Poczta Polska wchodzi do Orlen Paczki jako mniejszościowy udziałowiec
"Zgodnie z podpisanym Porozumieniem, po uzgodnieniu ostatecznych warunków umowy, Poczta Polska obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w spółce ORLEN Paczka sp. z o.o. (...). "W kolejnym etapie do majątku spółki ORLEN Paczka trafią automaty paczkowe należące do Poczty, co pozwoli w krótkim terminie osiągnąć wymierne synergie z połączonych biznesów kurierskich. Docelowo Poczta Polska będzie mogła nabyć 100 proc. udziałów ORLEN Paczka" - czytamy w komunikacie płockiego koncernu.
Do Orlenu należy obecnie 100 proc. udziałów w spółce Orlen Paczka, która prowadzi działalność na rynku komercyjnych przesyłek kurierskich.
Początki spółki Orlen Paczka sięgają 2020 r., kiedy to paliwowy koncern przejął 65 proc. udziałów w dystrybutorze prasy Ruch, wykładając na to 130 mln zł. Do akcjonariatu Ruchu weszły też wówczas PZU (ubezpieczyciel nabył 29 proc. akcji za 58 mln zł) i kontrolowany przez niego Alior Bank (objął 6 proc. akcji za 12 mln zł). Celem było ratowanie podupadającego kolportera. Z czasem z Ruchu wydzielono część biznesu związanego z usługami kurierskimi, który zaczął funkcjonować jako Orlen Paczka.
Obecny zarząd Orlenu szukał rozwiązania dla kwestii Orlen Paczki
Obecny zarząd Orlenu pod przewodnictwem prezesa Ireneusza Fąfary nie krył, że uważa tę inwestycję za nietrafioną, przedstawiając konkretne argumenty na poparcie tej tezy. W październiku ub. r. Orlen poinformował, że jego wyliczenia wskazują na to, iż na sztandarowych zakupach za prezesury Daniela Obajtka - tj. przejęciu wydawnictwa Polska Press i sieci Ruch - koncern stracił do tamtej pory 275 mln zł.
W rozmowie z PAP jesienią 2024 r. prezes Fąfara mówił: "Automaty paczkowe (...) nie zaliczają się do naszej podstawowej działalności. Mieszczą się w pewnym modelu funkcjonowania tylko dlatego, że uzupełniają naszą ofertę dla klientów na stacjach paliw. Dalszy ich rozwój w Grupie Orlen wymagałby jednak znaczących nakładów finansowych, dlatego analizujemy różne scenariusze". Już wtedy ujawnił, że prowadzone są rozmowy z kilkoma podmiotami "na temat możliwych opcji rozwoju tego biznesu".
Orlen i Poczta Polska chcą stworzyć podmiot z ponad 30 tys. punktów odbioru przesyłek
Rozmowy te znalazły teraz finał w postaci porozumienia z Pocztą Polską.
"Projekt z Pocztą Polską to naturalny krok w kierunku budowy silnego, krajowego operatora logistycznego. Poprzez rozwój organiczny stworzyliśmy podmiot, który już teraz zapewnia klientom nowoczesne, szeroko dostępne rozwiązania. Wspólnie z Pocztą Polską możliwe będzie skokowe zwiększenie skali działania. Docelowo będzie to ponad 30 tys. punktów odbioru budujących mocną przewagę konkurencyjną. Zgodnie z podpisanym porozumieniem, jeżeli uzgodnione zostaną ostateczne warunki umowy, Poczta Polska będzie mogła nabyć nasze udziały. Środki pozyskane z takiej transakcji zostaną przeznaczone na dalszy rozwój podstawowej działalności koncernu" - powiedział Ireneusz Fąfara cytowany w komunikacie prasowym Orlenu opublikowanym w piątek 26 września.
"Podpisane porozumienie jest najważniejszym punktem naszego Planu Transformacji i początkiem konsolidacji polskiego e-commerce. Razem z ORLEN zbudujemy dużego, krajowego gracza kurierskiego. Dzisiejsze porozumienie dla Poczty Polskiej oznacza początek realizacji kluczowego elementu przyjętej przez nas strategii" - tak z kolei na temat porozumienia wypowiedział się Sebastian Mikosz, Prezes Poczty Polskiej.
Orlen Paczka to obecnie ponad 14 tys. punktów odbioru paczek, w tym ok. 7 tys. automatów paczkowych. Poczta Polska dysponuje z kolei siecią ponad 20 tys. punktów odbioru paczek obejmujących placówki pocztowe, automaty paczkowe, sklepy Żabka oraz punkty należące do Grupy Eurocash (ABC, Lewiatan, Delikatesy Centrum, Groszek, Duży Ben i inne).