PESA wrzuca kolejny bieg

PESA Bydgoszcz — największy w Polsce producent taboru kolejowego — wkracza na kolejne rynki europejskie. Wkrótce przedsiębiorstwo zaprezentuje lokomotywę z napędem wodorowym i przygotowuje się do produkcji pojazdów, których prędkość przekroczy 200 kilometrów na godzinę.

PESA obecnie produkuje między innymi elektryczne zespoły trakcyjne ELF2 dla Kolei Małopolskich i Kolei Dolnośląskich, nowe pojazdy 654 dla czeskiego przewoźnika Regio Jet i lokomotywy Gama. W ostatnim czasie PESA pozyskała kolejne zamówienia.

- Jesteśmy młodym, ambitnym, ale bardzo wyszkolonym zespołem. Potrafimy grać zespołowo, potrafimy zapraszać partnerów czy to technologicznych po stronie wykonawczej, ale przede wszystkim klientów — zapewnia Krzysztof Zdziarski prezes zarządu PESA Bydgoszcz.

Po kontraktach z Ceskimi Drahami i rumuńskim Iasi, firma wygrała przetargi na dostawę tramwajów dla Sofii i słowackich Koszyc. Jednocześnie, zgodnie z planem realizuje produkcję zamówionych pojazdów dla Kolei Dolnośląskich, Małopolskich, czeskiego RegioJet czy tramwajów dla  Śląska i Torunia.

- To, że dostarczamy na czas pojazdy, z których zadowoleni są nasi klienci, jest efektem zmian wprowadzonych we wszystkich obszarach — podkreślił Krzysztof Zdziarski.

PESA realizuje bowiem nową strategię — rozpoczęła inwestycje, wdraża innowacyjne technologie i uruchamia produkcję tramwajów, lokomotyw i pojazdów w ramach nowej platformy Regio160. Strategia PESA z perspektywą 2025+ została szczegółowo zaplanowana na najbliższe pięć lat, a jej cele są realizowane w ramach 16 projektów strategicznych.

 - Nowym portfelem produktów i z nową strategią Pesa chce rozwijać się zarówno w Polsce jak i na rynkach międzynarodowych a my jako Fundusz Rozwoju chcemy długoterminowo wspierać tą ekspansję stabilnym portfelem akcjonariuszy — informuje Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. 

Przed dwoma laty to właśnie PFR zawarł z PESA Bydgoszcz umowę inwestycyjną. Fundusz1 zarządzany przez PFR docelowo zainwestuje w spółkę kwotę 300 mln złotych. - Dzięki stabilnemu inwestorowi, jakim jest PFR, PESA może skoncentrować się dziś na rozwijaniu nowoczesnych technologii oraz nowych pojazdów odpowiadających potrzebom pasażerów, przemysłu oraz wymogów środowiskowych. Wierzę, że realizacja tej strategii będzie służyła rozwojowi spółki, czyniąc ją największym producentem nowoczesnego taboru kolejowego w Europie Środkowo-Wschodniej — podkreśla Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.

Bydgoski producent stawia na pojazdy zeroemisyjne. Najważniejszym, wdrażanym  projektem jest platforma Regio160. Jej głównym założeniem jest jedna standardowa konstrukcja, która dzięki modułowości zabudowy pozwala konfigurować pojazdy o różnych napędach i dostosowanej do potrzeb przewoźnika zabudowie.

 - Platforma i modułowość to współbieżne elementy projektowania dzisiejszych pojazdów. Powodują, że więcej zespołów i komponentów jest wspólnie testowanych, a potem wspólnie wykorzystywanych — wyjaśnia Krzysztof Zdziarski. 

W ramach Platformy Regio160 zaprojektowano różne typy pojazdów — ezt zasilany z trakcji, ezt z dodatkową baterią czy ezt zasilany z trakcji i ogniwa wodorowego, który może być wykorzystywany zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i pozbawionych trakcji. Rozwijane będą również projekty związane z napędem wodorowym.

- Wodór to jest nowy napęd, niskoemisyjność. Dzięki temu, że wcześniej weszli w wodór, teraz jesteśmy uznawani za zaawansowanego w tym rodzaju napędu i często podawani jako przykład — zapewniał prezes zarządu PESA Bydgoszcz. Lokomotywa manewrowa zasilana z ogniw wodorowych zostanie zaprezentowana na wrześniowych targach TRAKO, a zebrane przy jej produkcji doświadczenia zostaną wykorzystane w rozpoczętych już pracach nad wodorowym pojazdem pasażerskim.

PESA przygotowuje się również do produkcji pojazdów z prędkościami powyżej 200 km/h. Te projekty spółka będzie realizować z partnerami zewnętrznymi, nie wyklucza współpracy zarówno z dostawcami gotowych rozwiązań czy technologii, jak i z producentami taboru.

W najbliższych latach chce też wzmacniać swoją pozycję jako producenta tramwajów. Potwierdzają to zamówienia m.in. z Rumunii, wygrane przetargi w Sofii oraz słowackich Koszycach. Ekspansja na kolejne europejskie rynki ma być możliwa dzięki nowemu tramwajowi, który będzie bazował na jednej konstrukcji i dawał możliwość modułowego kształtowania wnętrza oraz wyposażenia. Portfolio firmy uzupełniają lokomotywy -  dwunapędowe, elektryczno-spalinowe, elektryczne z silnikiem dojazdowym oraz wielosystemowe, która mają poruszać się z prędkością do 200 km/h.

- Przed firmą być może najlepsza dekada w jej historii poprzez rozwój nowych technologii i produktów zarówno w Polsce jak i na rynkach eksportowych - zapewnia Paweł Borys.

Pracowite będą najbliższe tygodnie. Spółka rozpoczyna dostawy pojazdów dla Kolei Małopolskich, tramwajów dla Iasi oraz testy ezt 654 dla Regio Jet i lokomotywy wodorowej. Premiery tych dwóch ostatnich pojazdów odbędą się podczas wrześniowych Targów Trako w Gdańsku.


Materiał powstał we współpracy z Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.

.
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »