Projekt gwarancji kredytu dla PKP

KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra finansów Projekt Uchwały Rady Ministrów w sprawie udzielenia gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez Polskie Koleje Państwowe SA na finansowanie przedsięwzięcia "Projekt Restrukturyzacji Kolei".

KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra finansów Projekt Uchwały Rady Ministrów w sprawie udzielenia  gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez Polskie Koleje Państwowe  SA na finansowanie przedsięwzięcia "Projekt Restrukturyzacji Kolei".

KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra finansów Projekt Uchwały Rady Ministrów w sprawie udzielenia Międzynarodowemu Bankowi Odbudowy i Rozwoju oraz Konsorcjum Banków: Bankowi Handlowemu w Warszawie SA, Dresdner Bank Luxembourg SA, Westdeutsche Landesbank Girozentrale oraz Westdeutsche Landesbank Polska SA gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez Polskie Koleje Państwowe SA na finansowanie przedsięwzięcia "Projekt Restrukturyzacji Kolei".

Przedsięwzięcie "Projekt Restrukturyzacji Kolei" związane jest z wejściem w życie ustawy z 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", przewidującej program działań mających na celu restrukturyzację PKP, w tym również finansową, a także prywatyzację przedsiębiorstwa.

Reklama

Jednocześnie jest to część Programu Restrukturyzacji Zatrudnienia PKP, przyjętego w ramach Programu Restrukturyzacji PKP i odpowiada warunkom określonym w powyższej ustawie.

Celem przedsięwzięcia jest przede wszystkim redukcja zatrudnienia, będąca priorytetem w zmniejszeniu kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz przygotowaniu PKP SA do prywatyzacji. W szczególności zaś środki z kredytu przeznaczone zostaną na finansowanie:

- świadczeń przedemerytalnych dla osób zwolnionych z PKP;

- jednorazowych odpraw pieniężnych dla zwalnianych pracowników PKP SA i innych podmiotów utworzonych w ramach restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych;

- świadczeń socjalnych z tytułu udzielonych urlopów kolejowych;

- pomocy technicznej dla PKP SA w zakresie restrukturyzacji zatrudnienia oraz przygotowania do prywatyzacji.

Kredyt w wysokości 110.000.000 EURO został przyznany Polskim Kolejom Państwowym SA przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju na finansowanie "Projektu Restrukturyzacji Kolei". Kredytobiorca zamierza wykorzystać środki pochodzące z kredytu do 31 grudnia 2003 roku.

Za udzieleniem gwarancji Skarbu Państwa spłaty kredytu zaciągniętego przez PKP SA przemawiają następujące okoliczności:

- PKP SA są zobowiązane do prowadzenia restrukturyzacji na zasadach przewidzianych w powyższej ustawie oraz zgodnie z opartym na niej Programem Restrukturyzacji PKP;

- kredyt MBOiR pozwoli przeprowadzić część restrukturyzacji zatrudnienia PKP SA, przez co wpłynie na obniżenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz na przygotowanie PKP SA do prywatyzacji;

- zapewni złagodzenie społecznych skutków restrukturyzacji spółki poprzez pokrycie kosztów odpraw dla zwalnianych pracowników i usług aktywizacji zawodowej, w tym programów szkoleniowych dla zwalnianych pracowników poprzez pomoc w znalezieniu nowej pracy oraz pomoc techniczną Banku Światowego, związaną z tym przedsięwzięciem;

- poprzez poprawę efektywności PKP SA przyczyni się również do przygotowania sektora przewozów kolejowych w Polsce do sprostania międzynarodowej konkurencji, a także do wejścia do Unii Europejskiej.

PKP SA ubiega się o uzyskanie gwarancji Skarbu Państwa dla 100 proc. kredytu, 100 proc. odsetek oraz 100 proc. innych kosztów związanych z tym kredytem.

Potencjalne zobowiązanie Skarbu Państwa z tytułu udzielonej gwarancji wyniesie 162.000.000 EURO (kredyt, odsetki i inne koszty).

Zobowiązanie Skarbu Państwa z tytułu powyższej gwarancji wygaśnie 1 kwietnia 2016 roku.

W przypadku podjęcia przez Radę Ministrów uchwały o udzieleniu wnioskowanej gwarancji, -minister finansów podpisze w imieniu Skarbu Państwa umowę z Polskimi Kolejami Państwowymi SA o udzielenie gwarancji, a następnie umowę gwarancji pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Międzynarodowym Bankiem i Odbudowy i Rozwoju.



Przedsięwzięcie "Projekt Restrukturyzacji PKP" stanowi część Programu Restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych, przyjętego przez Radę Ministrów 7 września 1999 roku, a także odpowiada warunkom określonym w powyższej ustawie.

Zgodnie z postanowieniami art. 32 ust. 6 ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, środki udostępnione w ramach kredytu udzielonego przez w/w konsorcjum banków, mogą być przeznaczone na:

- świadczenia przedemerytalne, jednorazowe odprawy pieniężne, jednorazowe szkolenia, doradztwo zawodowe i społeczne oraz świadczenia socjalne z tytułu udzielonego urlopu kolejowego dla pracowników zwalnianych z PKP;

- spłatę zobowiązań oraz zapewnienie ciągłości procesu eksploatacyjnego, w tym zakup materiałów i usług, zakupy i remonty kolejowych pojazdów szynowych, modernizację urządzeń związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego;

- pokrycie zobowiązań głównych według stanu na 31 grudnia 1998 roku z tytułu zobowiązań publicznoprawnych oraz zakupu materiałów i usług;

- pokrycie kosztów usług świadczonych przez doradców prywatyzacyjnych dla PKP SA;

- pokrycie kosztów emisji obligacji;

- spłatę zobowiązań z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonych oraz ubezpieczenie zdrowotne wraz z odsetkami;

- dofinansowanie deficytowych regionalnych przewozów pasażerskich.

Ponadto, zgodnie z art. 32 ust. 13 ustawy, środki z wyżej wymienionego kredytu mogą być również przeznaczone na spłatę przedpomostowych kredytów (wraz z odsetkami i innymi kosztami), udzielonych PKP po 7 września 1999 roku.

Kredyt został przyznany Polskim Kolejom Państwowym SA przez Konsorcjum Banków: Dresdner Bank Luxembourg SA, Westdeutsche Landesbank Girozentrale, Westdeutsche Landesbank Polska SA oraz Bank Handlowy w Warszawie SA, działający równocześnie jako Agent Kredytu, na finansowanie "Projektu Restrukturyzacji PKP". Wysokość kredytu udzielonego w EURO odpowiada wartości 700.000.000 zł.

Za udzieleniem przez Skarb Państwa gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez PKP SA przemawiają następujące okoliczności:

- o PKP SA są zobowiązane do prowadzenia procesu restrukturyzacji na zasadach przewidzianych w powyższej ustawie oraz zgodnie z opartym na niej Programem Restrukturyzacji PKP;

- o w/w kredyt pozwoli na przeprowadzenie części restrukturyzacji zatrudnienia PKP SA, a także części restrukturyzacji finansowej, przez co wpłynie na obniżenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz na przygotowanie PKP SA do prywatyzacji;

- o poprzez poprawę efektywności PKP SA przyczyni się również do przygotowania sektora przewozów kolejowych w Polsce do sprostania międzynarodowej konkurencji, a także do wejścia do Unii Europejskiej.

Potencjalne zobowiązanie Skarbu Państwa z tytułu udzielonej gwarancji wyniesie 215.000.000 EURO (kwota kredytu udzielonego w EURO odpowiada wartości 700.000.000 zł. wraz z odsetkami i w/w kosztami).

Zobowiązanie Skarbu Państwa z tytułu powyższej gwarancji wygaśnie 28 września 2002 roku.

W przypadku podjęcia przez Radę Ministrów uchwały o udzieleniu wnioskowanej gwarancji minister finansów podpisze, w imieniu Skarbu Państwa, umowę o udzielenie gwarancji z Polskimi Kolejami Państwowymi SA, a następnie umowę gwarancji pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a w/w konsorcjum banków.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »