Od 1 listopada prawdziwe ceny

Nabywcy biletów lotniczych nie mogą być wprowadzani w błąd; cena biletu musi obejmować wszystkie podatki i opłaty dodatkowe - brzmi nowe rozporządzenie Unii Europejskiej, które wchodzi w życie w sobotę, 1 listopada.

Rozporządzenie, zaaprobowane przez państwa członkowskie i Parlament Europejski, ustanawia zasady przyznawania koncesji, kontroli linii lotniczych i dostępu do rynku, zapewniając większą konkurencję w zakresie transportu lotniczego i wyższą jakość usług dla obywateli.

Najważniejsze jednak - rozporządzenie ma na celu ukrócenie praktyk - wprowadzających nabywców w błąd - podawania cen biletów bez dodatkowych opłat, które musi ponieść pasażer.

Nowe prawo zobowiązuje linie lotnicze do uwzględniania w cenach biletów wszystkich podatków i opłat. Dzięki temu pasażerowie w całej UE uzyskają pełniejszą informację o cenach, co ułatwi im porównanie ofert. Dyskryminacja cenowa ze względu na miejsce zamieszkania czy narodowość jest zakazana.

Reklama

"Kwestią zasadniczą jest, aby wszystkich uczestników rynku obowiązywały te same przepisy. Właśnie ten warunek liberalizacji europejskiego rynku okazał się prawdziwym sukcesem, przynosząc więcej możliwości podróżowania i niższe ceny" powiedział wiceprzewodniczący KE odpowiedzialny za transport, Antonio Tajani.

W komunikacie prasowym KE podkreśla, że od momentu liberalizacji transportu lotniczego w Unii w 1997 roku, odnotowano niespotykany wcześniej rozwój tego sektora, co przyczyniło się do wzrostu gospodarczego i powstania nowych miejsc pracy. Wzrosła nie tylko liczba towarzystw lotniczych, ale też liczba obsługiwanych tras (o ponad 60 proc.), zwłaszcza w odległych regionach. To doprowadziło do obniżenia cen, dzięki czemu więcej Europejczyków może sobie pozwolić na podróże.

Rozporządzenie zobowiązuje wszystkich operatorów lotniczych do podawania do publicznej wiadomości wyczerpujących informacji o taryfach. Informacja o dodatkowych opłatach uzupełniających musi być podana w "wyraźny, przejrzysty i jednoznaczny sposób na początku każdego procesu rezerwacji". Dotyczy to także zakupów przez internet.

Rozporządzenie wprowadza też jednolite i surowe zasady odnośnie do koncesji na świadczenie usług transportu lotniczego. Firmy będą nadzorowane przez władze krajowe "z takim samym rygorem we wszystkich państwach członkowskich". Leasing samolotów zarejestrowanych w UE będzie łatwiejszy, choć wprowadzone zostały bardziej surowe wymagania dotyczące leasingu samolotów z krajów trzecich w celu zapewnienia standardów bezpieczeństwa.

Żebyś wiedział za co płacisz

Linie lotnicze muszą informować podróżnych o wysokości wszystkich opłat, od których zależy ostateczna cena biletu. Nowe przepisy wchodzą w życie w całej Unii Europejskiej 1 listopada

Na ostateczną cenę biletu składają się taryfy lub stawki lotnicze, podatki, opłaty lotniskowe oraz inne dopłaty. Z doświadczenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że przewoźnicy nie zawsze rzetelnie informują o należnościach, które pasażerowie zobowiązani są ponieść. Problem dotyczy szczególnie ofert promocyjnych. Linie lotnicze informując podróżnych o ostatecznej cenie biletu wielokrotnie nie podawały rzeczywistej wysokości poszczególnych opłat ukrywając należne marże i inne koszty w opłatach lotniskowych. Te ostatnie, zgodnie z definicją, pobierane są od przewoźników przez zarządzających lotniskiem za wykonywanie m. in. usług związanych z obsługą pasażerów, ale także startu czy lądowania.

Na mocy wchodzącego w życie 1 listopada 2008 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, każdy przewoźnik został zobowiązany do rzetelnego podawania ostatecznej ceny biletu, która musi uwzględniać wysokość taryfy, stawki lotniczej, wszystkich podatków oraz dopłat znanych w chwili prezentowania oferty. Konsumenci mają prawo oczekiwać wyszczególnienia poszczególnych rodzajów opłat oraz podania im ostatecznej ceny już na etapie rezerwacji, a także wyraźnej, przejrzystej i jednoznacznej informacji o wszystkich opcjonalnych dopłatach.

Dzięki nowym przepisom pasażerowie będą informowani o tym, jaką część ceny biletu stanowi wynagrodzenie przewoźnika, a jaką rzeczywisty koszt związany z organizacją przelotu. Pozwoli to podróżnym porównać oferty dostępne na rynku.

Przypadki naruszeń przez przewoźników lotniczych przepisów Rozporządzenia można zgłaszać do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (email: kancelaria@ulc.gov.pl). Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów należy kierować wyłącznie zawiadomienia o możliwości naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W uzasadnionych przypadkach UOKiK będzie wszczynał postępowania. Za wprowadzanie konsumentów w błąd grożą dotkliwe sankcje finansowe, które mogą sięgać 10 proc. ubiegłorocznych przychodów przedsiębiorcy.

Jednocześnie Urząd przypomina, że jeżeli lot się opóźnia, pasażerowie mają prawo do bezpłatnych posiłków, napojów oraz innych świadczeń. W razie potrzeby przewoźnik musi zapewnić także hotel (łącznie z transportem). Jeżeli odwołano nasz lot mamy prawo do zwrotu kosztów biletu lub zaoferowania innego połączenia. Ponadto możemy domagać się odszkodowania, gdy powiadomienie o odwołaniu nastąpiło zbyt późno. Jeżeli przedsiębiorca odmówi pasażerowi któregokolwiek z wyżej wymienionych praw, należy niezwłocznie złożyć pisemną skargę i uzyskać potwierdzenie jej złożenia. W sprawach odwołania lotu, znacznego opóźnienia rejsu oraz odmowy przyjęcia na pokład samolotu pomoże Komisja Ochrony Praw Pasażerów działająca przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Konsument ma również prawo do wystąpienia o odszkodowanie za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub utratę bagażu podczas lotu. Roszczenia dotyczące uszkodzonego bagażu należy zgłosić w terminie 7 dni od daty jego odbioru, a w przypadku bagażu opóźnionego - w terminie 21 dni

W razie indywidualnych problemów z liniami lotniczymi poszkodowani pasażerowie mogą zwrócić się do wyspecjalizowanych instytucji zajmujących się ochroną ich praw, w szczególności organizacji pozarządowych: Federacji Konsumentów i Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Wsparcia w rozwiązaniu sporów transgranicznych w trybie pozasądowym udzieli nam także Europejskie Centrum Konsumenckie, powstałe na podstawie umowy pomiędzy UOKiK a Komisją Europejską. Bezpłatną pomoc oferują również powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów. Poradę prawną można także uzyskać dzwoniąc pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej 0800 800 008, finansowany ze środków UOKiK.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: podatki | UOKiK | pasażerowie | opłaty | linie lotnicze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »