Pogłębiają się spadki sprzedaży na rynku FMCG w Polsce
Pogłębiają się wolumenowe spadki sprzedaży na rynku FMCG w Polsce. Zarabiający poniżej 5,5 tys. zł bardzo mocno ograniczają zakupy - informują wiadomoscihandlowe.pl
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia w komentarzu zamieszczonym w serwisie LinkedIn odniósł się do podanych przez GUS danych dotyczących cen towarów i usług w listopadzie. Jego opinia jest mało optymistyczna i pozostaje w opozycji do stanowiska Ministertwa Finansów, które wieszczy spadek cen towarów, dzięki przedłużeniu zerowej stawki VAT na żywność.
- Choć odczyt inflacji za listopad przynosi lekki spadek jej wartości, to wciąż jest to wysoki dwucyfrowy wskaźnik. U producentów zapowiadają się kolejne podwyżki związane z kosztem prowadzenia działalności. Nie jest to więc koniec rosnących cen w sklepach - stwierdził Szymon Mordasiewicz.
Dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia dodał, że w tych warunkach trzeba spodziewać się dalszej racjonalizacji zakupów, rezygnacji z niektórych kategorii w koszyku lub zmniejszenia częstotliwości ich zakupu.
Szymon Mordasiewicz przytoczył również dane dotyczące wartości i wolumenu zakupów. Po 10 miesiącach tego roku widać blisko 11-proc. wzrost wartości zakupów i 2-proc. spadek wolumenu, co oznacza, że konsumpcja spada. Jednocześnie warto zauważyć, że spadki się pogłębiają. Po pierwszych sześciu miesiącach br. sprzedaż wolumenowa była niższa o niemal 1 proc.
Jak podkreślił ekspert, bardzo wyraźny, ponad dwucyfrowy spadek wolumenu zakupów obserwuje się w gospodarstwom domowym, w których miesięczne przychody netto nie przekraczają 5,5 tys. zł. Patrząc na strukturę gospodarstw są to przede wszystkim te z nich, które składają się z jednej osoby oraz z trzech osób i więcej.
Szymon Mordasiewicz podkreślił również, że spadek konsumpcji dotyczy zarówno obszarów wiejskich, jak i miejskich, przy czym objął on także miasta liczące powyżej 200 tys. mieszkańców.
Zobacz także: