Główne arterie najchętniej odwiedzanych miast, takie jak paryskie Pola Elizejskie, José Ortega y Gasset w Madrycie czy Paseo de Gracia w Barcelonie, stanowią dla przyjezdnych centra drogich zakupów. Miejsca chętnie odwiedzane przez turystów szukających luksusu często udostępniają bezpośredni, dyskretny dostęp do sklepu z parkingu. Zapraszają gości do prywatnych saloników, oferują osobistych doradców czy możliwości obejrzenia kolekcji przed oficjalną prezentacją.
Wyjątkowe zakupy w wyjątkowym otoczeniu
Turyści wydający w sklepach dużo pieniędzy szukają czegoś więcej niż tylko produktów. "Oczekują narracji, kontekstu kulturowego, spersonalizowanej obsługi oraz bezpiecznego i intymnego otoczenia. Cenią zakup jako doświadczenie samo w sobie, a nie jako prostą transakcję" - informuje Maestro de Viajes (mistrz podróży), portal specjalizujący się w luksusowych, spersonalizowanych wyjazdach.
Wydatki na dobra luksusowe są znaczące - stanowią prawie 50 proc. całkowitych wydatków turystów o wysokich dochodach. Według tegorocznego badania rynku dóbr luksusowych na świecie "Bain & Company", 70 proc. konsumentów towarów luksusowych jest skłonnych zapłacić więcej za dobrze wykonane przedmioty, które zachowają wartość przez wiele lat.
Z raportu wynika, że największym, europejskim rynkiem dla turystyki zakupowej jest Francja, a przede wszystkim Paryż. Wybudowane tuż nad Sekwaną eleganckie centrum handlowe "La Samaritaine", najstarszy dom handlowy świata - "Le Bon Marché Rive Gauche" czy sklepy przy Polach Elizejskich łączą flagowe marki, wykwintne restauracje i galerie sztuki. Według ekspertów w światowej mekce zakupów ceny za luksusowe dobra są często niższe niż w innych, dużych miastach.
Nie tylko Paryż. Również Mediolan, Madryt i Rzym
Drugim krajem najchętniej wybieranym na łączenie odpoczynku i zwiedzania z zakupami są Włochy, a przede wszystkim Mediolan - po Paryżu kolejna światowa stolica mody. Na gości czeka Galeria Wiktora Emanuela II - najstarszy pasaż handlowy w kraju z luksusowymi butikami i kawiarniami w historycznym otoczeniu. Tam też odwiedzić można Serravalle Designer - największy outlet w Europie. W Rzymie zaś eleganckie sklepy położone są m.in. w pobliżu słynnych Schodów Hiszpańskich, na wybudowanej przez cesarza Augusta Campo Marzio czy przy via Condotti.
Trzecie miejsce zajmuje Hiszpania, która w tym roku wyprzedziła Niemcy. Na Półwyspie Iberyjskim chętnie odwiedzanymi miejscami są: Madryt, Barcelona, Ibiza, Majorka i Marbella. Madrycka dzielnica Salamanca słynie z tzw. "Złotej Mili" - największego zagęszczenia luksusowych butików na metr kwadratowy w kraju. W Hiszpanii zagraniczni turyści wydają w tym roku podczas pobytu średnio 1457 euro (prawie 6200 zł) - o 3,6 proc. więcej niż w 2024 r. Jeśli tendencja się utrzyma, turystyka wniesie ponad 260 miliardów euro do krajowego PKB - prognozuje Światowa Rada Podróży i Turystyki (WRTC).
Miastem kojarzącym się z luksusowymi zakupami jest też Dubaj i słynna na cały świat The Dubai Mall Fashion Avenue z prywatnymi salonikami dla kupujących, spersonalizowaną obsługą i bezpośrednim dostępem z parkingu. Kolejnym miejscem chętnie wybieranym przez uprawiających turystykę zakupową jest Nowy Jork i słynne Harrods Private Shopping Suites czy kompleks Hudson Yards na Manhattanie. Turyści lubią też dom towarowy Macy's, gdzie po okazaniu paszportu mogą liczyć na zniżki.
W minionym roku światowe przychody z turystyki międzynarodowej osiągnęły 1,6 biliona dolarów - o 3 proc. więcej w porównaniu do 2023 r. Ten rok prawdopodobnie utrzyma się na tym samym poziomie - prognozuje Światowa Rada Podróży i Turystyki.












