Przychody Agory jeszcze spadną

W wyniku recesji na rynku reklamy ubiegłoroczne przychody Agory zmniejszyły się o 4,2% (do 777,1 mln zł) w porównaniu z 2000 r.

W wyniku recesji na rynku reklamy ubiegłoroczne przychody Agory zmniejszyły się o 4,2%
(do 777,1 mln zł) w porównaniu z 2000 r.

Zgodnie z przewidywaniami PARKIETU,

w efekcie utworzonych 64,1 mln zł rezerw spółka zamknęła ub.r. zyskiem na poziomie 177,9 mln zł, czyli znacznie niższym, niż szacowała większość analityków.

- To był dramatyczny rok. Agora przeszła trudny egzamin - po raz pierwszy w naszej historii zmierzyliśmy się z recesją na rynku reklamy. Jestem przekonana, że egzamin zdaliśmy - powiedziała Wanda Rapaczyński, prezes Agory na wczorajszej konferencji. - "Gazeta Wyborcza" i radia lokalne wyprodukowały solidne wyniki, lepsze niż rynek. Wykonaliśmy też duży skok do przodu w przygotowaniu gruntu pod wzrost Agory. Teraz szykujemy się do czekającej nas prawdziwej próby ognia. Twardo stoimy na pozycji, że będzie to drugi rok recesji na rynku reklamy. Oczekujemy spadku wpływów Agory w 2002 r. o jednocyfrową, niewielką liczbę - dodała W. Rapaczyński.

Reklama

Przychody ze sprzedaży Agory skurczyły w 2001 r. do 777,1 mln zł, co jednak kierownictwo spółki uznaje - wobec trudnej sytuacji na rynku - za rezultat przyzwoity. W tym samym czasie wynik netto wzrósł (głównie dzięki sprzedaży udziałów w telewizji TKP) o 4,6%, do 177,9 mln zł.

Ujemnie na wynik Agory wpłynęły jednorazowe zdarzenia, zaksięgowane w większości w IV kwartale (stąd 1,9 mln zł straty w tym okresie). Utworzone w związku z tym rezerwy wyniosły 64,1 mln zł. Objęły one koszty zwolnień grupowych (1,9 mln zł), rezerwy na inwestycje finansowe (17,7 mln zł), a także koszty zawiązania i rozwiązania kontraktów terminowych na zakup euro (26,1 mln zł). Część z nich, w tym wyburzenie starego budynku redakcji czy utrata wartości zdemontowanej maszyny, to koszty, które spółka poniesie już w nowym roku finansowym.

Według danych Agory, uwzględniających poziom średniego rabatu, recesja na rynku reklamy najdotkliwiej dotknęła prasę codzienną i reklamę zewnętrzną. Wpływy z reklamy płatnej w prasie codziennej spadły w 2001 r. o 10,9%. Agorze udało się zniwelować niekorzystną tendencję o 1,6 pkt. proc.: przychody z ogłoszeń "GW" zmniejszyły się w porównaniu z 2000 r. o 9,3%. Jednocześnie wydawca zwiększył swój udział w rynku reklamy dzienników płatnych o 0,6%. Podczas gdy sprzedaż obecnych na polskim rynku dzienników spadła w ciągu 11 miesięcy o 5,2%, średni nakład sprzedany "Gazety" wzrósł w 2001 r. o 0,3%, do 463 tys. egzemplarzy.

Również lepsze wyniki niż rynek odnotowały lokalne radiostacje należące do grupy Agory. Ich wpływy z reklam zmniejszyły się o 2,5%, do 34,8 mln zł, podczas gdy cały rynek reklamy radiowej skurczył się w ub.r. o 8,3%, a lokalnej o 19,2%.

Nadal nierentowny portal Agory - gazeta.pl - wypracował w 2001 r. 3,8 mln zł przychodów, a w IV kwartale ub.r. odnotował 10,6 mln wizyt i 126,7 mln odsłon. W 2002 r. spółka zamierza zainwestować w to przedsięwzięcie kwoty porównywalne do ubiegłorocznych, czyli ok. 18 mln zł.

Ubiegły rok Agora zakończyła ze środkami pieniężnymi w wysokości 189,5 mln zł. Swoją zdolność kredytową spółka ocenia na kolejne 650 mln zł. W razie potrzeby nie wyklucza nowej emisji. - Możemy zainwestować 1,5 mld zł - ocenia Wanda Rapaczyński. Pierwszych podpisanych umów spodziewa się ona już w I kwartale br.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: przychód | reklamy | rynek reklamy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »