Poprawa nastrojów konsumenckich w lutym
W lutym zanotowano wzrost wartości wszystkich wskaźników opisujących nastroje konsumenckie. Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 5 punktów (79 pkt.), o 11 punktów wzrósł wskaźnik klimatu gospodarczego (71 pkt.) i o 1 punkt wskaźnik skłonności do zakupów (84 pkt.).
Tak znacznej poprawie nastrojów pomogło przede wszystkim przedstawienie rządowego programu gospodarczego. Jakkolwiek bowiem gospodarczy program rządu nieco częściej oceniany jest negatywnie niż pozytywnie, to jednak wśród osób, które mają o programie dobre zdanie poziom nastrojów jest wyraźnie wyższy (WOK: 96 pkt.), niż wśród osób, które oceniają program rządu negatywnie (62 pkt.).
Nastroje konsumenckie są ponadto istotnie skorelowane ze stosunkiem do integracji naszego kraju z Unią Europejską. Wśród osób popierających nasze członkostwo w UE wartość wskaźnika WOK wynosi 91 punktów, zaś wśród przeciwników - 60 punktów.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: 79 pkt. +5 pkt. Klimat Gospodarczy: 71 pkt. +11 pkt. Skłonność do Zakupów: 84 pkt. +1 pkt.
Wskaźnik optymizmu konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos-Demoskop na zlecenie "Rzeczpospolitej".
Ostatnie badanie przeprowadzono między 8 a 11 lutego na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,2% na poziomie ufności 0,95.