Spis treści:
InPost przedstawił wyniki, które okazały się poniżej zakładanego konsensusu. Zysk netto w trzecim kwartale 2023 roku wyniósł 250,4 mln zł wobec 217,1 mln zł zakładanego konsensusu. EBIT Grupy wzrósł o 74,9 proc. rok do roku do 332 mln zł, wobec 343,8 mln zł konsensusu.
Przychody InPostu w trzecim kwartale 2023 roku wyniosły 2,067 mld zł i był to wzrost o 22,3 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Konsensus PAP Biznes zakładał 2,11 mld zł przychodów. - Jesteśmy liderem branży, niezależnie ilu graczy pojawia się na rynku - my umacniamy swoją pozycję - powiedział Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPostu podczas telekonferencji, na której podsumowano III kwartał.
Paczkomatów coraz więcej. Ekspansja na brytyjskim rynku
InPost poinformował, że rośnie sieć punktów odbioru, które dostępne są już w 60 000 lokalizacji, a grupa ma już prawie 33 tys. paczkomatów. Dynamiczna ekspansja ma być wynikiem zarówno ekspansji na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.
- Z dumą możemy powiedzieć, że na rynku brytyjskim staliśmy się liderem pod względem liczby automatów paczkowych - w Wielkiej Brytanii jest już 5710 urządzeń paczkomat InPost. Co istotne w III kwartale bieżącego roku osiągnęliśmy dodatni skorygowany zysk EBITDA na tym rynku - co oznacza realizację obietnicy, którą złożyliśmy inwestorom na początku tego roku - powiedział prezes Brzoska.
InPost zapowiedział, że na tym nie koniec i planuje rozszerzenie oferty na brytyjskim rynku o B2C. Na Wyspach w czwartym kwartale grupa spodziewa się dodatniej skorygowanej EBITDA i kontynuacji tego trendu w 2024 roku.
Rośnie liczba przesyłek
Rośnie także liczba przesyłek obsługiwanych przez InPost. Od początku lipca do końca września grupa obsłużyła 210,4 mln przesyłek, co było wzrostem o 18 proc. względem ubiegłego roku. Zwyżka widoczna jest nie tylko na rynku krajowym, ale także za granicą (28 proc.). InPost obsłużył 140,4 mln przesyłek, co stanowi wzrost rok do roku o 13 proc., przy rozwoju rynku na poziomie 10,6 proc.
W Wielkiej Brytanii skala obsługiwanych przesyłek również jest coraz większa. Grupa obsłużyła 13,4 mln paczek, osiągając przychody w wysokości 125,2 mln zł, co było wzrostem o 138,9 proc.
InPost widzi odbicie w Polsce, za granicą niekoniecznie
InPost zauważa powolne odbicie popytu konsumenckiego po trudnej końcówce lata i ciepłym początku jesieni. Ludzie kupowali mniej ubrań, co wpływało na liczbę realizowanych przesyłek. - Nie jest tak, że wszędzie konsument jest silny. Widzimy odbicie w Polsce nie tylko w modzie, ale we wszystkich branżach. Natomiast popyt konsumencki we Francji jest bardzo słaby i przytłumiony. Wyraźne spowolnienie widać w Wielkiej Brytanii, ale to nie powinno mieć wpływu na nasze wyniki - powiedział CFO InPostu, Adam Aleksandrowicz.
Grupa InPost oczekuje, że 2023 rok zakończy ze zwiększonym udziałem na kluczowych rynkach (Polska, rynki Mondial Relay i Wielka Brytania). "W Polsce pod względem skorygowanej marży EBITDA Grupa oczekuje wzrostu w porównaniu do 2022 roku" - możemy przeczytać w opublikowanym komunikacie. Na rynkach obsługiwanych przez Mondial Relay planowane są dalsze inwestycje w rozwój sieci i zdobywanie udziałów na rynkach. Prawdziwym wyzwaniem może okazać się zarządzanie kosztami przy coraz szybciej rosnących płacach.
W IV kwartale, a także w całym 2023 roku, grupa zakłada niski, kilkunastoprocentowy wzrost rynku e-commerce w Polsce - poinformował podczas telekonferencji Aleksandrowicz. Na koniec roku grupa spodziewa się przypływu gotówki (FCF) oraz utrzymania niskiego wskaźnika zadłużenia netto w czwartym kwartale 2023 roku w porównaniu z końcem 2022 roku.
Jakie będą święta? "Jesteśmy umiarkowanymi optymistami"
Zbliżają się święta, a to zawsze czas, kiedy co roku wysyłamy więcej paczek z prezentami. Czy na 6 tygodni przed Bożym Narodzeniem widać to już w liczbie wysyłanych przesyłek? - Jeżeli spojrzymy na dane z października, to jesteśmy umiarkowanymi optymistami - powiedział Aleksandrowicz. Wciąż jest jednak za wcześnie, żeby prognozować, jakie będą wyniki w grudniu.