Producenci mebli liczą na 500+
Polacy pokochali meble i coraz częściej kupują je z myślą o wielofunkcyjnym wykorzystaniu przestrzeni. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku koniunktura dla polskiej branży meblarskiej będzie jeszcze lepsza niż przed rokiem. Analitycy wskazują na program 500+ który korzystnie wpłynie na rynek mebli.
Sprawdź: PROGRAM PIT 2015
Meblościanki definitywnie odchodzą do przeszłości. Z danych GUS oraz raportu TNS na temat polskiego rynku (z końca 2014) wynika, że Polacy kupują coraz więcej mebli drewnianych do pokojów stołowych i salonów, a także mebli do siedzenia.
- Można to wyjaśnić tym, że meble drewniane dobrze komponują się z różnymi materiałami i są trwałe. Jeśli chodzi o design, to dominuje styl minimalistyczny. Polacy przywiązują dużą wagę do funkcjonalności. Obserwujemy przy tym, że coraz częściej decydują się na meble umożliwiające wielofunkcyjne wykorzystanie przestrzeni - mówi Jakub Malinowski, ekspert ds. okuć meblowych firmy Häfele.
Jest to związane m.in. z faktem, że coraz więcej Polaków ma salon otwarty na kuchnię lub łączy przestrzeń wypoczynkową z miejscem do pracy w średniej wielkości pokojach. Popyt na nowe meble rośnie między innymi dlatego, że Polacy kupują coraz więcej mieszkań. Według GUS w styczniu i lutym 2016 oddano do użytku ponad 14% mieszkań więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
- Osoby kupujące nowe meble mają w czym wybierać. Oferta rynku meblarskiego jest bardzo szeroka i zachęca do szukania indywidualnych rozwiązań. Zdecydowanie częściej decydujemy się też na kupno mebli na zamówienie, dopasowanych do naszych potrzeb i pomysłu na aranżację, niż gotowych kompletów - dodaje Jakub Malinowski.
Jednak Polacy kupują nowe meble nie tylko wtedy, gdy wprowadzają się do nowego mieszkania. Coraz częściej decydują się również na nową aranżację przestrzeni lub po prostu na wymianę starszych mebli na nowsze. Jakie meble wymieniamy najczęściej? W pierwszym rzędzie wypoczynkowe, a w dalszej kolejności do salonu oraz kuchenne.
Najrzadziej wymieniamy meble dla dzieci i młodzieży. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez TNS.
- Zużycie (42%)
- Zmiana wystroju (29%)
- W związku z remontem (11%)
- Dane na podstawie badania TNS (2014) na grupie 800 Polaków reprezentatywnych ze względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania.
Wiele wskazuje na to, że 2016 będzie rokiem znakomitej koniunktury dla branży meblarskiej. W styczniu wartość rynku meblarskiego w Polsce zwiększyła się o 11% w stosunku do stycznia 2015 (dane GUS). B+R Studio prognozuje, że wartość naszego rynku mebli dla klientów indywidualnych wzrośnie w tym roku do 5,2 mld zł (5,18 mld w 2015). Dobrą koniunkturę branży wzmacnia również dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego.
.......................................
Producent mebli Forte liczy na dwucyfrowy wzrost sprzedaży w 2016 roku. W 1Q'16 widoczne są pozytywne trendy - prezes spółki Maciej Formanowicz. "(...)
Na razie jesteśmy zadowoleni, wszystko przebiega zgodnie z naszymi planami, pozytywne trendy widoczne są już w pierwszym kwartale"- poinformował.
Prezes liczy, że w kolejnych okresach wzrostowi popytu na meble w Polsce może sprzyjać uruchomienie programu 500+. Forte chce zwiększać swoją obecność w północnej Afryce, w Europie Centralnej i - cały czas - intensywnie rozwijać się w Europie Zachodniej, głównie na rynkach "pozaniemieckich". W przyszłości spółka nie wyklucza wyjścia z produkcją poza Polskę Sytuacja surowcowa sprzyja spółkom z branży. "Jest duża podaż materiałów drewnopochodnych z rynków wschodnich, które doświadczają kryzysu. Nie ma problemów z zakupami materiałowymi, mimo wzrostu produkcji mebli. Ceny też są atrakcyjne, nie rosną.
Podstawowy surowiec trafia do nas, poza oczywiście Polską, z Białorusi, Ukrainy, Rosji, Litwy" - mówi prezes. Spółka uzgodniła wstępnie kwestie finansowania programu inwestycyjnego o wartości ok. 600 mln PLN, który będzie realizowany do 2021 r. Pieniądze pochodzić będą z kredytów i środków własnych.
Nie ma w planach emisji akcji. Forte pozostanie spółką dywidendową. Jeszcze w tym roku Forte zwiększy o 30% moce produkcyjne zakładu produkującego meble w Ostrowi."(...) W tym roku wydamy zapewne ponad 100 mln PLN. W ramach projektu będziemy prowadzić prace przygotowawcze do budowy fabryki płyt i mebli" - powiedział prezes.
Produkowana przez spółkę surowa płyta wiórowa ma trafiać wyłącznie do zakładów firmy. Forte stopniowo zastępuje płyty laminowane płytami oklejanymi folią. "Foliowanie daje nam dużo większą elastyczność, dlatego chcemy rozwijać produkcję w oparciu o tę technologię. Już teraz ok. 70% naszych mebli wytwarzanych jest z płyty foliowanej. Chcemy zwiększać ten udział" - powiedział prezes. Formanowicz ocenia, że integracja pionowa (produkcja płyt na własne potrzeby) pozytywnie wpłynie na marżowość spółki.
Firma zakończyła niedawno inwestycję w magazyn w Ostrowi Mazowieckiej. Prezes szacuje, że do czasu ukończenia budowy nowego zakładu produkcyjnego, powierzchnia magazynowa jest wystarczająca.
KOMENTARZ ANALITYKÓW BDM:
Informacje są zgodne z naszymi założeniami. Zakładamy ok. 15% wzrost sprzedaży w 2016 roku (+16% w 2015, +23% w 2014). W ostatnich miesiącach obserwujemy bardzo dobre otoczenie w branży meblarskiej związane m.in. z kryzysem imigracyjnym w Europie.
W okresie styczeń-luty'16 produkcja sprzedana mebli w rośnie o ok. 14% r/r, a sprzedaż Forte zazwyczaj pozycjonuje się kilka pkt. proc. powyżej tego poziomu, co wskazuje na mocny wynik 1Q'16. Zwracamy ponadto uwagę, że 1Q jest sezonowo najlepszy w roku, a w 4Q'15 oczyszczona EBITDA była rekordowa w historii (43 mln PLN EBITDA). CAPEX na 2016 szacujemy w okolicach 80-100 mln PLN, w tym na fabrykę płyt ok. 50 mln PLN (prezes >100 mln PLN).
Oczekujemy przy tym 1-1,1 PLN dywidendy na akcję czyli ok. 30% ubiegłorocznego zysku netto wobec ok. 2 PLN DPS w 2015 roku. Wg naszych założeń przy poprawiających się wynikach finansowych spółka sfinansuje duży program inwestycyjny z własnego cash flow i kredytów utrzymując politykę dywidendową w okolicach 2-3% DY.
Fabryka płyt wiórowych będzie mieć oczywiście pozytywne przełożenie na marże, aczkolwiek dodatnie NPV (pozytywny wpływ na wycenę) projekt uzyskuje dopiero przy marży EBITDA ok. 18%. Producenci płyt jak Grajewo operują na marży 13-14% EBITDA. Na konferencji po 1Q'16 zarząd zapowiedział więcej szczegółów na temat projektu w czerwcu'16.