Nowe stawki opłat za przejazd A2

​Od 10 stycznia br. roku zmianie ulegają stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami Autostrady Wielkopolskiej na trasie Nowy Tomyśl - Konin. Zmiana podyktowana jest rosnącymi kosztami utrzymania autostrady oraz wzrostem inflacji. Koszt przejazdu odcinkiem autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian. Główni akcjonariusze Autostrady Wielkopolskiej SA to międzynarodowy fundusz Meridiam oraz KI One SA.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Zmiana stawek opłat za przejazd 150 km odcinkiem A2 zostanie wprowadzona 10 stycznia 2022 roku. Obowiązująca od tego dnia od godziny 6.00 rano stawka za przejazd każdym z trzech 50 km odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem będzie wynosić:

- 25 PLN - Kat. 1 (motocykle i pojazdy osobowe o dwóch osiach)

- 37 PLN - Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami)

Reklama

- 57 PLN - Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)

- 87 PLN - Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)

- 250 PLN - Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne)

  Podane stawki zawierają 23 proc. podatku VAT, bowiem opłaty na koncesyjnych autostradach w Polsce są objęte podatkiem od towarów i usług, w przeciwieństwie do publicznych autostrad na których takiego podatku się nie pobiera.

Koszt przejazdu Autostradą Wielkopolską na trasie Świecko - Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian. Kierowcy pojazdów kategorii 1 płacą w tym przypadku 18 PLN za przejechanie 106 km. Przejazd całym odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej od Świecka do Konina o długości 255 km kosztuje kierowców aut osobowych około 36 groszy za jeden kilometr.  

Zmiana cen podyktowana jest wzrostem kosztów utrzymania, obsługi kredytów oraz realizacją wieloletniego planu inwestycyjnego. Rosnąca w szybkim tempie i utrzymująca się na najwyższym poziomie od 20 lat inflacja, wzrost cen w sektorze budowlanym oraz cen producenckich przekładają się na wzrost kosztów zarówno utrzymania jak i aktualnie realizowanych i planowanych inwestycji.

Według najnowszego szacunku GUS, w grudniu 2021 roku inflacja osiągnęła poziom najwyższy od ponad dwóch dekad - aż 8,6 proc w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego. Ceny w transporcie rosły w tempie dwucyfrowym, a ich wzrost przekroczył 24 proc. Dodatkowo wskaźnik cen producenckich nieprzerwanie rośnie od 14 miesięcy we wszystkich sekcjach przemysłu, osiągając w listopadzie poziom 13,2 proc. r/r - najwyżej od 10 lat.

Autostrada Wielkopolska jest najdłuższym i obecnie najstarszym odcinkiem A2. Jest także najmocniej eksploatowaną autostrada w kraju, z dużym udziałem pojazdów ciężkich. Średni dobowy ruch pojazdów na odcinku Nowy Tomyśl - Konin wynosi około 30 tysięcy. Mimo rosnących kosztów, Autostrada Wielkopolska realizuje prace modernizacyjne zgodnie z przyjętym planem i zobowiązaniami umowy koncesyjnej, aby zapewnić kierowcom wysoką jakość i bezpieczeństwo podróży:   

 - W 2021 roku przeprowadzona została modernizacja nawierzchni na węźle autostradowym Września, wymieniono kolumny alarmowe SOS oraz modernizowano budynki toalet na MOP oraz PPO,

 - Planowany jest remont nawierzchni na odcinku Nowy Tomyśl - Poznań Zachód, remont obiektów inżynierskich (mosty i wiadukty autostradowe) oraz budowa nowej bazy utrzymania we Wrześni,

- Rozbudowywana jest sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz przygotowywane są rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska i zwiększające bezpieczeństwa kierowców.,

- Rozpoczęły się prace planistyczne nad dalszą rozbudową obwodnicy Poznania o 3 pas ruchu na odcinku Poznań Krzesiny - Poznań Wschód.

Warto podkreślić, że inwestycje realizowane przez Autostradę Wielkopolską I nie obciążają budżetu państwa ani kieszeni podatników. Większe wpływy z tytułu zmian stawek opłat w ostatnich latach przeznaczone zostały m.in. na rozbudowę obwodnicy Poznania o trzeci pas. Inwestycja ta kosztowała ponad 200 mln złotych i została całkowicie sfinansowana ze środków własnych koncesjonariusza. Nowoczesna autostradowa obwodnica Poznania jest chętnie wykorzystywana przez kierowców poznańskiej metropolii.

Aktualnie natężenie ruchu w tym miejscu sięga 90 tysięcy pojazdów na dobę. Zaledwie ¼ korzystających z autostradowej obwodnicy stolicy Wielkopolski płaci za przejazd, natomiast aż 75 proc. ruchu na obwodnicy stanowią pojazdy wjeżdżające z trasy S11, arterii miejskich oraz S5, które korzystają z obwodnicy bezpłatnie.

Autostrada Wielkopolska pracuje nad wdrożeniem udogodnień dla kierowców podróżujących koncesyjnym odcinkiem A2 w zakresie elektronicznego poboru opłat, przy zastosowaniu odczytu tablic rejestracyjnych, tzw. videotollingu. Będzie to systemem znany już z innych polskich koncesyjnych autostrad oraz zgodny z europejskim standardem.

Jak tylko Ministerstwo Infrastruktury wyda zgodę w tym zakresie, zostaną poczynione starania by zrealizować taki projekt bez zbędnej zwłoki i z korzyścią dla wszystkich użytkowników Autostrady Wolności.

inf. pras.

Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: drogi i autostrady | Autostrada Wielkopolska | Autostrada A2 | A2
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »