PE domaga się uregulowania praw pacjentów

Parlament przyjął sprawozdanie, w którym wskazuje na możliwe konsekwencje wynikające z wyłączenia usług zdrowotnych z zakresu dyrektywy usługowej. Posłowie proponują kodyfikację orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości dotyczącego praw pacjentów, choć nie widzą potrzeby opracowania odrębnego aktu prawnego regulującego obszar usług zdrowotnych.

Parlament przyjął sprawozdanie, w którym wskazuje na możliwe konsekwencje wynikające z wyłączenia usług zdrowotnych z zakresu dyrektywy usługowej. Posłowie proponują kodyfikację orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości dotyczącego praw pacjentów, choć nie widzą potrzeby opracowania odrębnego aktu prawnego regulującego obszar usług zdrowotnych.

Uwzględniając możliwość inicjatywy legislacyjnej w zakresie mobilności pacjentów i odpowiadając na komunikat Komisji z września 2006 r. zatytułowany "Konsultacje z zakresu działań wspólnotowych w dziedzinie usług zdrowotnych" posłowie przyjęli sprawozdanie Bernadette Vergnaud, w którym zawarli szereg rekomendacji dotyczących działań w obszarze ochrony zdrowia.

Mając na uwadze rosnącą mobilność pacjentów i personelu medycznego, posłowie podkreślają, że państwa członkowskie powinny zapewnić osobom zamieszkałym w innym państwie członkowskim dostęp do usług zdrowotnych na równorzędnych zasadach, niezależnie od tego czy osoby te są pacjentami prywatnymi, czy publicznymi. Choć należy dać pacjentom prawo wyboru korzystania z opieki zdrowotnej w innym kraju, to jednak posłowie uważają, że nie należy aktywnie zachęcać do turystyki medycznej. Zdaniem posłów mobilność pacjentów wymaga zabezpieczeń w postaci jednoczesnych i jasnych przepisów regulujących odpowiedzialność za świadczenie transgranicznych usług zdrowotnych i wynikającej z tego potrzeby ułatwienia dostępu do mechanizmów dochodzenia roszczeń i wymiaru sprawiedliwości, szczególnie jeżeli poszczególne etapy leczenia odbywają się w więcej niż jednym kraju.

Reklama

Sprawozdanie zwraca uwagę na istniejące różnice pomiędzy systemami opieki zdrowotnej w państwach członkowskich i regulujących zwrot kosztów, dlatego domaga się kodyfikacji istniejącego orzecznictwa w sprawie zwrotu kosztów za transgraniczną opiekę zdrowotną. Komisja powinna zachęcać wszystkie państwa członkowskie do stosowania istniejących procedur w odniesieniu do zwrotu kosztów za transgraniczną opiekę zdrowotną oraz powinna mieć możliwość pociągania do odpowiedzialności państw członkowskich, które temu uchybiają.

Sprawozdanie podkreśla, że zasady zawarte w traktacie, w tym szczegółowe postanowienia dotyczące usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, a także orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, mają zastosowanie do usług zdrowotnych. Świadczeniodawcy usług zdrowotnych są w pełni uprawnieni do tworzenia i świadczenia usług w dowolnym państwie członkowskim zgodnie z przepisami prawa krajowego i UE.

Posłowie nie przychylili się do propozycji autorki sprawozdania, aby świadczenie usług zdrowotnych zostało uregulowane odrębnym aktem prawnym i wezwali Komisję do przedłożenia Parlamentowi wniosku mającego na celu skodyfikowanie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczącego praw pacjentów europejskich.

Parlament stwierdza, że skoro dyrektywa usługowa nie obejmuje swym zakresem zagadnień związanych z ochroną zdrowia, to konieczne są dalsze działania w celu zapewnienia praw już przysługujących i Komisja powinna zagwarantować ochronę tych praw. Mając to na uwadze, Parlament proponuje przyjęcie europejskiej karty praw pacjenta opartej na kartach istniejących w państwach członkowskich oraz na analizach przeprowadzonych przez organizacje pozarządowe.

Źródło: EuroparlPress

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Parlament Europejski | parlament | posłowie | sprawiedliwość
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »