Niemieckie mosty w opłakanym stanie. Eksperci biją na alarm

Wiele niemieckich mostów jest w fatalnym stanie, a szczególnie dotyczy to ważnych z transportowego punktu widzenia mostów autostradowych. Niedawne zawalenie się części mostu Caroli w Dreźnie zwróciło uwagę opinii publicznej na problem, o których w Niemczech nie mówiono zbyt wiele. Infrastruktura w Niemczech cierpi przez brak inwestycji - zwraca uwagę portal "Deutsche Welle".

W nocy 11 września doszło do zawalenia się części mostu Caroli w Dreźnie. Choć wydaje się to nieprawdopodobne, mimo katastrofy ważnej przeprawy łączącej drezdeńskie stare miasto z nową dzielnicą miasta, nikt nie ucierpiał. Niemcy mówili o wielkich szczęściu, ale sama katastrofa rozbudziła dyskusję o stanie infrastruktury mostowej u naszego zachodniego sąsiada. Wnioski są więcej niż niepokojące.

Niemieckie mosty w opłakanym stanie. Niepokojące wyniki badań

"Analiza przeprowadzona przez Federalne Stowarzyszenie Jakości Napraw Konstrukcji Betonowych (BGIB) ujawniła, że 43 mosty autostradowe o długości ponad 50 metrów są w niezadowalającym stanie" - czytamy w "Deustche Welle", które powołuje się m.in. na doniesienia DPA. "DW" tłumaczy, że wyniki te oznaczają, iż stabilność, bezpieczeństwo ruchu lub jedno i drugie są znacznie pogorszone lub już nie istnieją.

Reklama

"Nie możemy liczyć na to, że następny wypadek będzie tak nieszkodliwy, jak częściowe zawalenie się mostu Caroli w Dreźnie" - portal cytuje Marco Götze, prezesa BGIB, który przekonuje, że politycy i zarząd autostrad muszą działać teraz.

Liczba niemieckich mostów w kiepskim stanie może szokować

"DW" informuje, że spośród 3786 mostów autostradowych o minimalnej długości 50 metrów, 1382 oceniono jako "nadal wystarczające", a 378 jako "niewystarczające". Co piąty ze 100 najbardziej uszkodzonych mostów autostradowych w Niemczech znajduje się w Nadrenii Północnej-Westfalii.

Do tego dochodzą mosty w kiepskim stanie w Hesji, Bawarii  i Badenii-Wirtembergii. Landy te, wraz z Dolną Saksonią, należą do krajów związkowych z największą liczbą mostów autostradowych.

Portal tłumaczy, że ocena opiera się na liczbie poważnych uszkodzeń i stopniu zużycia. Istnieje również tak zwany wskaźnik obciążenia, który ocenia wydajność mostu pod względem wieku i materiału.

Potrzebna pilna modernizacja wielu niemieckich mostów

Wiele niemieckich mostów autostradowych powstało kilkadziesiąt lat temu i - po długim czasie intensywnej eksploatacji, zwyczajnie wymaga gruntownych remontów. 

W Niemczech głośna była sprawa mostu autostradowego Rahmede (na autostradzie A45). Został on zamknięty z powodu poważnych uszkodzeń i wysadzony w powietrze. Planowana jest budowa nowego mostu.

"DW" przypomina, że w marcu 2022 r. federalny minister transportu Volker Wissing przedstawił pakiet środków na rzecz szybszej modernizacji mostów. Intensywne użytkowanie wielu mostów w ostatnich dziesięcioleciach odcisnęło swoje piętno, zwłaszcza ze względu na wzrost ruchu ciężarowego. W nadchodzących latach ma zostać zmodernizowanych 400 mostów rocznie.

Co istotne, przedstawiciele niemieckiej branży budowlanej są sceptyczni wobec ministerialnych zapowiedzi. Budowlańcy zwracają uwagę, że brakuje pieniędzy na drogowe inwestycje w ciągach autostrad.

"Rząd federalny nie zapewnia wystarczających środków na planowanie i budowę. Widać to każdego dnia" - mówi cytowany przez "DW"  Peter Hübner, prezes Związku Niemieckiego Przemysłu Budowlanego (w wypowiedzi dla FAZ).

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Niemcy | transport | mosty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »