Polacy liczą na tańsze świąteczne zakupy. Czekają na wojnę cenową

Ponad połowa Polaków liczy na wojnę cenową dyskontów przed Wielkanocą. Oczekują, że dojdzie do rywalizacji, dzięki której zrobią tańsze, świąteczne zakupy - wynika z opublikowanego przez PAP badania "Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025" przeprowadzonego przez platformę analityczno - badawczą UCE Research i platformę cyfrową Shopfully.

Z raportu wynika, że 53,5 proc. ankietowanych oczekuje zaostrzonej walki cenowej między dyskontami, np. Biedronką a Lidlem, żeby taniej zrobić wielkanocne zakupy. Oczekiwań takich nie ma zaś co 5. badany (21,5 proc.). Z raportu UCE Research i Shopfully wynika, że konsumenci z dystansem podchodzą do reklam porównawczych stosowanych przez konkurujące sieci.

Polacy liczą na tańsze świąteczne zakupy. Czekają na wojnę cenową

Ponad połowa kupujących czeka na dobre oferty i liczy na ostrą walkę pomiędzy sieciami handlowymi. "Przed świętami nabiera ona szczególnego rozpędu, bo sieci handlowe grają o wielomilionowe zyski w tym okresie, przyciągają więc klientów do sklepów niskimi marżami na niektóre produkty, sprzedając pozostałe towary z większymi zyskami" – wyjaśnił Robert Biegaj z Shopfully.

Reklama

W zeszłorocznym badaniu takie oczekiwanie wyraziło 55,5 proc. konsumentów, widać więc niewielki spadek wskazań rok do roku. "Odsetek respondentów, którzy udzielili takiej odpowiedzi w dalszym ciągu przekracza połowę. Jest to zrozumiałe, bo żywność w sklepach cały czas drożeje powyżej głównego wskaźnika inflacji" – zwrócił uwagę Robert Biegaj.

Zakupy na Wielkanoc. Nie wszyscy czekają na wojnę cenową sklepów

Jednak 21,2 proc. konsumentów nie oczekuje ostrej walki między dyskontami przed Wielkanocą. Jak wynika z danych, są to przede wszystkim osoby z dochodami powyżej średniej krajowej. “Poza tym są to w większości najmłodsi dorośli, którzy niekoniecznie robią też duże zakupy dla całej rodziny. Ich zainteresowanie aktywnością dyskontów jest więc znikome" – zwrócił uwagę ekspert.

W ocenie Biegaja, konsumenci sceptycznie odnoszący się do wojen cenowych nie wierzą w zapewnienia sieci, że są tańsze od konkurencji i są zmęczeni częstotliwością reklam porównawczych. "Klient, który rzeczywiście chce kupować w poszczególnych sklepach tylko mocno przecenione produkty, może szybko zgubić się w szacunkach. W trakcie wojny cenowej promocje często się zmieniają" – dodał ekspert.

Jak wynika z raportu, 15,3 proc. respondentów nie potrafiło jednoznacznie wskazać, czy oczekuje walki cenowej dyskontów przed Wielkanocą. Z kolei 10 proc. ankietowanych stwierdziło, że w ogóle ich ten temat nie obchodzi.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 02-03 kwietnia 2025 roku na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ceny | wojna cenowa | Wielkanoc | raporty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »