Podatek od sklepów wielkopowierzchniowych na innych zasadach
Po konsultacjach możliwe są zmiany w projekcie ustawy o podatku od sklepów wielkopowierzchniowych - zapowiedział PAP szef KRSM Henryk Kowalczyk (PiS). W grę wchodzi m.in. uzależnienie podatku od obrotów takiego sklepu, a nie od powierzchni.
Wcześniej Kowalczyk mówił PAP, że do Sejmu trafi projekt przewidujący 2-proc. stawkę od przychodów sklepów o powierzchni powyżej 250 m kw.
Szef Komitetu Stałego Rady Ministrów powiedział wczoraj PAP, że po konsultacjach zapadnie decyzja, czy projekt zostanie zmodyfikowany. "Jest dużo uwag do tego projektu. Niektóre z nich są zasadne" - zaznaczył.
Poinformował, że odbyło się w Sejmie spotkanie zorganizowane przez parlamentarny zespół ds. przedsiębiorczości. "Uwagi polegają na tym, by albo całkowicie odejść od kryterium powierzchni sklepu wielkopowierzchniowego i uzależnić podatek tylko od wysokości obrotów.
Druga uwaga - jeśli zostaje powierzchnia, to powinna być wyższa - np. 400 m kw. W naszym projekcie jest 250 m kw." - powiedział Kowalczyk.
- Kolejna kwestia - to odejście od jednolitej stawki 2-proc. na rzecz stawki progresywnej. To pozostaje do uzgodnienia, by uzyskać cel fiskalny - podkreślił.
Kowalczyk zapowiedział, że konsultacje mają być przeprowadzone w grudniu. - Jeśli będziemy gotowi w grudniu, to w styczniu projekt trafiłby na posiedzenie rządu. Jeśli zapadnie decyzja, że przyspieszamy, to gotowy w grudniu projekt możemy przekazać posłom - zapowiedział.
Zaznaczył, że nie zapadła jeszcze decyzja, czy projekt będzie poselski czy rządowy. Należy się jej spodziewać - jak mówił - po konsultacjach projektu z zainteresowanymi stronami, w tym głównie z przedsiębiorcami. Jak dodał, obecnie nad projektem pracuje on i resort finansów.
Z uzasadnienia projektu ustawy autorstwa PiS wynika, że w 2013 r. 175 sieci handlowych, które działały w sektorze sprzedaży detalicznej, wpłaciło łącznie podatki dochodowe w wysokości 440 mln zł. Kwota ta stanowi - według autorów propozycji - 0,47 proc. ich przychodów.
Autorzy projektu podkreślają, że nowa ustawa ma ograniczyć potencjalny transfer zysków osiąganych ze sprzedaży detalicznej na terenie kraju przez duże koncerny. W wielu przypadkach - ich zdaniem - wielkie sieci handlowe mają obecnie możliwości unikania płacenia podatku dochodowego. Przykładowo, wykazują straty podatkowe, by nie płacić podatków dochodowych, a zyski faktycznie transferowane są do innych państw.
Nowy podatek - według PiS - ma również przeciwdziałać ekspansji zagranicznych sieci handlowych, które dysponując środkami i odpowiednim know-how potrafiły szybko podporządkować sobie rynek handlu detalicznego w Polsce. PiS przekonuje w uzasadnieniu projektu, że sklepy wielkopowierzchniowe w Polsce są obecnie realnie mniej obciążone podatkami niż ich mniejsi, detaliczni konkurenci.
Według autorów projektu udział podatku dochodowego w przychodach małego i średniego biznesu zajmującego się handlem detalicznym jest ponad dwukrotnie wyższy niż w sklepach wielkopowierzchniowych, a sytuację dodatkowo pogarsza tzw. czwarty sektor, czyli sprzedaż detaliczna podmiotów niepłacących żadnych podatków, który w małych miastach i na wsi stanowi już liczącą się konkurencję głównie dla małych i średnich firm.
_ _ _ _ _ _
Polska Grupa Supermarketów (PGS) pozytywnie ocenia stanowisko rządu w sprawie konsultacji branżowych i analizy wprowadzenia stawki progresywnej podatku obrotowego od sieci handlowych, o których informował Henryk Kowalczyk, minister w Kancelarii Prezesa RM i przewodniczący Komitetu Stałego RM.
Uważamy, że proponowane przez nas rozwiązanie pozwoli zrealizować rządowy projekt i plan pozyskania 3,5 - 4 mld zł do budżetu Państwa, przy jednoczesnej ochronie polskich przedsiębiorców i opodatkowaniu sieci zagranicznych, które w znakomitej większości unikają płacenia podatku dochodowego w Polsce.
W ocenie PGS należy ustalić kilka progów podatkowych od obrotu, tak aby pozwolić rozwijać się rodzinnym małym firmom i średnim polskim sieciom handlowym. Istotnym - z punktu widzenia polskich, małych firm - jest pozostawienie 0% stawki podatku dla najmniejszych przedsiębiorstw a najwyższej 6,5% dla podmiotów o obrotach przekraczających 7,5 mld zł.