Obuwniczy gigant odczuł skutki pogody. Sprzedaż spadła, bo było za ciepło
Grupa CCC w trzecim kwartale 2023 roku wykazała się stabilnością i utrzymała przychody na zbliżonym poziomie w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku. Grupa chwali się wynikiem, zwłaszcza że za całą branżą odzieżową wyjątkowo trudny okres. Sprzedaż zaburzyły anomalie pogodowe - przede wszystkim wyjątkowo ciepły wrzesień. Najbardziej rentowny w całej grupie okazał się najstarszy szyld grupy - CCC.
Grupa CCC utrzymała w trzecim kwartale 2023 roku (sierpień-październik) stabilny poziom przychodów (2 418 mln zł wobec 2 422 mln rok wcześniej), który był zbliżony do przychodów w ubiegłym roku, oraz zanotowała wzrost rentowności EBITDA (+1,8 p.p. rok do roku).
Grupa utrzymuje wysoki, 51-proc. udział e-commerce w przychodach oraz zwiększa udział aplikacji mobilnych w sprzedaży. Najwyższe wzrosty sprzedaży odnotowała marka sklepów HalfPrice (+53 proc.).
Zysk brutto wyniósł 1,2 mld zł, zysk operacyjny wzrósł o 150 proc. do 60 mln zł, a zysk EBITDA o 25 proc. do 213 mln zł.
Grupie CCC udało się utrzymać przychody ze sprzedaży mimo niekorzystnych warunków atmosferycznych, które uderzyły w wiele branży, zwłaszcza odzieżową. Chodzi o wyjątkowo ciepłą jesień, co nie zachęcało klientów do kupowania cieplejszych ubrań na jesień czy zimę.
Firma podkreśla, że kanał sprzedaży internetowej wciąż pozostaje kluczowy dla CCC i w trzecim kwartale 2023 roku odpowiadał za 51 proc. sprzedaży całej grupy. - Już dzisiaj aplikacja mobilna odpowiada za ok. 40 proc. przychodów w ccc.eu. Podwoiliśmy również w ciągu roku sprzedaż poprzez aplikację mobilną MODIVO i eobuwie.pl. Widzimy dalszy potencjał do ich rozwoju - mówi Półtorak.
- Naszym priorytetem nieustannie pozostaje budowanie rentownej i odpornej na turbulencje organizacji, dlatego wzmacniamy nasz omnikanałowy model biznesowy. Stale pracujemy nad cyfrowym doświadczeniem klientów w każdym z naszych szyldów, monetyzując wcześniejsze inwestycje - w tym rozwój aplikacji mobilnych, by skuteczniej pozyskiwać i lojalizować klienta - powiedział wiceprezes Grupy. W przyszłości Grupa planuje jeszcze bardziej zintegrować aplikacje mobilne swoich marek na zwór Ubera i Uber Eats.
Pod względem rentowności najlepiej radził sobie najstarszy szyld Grupy - CCC. - Atrakcyjna i jakościowa oferta, zoptymalizowany poziom zapasów oraz aktywne zarządzanie cenami i konserwatywne podejście do polityki rabatowej, pozwoliło na znaczący wzrost marży w szyldzie CCC pomimo niesprzyjającej sprzedaży kolekcji AW, ciepłej jesieni i większego udziału odsprzedaży kolekcji letniej - powiedział Łukasz Stelmach, dyrektor zarządzający ds. finansów Grupy CCC.
Mimo że przychody spadły o 8 procent do poziomu 1,04 miliarda złotych, segment CCC osiągnął wstępnie zysk operacyjny na poziomie 105 milionów złotych. Marża na tym poziomie wyniosła 10 procent, co jest o 9 punktów procentowych więcej niż w trzecim kwartale ubiegłego roku, który był charakteryzowany przez niższą marżę. Marża zysku operacyjnego w segmencie "Half Price", który zanotował wzrost przychodów o 53 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, wyniosła 4,7 procent, co oznacza spadek o 2,8 punktów procentowych w porównaniu do wcześniejszego okresu.
Grupa sklepów z obuwiem i odzieżą planuje dalsze zmniejszanie zadłużenia i zapewnia, że przykłada dużą uwagę do pilnowania dyscypliny kosztowej. W trzecim kwartale koszty sprzedaży i administracji w całej Grupie były niższe o 4 proc. rok do roku, przy wzroście powierzchni handlowej o 11 proc. Tylko w samym szyldzie CCC koszty sprzedaży i administracji były niższe o 17 proc., co miało miejsce piąty kwartał z rzędu i to pomimo wysokiej inflacji - wynika z opublikowanego komunikatu.
Zadłużenie firmy w tym roku na koniec października wyniosło 1,11 mld zł. W analogicznym okresie ubiegłego roku było praktycznie dwukrotnie wyższe.
Przed całą branżą kluczowy okres, do którego, jak zapowiadają przedstawiciele, cała grupa jest dobrze przygotowana. Chodzi przede wszystkim o zwiększone zainteresowanie klientów i zwiększoną sprzedaż produktów podczas Black Friday, w Mikołajki, a także w okresie świątecznym.
- Przed nami najważniejszy okres sprzedażowy roku - maksymalizujemy nasze wysiłki we wszystkich szyldach, aby w pełni wykorzystać ten moment. Jesteśmy do niego dobrze przygotowani - przewidujemy, że w kolejnych okresach w pełni widoczny będzie efekt wprowadzonej optymalizacji kosztowej. Mamy modowy i atrakcyjny cenowo produkt, a stopniowo odbudowujący się sentyment konsumencki oraz wyhamowująca inflacja, nastrajają nas pozytywnie na kolejne kwartały - powiedział Półtorak. Grupa nadzieje wiąże również z poświątecznymi wyprzedażami, które mogą być poważnym odbiciem po niższej niż zakładano sprzedaży na przełomie lata i jesieni tego roku.