Niemieckie mosty w opłakanym stanie. Eksperci biją na alarm
Wiele niemieckich mostów jest w fatalnym stanie, a szczególnie dotyczy to ważnych z transportowego punktu widzenia mostów autostradowych. Niedawne zawalenie się części mostu Caroli w Dreźnie zwróciło uwagę opinii publicznej na problem, o których w Niemczech nie mówiono zbyt wiele. Infrastruktura w Niemczech cierpi przez brak inwestycji - zwraca uwagę portal "Deutsche Welle".
W nocy 11 września doszło do zawalenia się części mostu Caroli w Dreźnie. Choć wydaje się to nieprawdopodobne, mimo katastrofy ważnej przeprawy łączącej drezdeńskie stare miasto z nową dzielnicą miasta, nikt nie ucierpiał. Niemcy mówili o wielkich szczęściu, ale sama katastrofa rozbudziła dyskusję o stanie infrastruktury mostowej u naszego zachodniego sąsiada. Wnioski są więcej niż niepokojące.
"Analiza przeprowadzona przez Federalne Stowarzyszenie Jakości Napraw Konstrukcji Betonowych (BGIB) ujawniła, że 43 mosty autostradowe o długości ponad 50 metrów są w niezadowalającym stanie" - czytamy w "Deustche Welle", które powołuje się m.in. na doniesienia DPA. "DW" tłumaczy, że wyniki te oznaczają, iż stabilność, bezpieczeństwo ruchu lub jedno i drugie są znacznie pogorszone lub już nie istnieją.
"Nie możemy liczyć na to, że następny wypadek będzie tak nieszkodliwy, jak częściowe zawalenie się mostu Caroli w Dreźnie" - portal cytuje Marco Götze, prezesa BGIB, który przekonuje, że politycy i zarząd autostrad muszą działać teraz.
"DW" informuje, że spośród 3786 mostów autostradowych o minimalnej długości 50 metrów, 1382 oceniono jako "nadal wystarczające", a 378 jako "niewystarczające". Co piąty ze 100 najbardziej uszkodzonych mostów autostradowych w Niemczech znajduje się w Nadrenii Północnej-Westfalii.
Do tego dochodzą mosty w kiepskim stanie w Hesji, Bawarii i Badenii-Wirtembergii. Landy te, wraz z Dolną Saksonią, należą do krajów związkowych z największą liczbą mostów autostradowych.
Portal tłumaczy, że ocena opiera się na liczbie poważnych uszkodzeń i stopniu zużycia. Istnieje również tak zwany wskaźnik obciążenia, który ocenia wydajność mostu pod względem wieku i materiału.
Wiele niemieckich mostów autostradowych powstało kilkadziesiąt lat temu i - po długim czasie intensywnej eksploatacji, zwyczajnie wymaga gruntownych remontów.
W Niemczech głośna była sprawa mostu autostradowego Rahmede (na autostradzie A45). Został on zamknięty z powodu poważnych uszkodzeń i wysadzony w powietrze. Planowana jest budowa nowego mostu.
"DW" przypomina, że w marcu 2022 r. federalny minister transportu Volker Wissing przedstawił pakiet środków na rzecz szybszej modernizacji mostów. Intensywne użytkowanie wielu mostów w ostatnich dziesięcioleciach odcisnęło swoje piętno, zwłaszcza ze względu na wzrost ruchu ciężarowego. W nadchodzących latach ma zostać zmodernizowanych 400 mostów rocznie.
Co istotne, przedstawiciele niemieckiej branży budowlanej są sceptyczni wobec ministerialnych zapowiedzi. Budowlańcy zwracają uwagę, że brakuje pieniędzy na drogowe inwestycje w ciągach autostrad.
"Rząd federalny nie zapewnia wystarczających środków na planowanie i budowę. Widać to każdego dnia" - mówi cytowany przez "DW" Peter Hübner, prezes Związku Niemieckiego Przemysłu Budowlanego (w wypowiedzi dla FAZ).
***