Powstał zespół do wykrywania oszustw w korzystaniu ze środków unijnych
Pierwszy w Polsce zespół do zwalczania i przeciwdziałania nieprawidłowościom przy wykorzystywaniu pieniędzy z Unii Europejskiej powołano we wtorek w Gdańsku.
- Ma to być dodatkowy wyraźny sygnał i przestroga, oprócz działającego do tej pory wewnętrznego audytu i kontroli, dla wszystkich, którzy chcieliby w sposób nieuczciwy pozyskać unijne pieniądze - powiedział na konferencji prasowej marszałek pomorski Jan Kozłowski.
W skład zespołu wchodzi 19 osób - z departamentów Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, odpowiedzialnych za wdrażanie funduszy unijnych, Urzędu Wojewódzkiego, Komendy Wojewódzkiej Policji, Urzędu Kontroli Skarbowej, Agencji Rozwoju Pomorza (przyjmuje ona wnioski przedsiębiorców na dofinansowanie z budżetu UE) oraz Wojewódzkiego Urzędu Pracy i Najwyższej Izby Kontroli.
Istotą działania zespołu będzie bieżąca wymiana informacji między wymienionymi instytucjami o nieuczciwych beneficjentach środków unijnych. Co pół roku będą odbywać się także zebrania zespołu.
W ramach realizacji Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w latach 2004-06, w części wdrażanej w województwie pomorskim, wykryto 22 przypadki nieprawidłowości w realizacji projektów na kwotę 1,9 mln zł. Wartość dofinansowania projektów ZPORR w Pomorskiem wyniosła 754 mln zł.
Nieprawidłowości polegały głównie na fałszowaniu dokumentów księgowych, nadmiernym finansowaniu (zawyżano wartość zakupionych towarów) oraz rozliczaniu kosztów, które nie kwalifikowały się do refundacji.