NCC nie rezygnuje z przejęcia PRInż

NCC, szwedzki koncern budowlany, nadal chce przejąć kontrolę nad katowickim Przedsiębiorstwem Robót Inżynieryjnych. Prowadzi rozmowy w sprawie zakupu nowych firm z tego segmentu rynku. Realizacja planów będzie kosztowała NCC kilkaset milionów złotych.

NCC, szwedzki koncern budowlany, nadal chce przejąć kontrolę nad katowickim Przedsiębiorstwem Robót Inżynieryjnych. Prowadzi rozmowy w sprawie zakupu nowych firm z tego segmentu rynku. Realizacja planów będzie kosztowała NCC kilkaset milionów złotych.

Szwedzka firma budowlana NCC w najbliższym czasie zamierza zwiększyć swoją obecność na polskim rynku budowlanym poprzez zakup kolejnych firm. Chodzi przede wszystkim o spółki działające w sektorze robót inżynieryjnych.

- W grę wchodzą akwizycje podmiotów działających m.in. na rynku robót kolejowych i hydrotechnicznych. Nasza strategia zakłada stworzenie struktur, które będą w stanie oferować kompletne wykonawstwo Ń mówi Janusz Puzia, prezes NCC Polska.

W ciągu kilku najbliższych lat na ten cel zostanie wydane kilkaset milionów złotych. Wartość zrealizowanych bądź już wykonanych inwestycji przez NCC w ciągu dwóch lat obecności na polskim rynku wyniosła około 70 mln USD (300 mln zł). Największą inwestycją NCC w segment robót inżynieryjnych był zakup 40 proc. akcji katowickiego Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjnych, który kosztował ponad 50 mln zł

Reklama



Walka o PRInż



Spółka negocjowała też kupno akcji należących do NFI Octava (48,7 proc.), ale ostatecznie 32,6-proc. pakiet odkupuje od funduszu Mostostal Zabrze. Do wzięcia zostało zatem około 16 proc. walorów PRInż.

- Nie jest tajemnicą, że w przejmowanych spółkach chcemy mieć 100 proc. udziałów lub akcji. W wypadku PRInż. jest podobnie. Będziemy dążyć do przejęcia kontroli nad spółką Ń dodaje Janusz Puzia.

Przejęcie kontroli nad spółką jest potrzebne NCC do realizacji projektu autostradowego. PRInż ma być w nich flagową spółką NCC.



Skok na autostrady



Szwedzki inwestor jest współwłaścicielem spółki A2 Development, która odpowiada za budowę autostrady A2 (odcinek 149 km między Koninem a Nowym Tomyślem). Inwestycja powinna ruszyć wiosną. NCC jest też wraz ze Stalexportem udziałowcem spółki SASA, która będzie się ubiegała o budowę autostrady A4 o wartości 120 mln USD, czyli ponad 550 mln zł.

Jak podkreśla prezes, gdyby nie udało się przejąć kontroli nad PRInż-em, rolę autostradowego lidera przejmie inna firma, bowiem faworyzowanie PRInżu przy obecnym układzie sił w spółce nie ma sensu. Na razie NCC przygotowuje zaplecze autostradowe. W tym celu firma kupiła złoża kruszywa budowlanego na Dolnym Śląsku oraz fabryki cementu i asfaltu m.in. w Szczecinie i Jaworznie.



Mieszkania w stolicy



NCC angażuje się też w budownictwo deweloperskie i mieszkaniowe. Spółka buduje m.in. osiedle Słoneczny Sad w Warszawie (31 domów jednorodzinnych). W tym roku wystawi też osiedle na Kabatach. Na razie firma dostała pozwolenie na budowę prawie 320 mieszkań, choć ma apetyt na 700. Wartość tej inwestycji sięga 230 mln zł. Spółka czeka też na pozwolenie na przygotowanie osiedla apartamentowego w Wilanowie. Planuje także kolejne zakupy gruntów w stolicy. Ponadto NCC ze środków własnych (koszt 50 mln USD) zbuduje stołeczny biurowiec przy Al. Jerozolimskich. Szwedzi wystartowali też do przetargu na budowę terminalu II na warszawskim lotnisku Okęcie. Dla największych graczy na rynku jest to łakomy kąsek, gdyż wartość inwestycji oceniana jest na 1,5 mld zł.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: firma | autostrady | NAD | przejęcia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »