Pendolino w kolorach prędkości i wolności

Spółka PKP Intercity zaprezentowała dziś wygląd, kolorystykę oraz nazwę kategorii pociągów Pendolino, które w grudniu 2014 mają rozpocząć regularne kursowanie na obszarze 9 województw. Srebrno-błękitne składy będą jeździć w kategorii Express InterCity Premium, która ma być nową jakością na polskich torach.

- Jesteśmy w sercu Warszawy, w symbolicznym miejscu dla Polski, która się zmieniła w ostatnich latach w sposób diametralny - powiedział otwierając dzisiejszą konferencję na Stadionie Narodowym minister transportu Sławomir Nowak. - Wybraliśmy to miejsce nieprzypadkowo, aby zaprezentować coś, co powinno być dumą i symbolem kluczowych zmian, które przeprowadzamy w Polskich Kolejach Państwowych. Prezentujemy dziś jeden z najnowocześniejszych na świecie pociągów klasy premium, pociągów dużych prędkości potocznie zwanych Pendolino. On przyjedzie do Polski na testy już w tym roku, a w grudniu roku 2014 będzie dostępny dla wszystkich naszych pasażerów - dodał minister.

Reklama

Pociąg może rozwijać prędkość do 250 km/godz., ale w Polsce pojedzie maksymalnie 200 km/godz. Sławomir Nowak zapewnił, że dzięki nowoczesnemu systemowi sprzedaży biletów pociąg ten będzie dostępny na każdą polską kieszeń.

Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity zapewnił, że produkowane przez francuski Alstom we włoskim Savigilano pociągi będą przeznaczone dla wszystkich grup podróżnych o różnych możliwościach finansowych. - Nasz pociąg będzie zapewniał komfort, bezpieczeństwo. Będzie to pociąg na poziomie europejskim - podkreślił szef PKP Intercity.

Nowoczesne srebro i błękit nieba

Podczas konferencji zaprezentowano również zdjęcia i wizualizacje pociągów w srebrno-błękitnym malowaniu. - Nad wyglądem naszych pociągów pracowali specjaliści zarówno włoscy, jak francuscy oraz polscy - wyjaśnił Janusz Malinowski. Autorem grafiki, kolorystyki oraz wystroju wnętrza pociągu jest pracownia maradDesign, pod kierownictwem profesora Marka Adamczewskiego z gdańskiej ASP, która współpracowała z Design Studio Alstom. Natomiast aerodynamiczny "nos" zaprojektował Giorgetto Giugiaro - włoski projektant samochodów, współzałożyciel firmy Italdesign-Giugiaro S.p.A.

Dlaczego wybrano właśnie takie kolory? - Z jednej strony chcieliśmy, żeby nasz pociąg wyróżniał się, miał żywe kolory, ale jednocześnie, żeby współgrał z naszą flotą. Chcieliśmy, żeby również był funkcjonalny pod kątem utrzymania. Stąd barwy srebrno-błękitne. Srebrny nam się kojarzy z prędkością i nowoczesnością, a błękit z niebem, morzem, na które te pociągi będą jeździł oraz z wolnością i spełnieniem naszych marzeń - dodał szef PKP Intercity.

- Każda klasa, przedsionki, strefa baru ma swoją kolorystykę, jednak łącznie są jednorodne, utrzymane w dobrze współbrzmiącej gamie. Materiały, poza oczywistymi walorami funkcjonalnymi jak trwałość czy łatwe czyszczenie, zostały wybrane dla podkreślenia ciepłego, przyjaznego charakteru wnętrza - powiedział profesor Marek Adamczewski.

Na co może liczyć pasażer?

W siedmioczłonowych składach zespołowych Pednolino pomieści się do 402 pasażerów, w tym 57 miejsc w klasie pierwszej i 345 w drugiej. Fotele w obu klasach będą rozkładane, a każde z miejsc będzie wyposażone w indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne. - Pasażerowie w naszych pociągach będą mieli 20 cm więcej miejsca na nogi niż w samolotach - podkreślił prezes PKP Intercity. Ponadto, na korytarzach oraz na końcu przedziałów zostaną umieszczone stelaże na bagaże. Pociąg będzie wyposażony w wieszaki na rowery.

Składy zespołowe będą dostoswane również do potrzeb osób o ograniczonej możliwości ruchowej. W trzecim członie każdego pociągu znajdować się będzie winda dla osób poruszających się na wózkach inwalidzki. Znajdzie się tam również dostoswana do ich potrzeb łazienka, w której dodatkowo znajdzie się przewijak dla niemowląt. Nie przypadkowo wybrany został właśnie ten człon. W nim bowiem podróżować będzie załoga pociągu.

Dodatkowo w kategorii pociągów EIC Premium zapewniono ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Miejsca w przedziałach zostaną oznaczone alfabetem Braille'a, a informacje o kolejnych stacjach będą podawane przez system nagłośnieniowy. W część gastronomicznej, z 20 miejscami stojącymi, będzie można kupić ciepłe oraz zimne przekąski i napoje.

Połączą 9 województw

Pociągi EIC Premium połączą północ z południem Polski, kursując między Trójmiastem, Warszawą, Krakowem i Katowicami. Czas przejazdu wyniesie około 5 godzin. Dodatkowo PKP Intercity planuje uruchomienie połączeń do Wrocławia, Rzeszowa i Bielska-Białej, Gliwic, w sezonie wakacyjnym nawet do Słupska.

- Zależało nam na jak największym zwiększeniu obszaru geograficznego kursowania tych pociągów. Nasze pociągi w praktyce będą poruszać się na obszarze dziewięciu województw, ale to nie znaczy, że pasażerowie tylko tych województw skorzystają. Nasz najlepszy, najnowocześniejszy tabor zostanie przesunięty do województw ze wschodniej Polski - do lubelskiego i podlaskiego. Jeżeli do tego dodamy pozostały program inwestycyjny, a mianowicie modernizowane 220 wagonów, które będą jeździły z Przemyśla przez Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań do Szczecina oraz nowe wagony, które będą obsługiwały województwa dolnośląskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i województwo pomorskie, a także pociągi zespołowe do prędkości 160 km/godz., które będą kursowały ze Śląska i Małopolski przez Łódź i Radom nad morze i na Mazury, to przed rokiem 2016 nasi pasażerowie otrzymają bardzo doby komfort oraz bezpieczną podróż na poziomie europejskim - zaznaczył Janusz Malinowski.

Rynek Kolejowy
Dowiedz się więcej na temat: Pendolino | turystyka | koleje | PKP Intercity
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »