Przedsiębiorcy nie znają telepracy

Telepraca jeszcze nie zagościła w Polsce na dobre. Nasi przedsiębiorcy dopiero uczą się jej zasad. Większość z nich obawia się, że nie będą mogli dostatecznie kontrolować pracowników wykonujących swoje zadania z dala od firmy.

Telepraca jeszcze nie zagościła w Polsce na dobre. Nasi przedsiębiorcy dopiero uczą się jej zasad. Większość z nich obawia się, że nie będą mogli dostatecznie kontrolować pracowników wykonujących swoje zadania z dala od firmy.

Tłumaczenia, badania marketingowe, wprowadzanie danych czy porady prawne to najczęstsze prace wykonywane z dala od siedziby pracodawcy - wynika z badań dotyczących perspektyw telepracy w Polsce, przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Centrum Promocji Kobiet.

W Polsce telepraca nie jest zbyt popularną formą zatrudniania pracowników. Podstawową tego przyczyną jest niedostosowanie przepisów prawa pracy, zwłaszcza w kwestiach wymogów miejsca pracy, przepisów bhp i zasad konstrukcji umów o pracę. Wciąż jeszcze istnieje także bariera technologiczna związana z ograniczonym dostępem do Internetu, który wraz z komputerem stanowi swoiste miejsce telepracy.

Reklama

Pracodawcy ponadto nie chcą zatrudniać pracowników w tej formie z obawy przed ograniczoną możliwością kontroli ich działań ? musieliby polegać na samodyscyplinie pracowników. Twierdzą ponadto, że telepraca ogranicza możliwości motywowania do pracy lub pobudzania kreatywności pracownika, który potrzebuje swoistej atmosfery pracy i okazji do wymiany poglądów. Według nich, ta forma zatrudniania pracowników nie jest sposobem na poprawę ich sytuacji. Firmy słabo prosperujące wykazują małe zainteresowanie telepracą, a firmy dynamicznie rozwijające się - niewiele większe. Z badań wynika, że zaledwie 8 proc. przedsiębiorców rozważa wprowadzenie telepracy w swoich firmach.

Inaczej jest w Stanach Zjednoczonych, skąd przyszła idea telepracy. Narodziła się z potrzeby rozwiązania coraz większej niewydolności systemu transportowania ludzi w dużych aglomeracjach. Część pracodawców doszła do wniosku, że codzienne przyjeżdżanie do firmy niektórych pracowników jest po prostu zbędne. Stwierdzono ponadto, że wzrosła niemal o połowę wydajność telepracowników, dzięki czemu firmy sporo zaoszczędziły.

Według specjalistów, na telepracy korzystają również pracownicy. Przede wszystkim mogą wykonywać pracę w domu. Zwiększa się ponadto ich koncentracja. Nie muszą też tracić czasu na dojazd do miejsca pracy. Mogą też pracować zgodnie ze swoim trybem pracy, a dzięki temu - odpoczywać według własnych potrzeb. Łatwiej jest też pogodzić taką pracę z opieką nad dzieckiem.

Korzyści dla firmy natomiast to:

zmniejszenie kosztów wynajęcia biura,

uelastycznienie struktury organizacyjnej,

zwiększenie lojalności pracowników,

zatrudnianie ludzi niepełnosprawnych,

zmniejszenie absencji pracowników,

zwiększenie produktywności pracowników (15-25 proc.),

lepsze wykorzystanie złączy elektronicznych (np. praca w godzinach wieczornych).

Najczęściej telepracę wykorzystuje się w usługach konsultingowych oraz we wszelkiego rodzaju pracach biurowych, zaś w najmniejszym stopniu w przypadku prac projektowych. Najrzadziej występuje w przedsiębiorstwach produkcyjnych.

Zdaniem przeciwników tej formy zatrudnienia, nieprawdą jest, że telepraca może zredukować koszty operacyjne przedsiębiorstwa, zdalni pracownicy są bowiem znacznie drożsi w utrzymaniu od pracujących w biurze. Z badań Gartner Group wynika, że wielkości te mogą się różnić nawet o 124 proc., jeśli liczyć je w kategoriach kosztów sprzętu, wsparcia, komunikacji głosowej oraz transmisji danych. Zbyt często również firmy inwestujące w telepracę spodziewają się co najmniej 20-procentowego wzrostu wydajności. W większości przypadków ? w opinii GG - taka ocena nie jest jednak możliwa, gdyż firma nie dysponuje wiarygodnymi metodami sprawdzenia wydajności zdalnych pracowników. To z kolei zniechęca ją do kontynuacji projektu.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: przedsiębiorcy | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »