Nowa inwestycja PKP Intercity. Lokomotywownia za niemal 180 mln zł

Nowa lokomotywownia PKP Intercity powstanie w stolicy. Polski przewoźnik kolejowy podpisał umowę na budowę obiektu, który zostanie zlokalizowany na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Jak poinformowano, jej wartość przekroczy 179 mln zł.

Polski przewoźnik kolejowy poinformował w czwartek, że umowa podpisana między PKP Intercity a konsorcjum firm TRAKCJA S.A. oraz DB Projekt Sp. z o.o. dotyczy budowy nowej lokomotywowni z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą. 

Nowa lokomotywownia powstanie w stolicy. Jej wartość przekroczy 179 mln zł

Ogłoszona inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę lokomotywowni oraz hali mycia lokomotyw. W trakcie pracy zaplanowano także przebudowę budynku socjalnego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także budowę stanowiska do diagnostyki taboru kolejowego, w tym do badania nacisku zestawów kołowych na szynę.

Reklama

Zdaniem ministra infrastruktury, rosnąca liczba pasażerów podróżujących koleją powoduje, że takie inwestycje są konieczne. W ubiegłym roku PKP Intercity przewiozło blisko 80 mln osób, a wszystkich podróżujących koleją w 2024 r. było ponad 407 mln. - W tym roku pasażerów będzie jeszcze więcej. Jesteśmy świadkami prawdziwego renesansu polskiej kolei - powiedział Dariusz Klimczak. 

Inwestycja ma przynieść pasażerom konkretne udogodnienia. Jak obiecał minister, nowa hala do napraw oraz mycia lokomotyw pozwoli szybciej oraz dokładniej przygotować pojazdy, tak aby czyste i sprawne mogły punktualnie wyjeżdżać w trasy

Obecna lokomotywownia pod nadzorem konserwatora zabytków

W ubiegłym roku i w pierwszych miesiącach 2025 r. odebrano 48 nowych lokomotyw, z czego 29 trafiło do Zakładu Centralnego w Warszawie, czyli właśnie na bocznicę Warszawa Grochów. - W planach mamy jeszcze odbiory 46 lokomotyw jednosystemowych oraz 63 pojazdy wielosystemowe. Do obsługi nowoczesnego taboru, potrzebujemy nowoczesnego zaplecza technicznego - przekazał prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.

Przeczytaj również: Polska elektrownia jądrowa na Pomorzu. Pojawiają się wątpliwości

Obecna lokomotywownia powstała w latach 1937-1939 i została objęta nadzorem konserwatora zabytków.

Nowa hala ma być obiektem trzytorowym, przejazdowym i w pełni zelektryfikowanym. Ma zostać wyposażona w stanowiska przeglądowe z dwupoziomowymi pomostami oraz suwnicami pomostowymi. Jej powierzchnia użytkowa wyniesie około 5500 mkw., a wysokość 12 metrów.

Obiekt ma pomieścić stanowisko umożliwiające przegląd elektrycznych zespołów trakcyjnych o długości do 153 metrów, a także stanowisko do pomiaru nacisku kół na szyny oraz zapadnię podtorową o nośności do 10 ton - jest to urządzenie do wymiany kół. Jak zapowiedziano, hala mycia lokomotyw ma być przystosowana do całorocznego mycia pudeł i podwozi lokomotyw.

- Budowa hali będzie przeprowadzana przy nieprzerwanej pracy starej lokomotywowni oraz zachowaniu ciągłego ruchu kolejowego - zapewnił Stefan Bekir Assanowicz, prezes Zarządu Spółki Trakcja S.A. 

Na wykonanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych - zgodnie z umową - przewidziano maksymalnie 8,5 miesięcy, a roboty budowlane zostaną przeprowadzone w terminie od 18 miesięcy od uzyskania pozwolenia na budowę. Jak przekazało PKP Intericty, zadania dotyczące wykonania systemu sterowania ruchem kolejowym, związane z wyposażeniem części infrastruktury i dostawa urządzeń diagnostycznych zostaną wykonane do końca 2026 r. 

Wartość inwestycji - jak przekazał przewoźnik - wyniesie ponad 179 mln zł. Nowa lokomotywownia ma powstać na warszawskim Grochowie do końca 2027 r.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: PKP | kolej | inwestycja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »