu, że Turkish Airlines jest jednym z potencjalnych inwestorów, z którymi prowadzone są rozmowy w sprawie ewentualnej sprzedaży Polskich Linii Lotniczych LOT.

Budzanowski dodał, że nie tylko z tureckim przewoźnikiem prowadzone są rozmowy z sprawie polskiej spółki. Wcześniej wiceminister skarbu Rafał Baniak poinformował, że zarząd PLL LOT spotkał się w Turcji z władzami tureckiej linii. Jak powiedział Baniak, Turcy analizują odpowiednie dokumenty odnośnie do ewentualnej transakcji zakupu polskiego przewoźnika. Muszą sami jeszcze zdecydować, czy chcą tej transakcji.

Baniak poinformował wówczas, że w razie niepowodzenia scenariusza prywatyzacji przez inwestora strategicznego MSP bierze pod uwagę inne możliwości np. upublicznienie LOT-u.

W połowie maja minął termin składania ofert w ogłoszonym przez MSP przetargu na doradcę prywatyzacyjnego ws. PLL LOT, Eurolot oraz LS Airport Services. Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym złożyło czterech oferentów: spółka KPMG Advisory oraz trzy konsorcja. Pierwsze to: Merrill Lynch International, Roland Berger Strategy Consultants, Deloitte Advisory, K&L Gates Jamka, drugie: DLA Piper Wiater i Bank Zachodni WBK, trzecie: PwC Polska, Domański Zakrzewski Palinka, PricewaterhouseCoopers.

Według zapowiedzi resortu, najwcześniej w trzeciej dekadzie maja możliwe będzie wyłonienie doradcy resortu. PLL LOT ma już doradcę prywatyzacyjnego, jest nim Morgan Stanley. PLL LOT za 2011 r. odnotowały 145,5 mln zł straty, w 2010 r. strata miała wysokość 163,1 mln zł. W br. spółka planuje zysk w wysokości 52,5 mln zł. Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji LOT, Regionalny Fundusz Gospodarczy - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.

Dowiedz się więcej na temat: chińskie | PLL LOT | China | Polskie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »