Rekordowy przelew z bonu turystycznego trafił do właściciela hoteli

Do tej pory aktywowano ponad 1 mln bonów turystycznych na kwotę 855 mln zł, a ZUS wypłacił już kwotę przekraczającą 213 mln zł. Rekordową sumę zbliżoną do 900 tys. zł otrzymała znana polska firma z branży hotelarskiej - dowiedziała się Interia.

- Przekazaliśmy do podmiotów turystycznych kolejną, ósmą już transzę środków pieniężnych w ramach rozliczeń płatności dokonanych Polskim Bonem Turystycznym. Od 1 sierpnia zrealizowaliśmy ponad 54 tys. przelewów na łączną kwotę przekraczającą 213 mln zł - poinformował Interię ZUS.

Jeden z przedstawicieli branży turystycznej, a konkretnie hotelarskiej otrzymał kwotę bliską 900 tys. zł i była to jak dotychczas rekordowa suma przekazana jednemu podmiotowi. 

Do tej pory aktywowano w PUE ZUS ponad 1 mln bonów na kwotę 855 mln zł, a 298 tys. bonów zostało już wykorzystanych. Rekordowy był trzeci tydzień sierpnia, kiedy zarejestrowano ponad 76 tys. płatności bonami, na kwotę 52 mln zł.

Reklama

Najwięcej aktywnych bonów zarejestrowano w województwach: mazowieckim - 151 tys., śląskim - 136 tys., wielkopolskim - 98 tys., małopolskim - 86 tys.

Przy realizacji bonów przez podmioty turystyczne pojawiają się nieliczne problemy i są one związane z błędnie podanym numerem rachunku bankowego. Z tego powodu na rachunek ZUS zostały zwrócone 55 przelewy. Skala błędów jest jednak niewielka, bo jest to zaledwie 0,001 proc. wysłanych przelewów. Po korekcie w numerach rachunków wszystkie zwrócone środki ponownie zostały przekazane przez ZUS podmiotom turystycznym.

Na tzw. infolinię "bonową" trafiły 23 zgłoszenia, w których kwestionowano prawidłowość przekazanej przez ZUS kwoty. Zakład podkreśla jednak, że po analizie tych przypadków wykazano, że kwoty i terminy rozliczenia transakcji są prawidłowe.

Z wykorzystaniem bonu przez osoby uprawnione nie trzeba się spieszyć, bo można go zrealizować do 31 marca 2022 r. Świadczenie w formie bonu turystycznego jest przyznawane na dziecko, na które przysługuje świadczenie Rodzina 500+. Na jedno dziecko przypada bon w wysokości 500 zł, a  dzieci z niepełnosprawnością otrzymują  dodatkowy bon w kwocie 500 zł.

Można nim zapłacić za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane w Polsce przez przedsiębiorców turystycznych oraz organizacje pożytku publicznego wpisane na listę prowadzoną przez Polską Organizację Turystyczną.

Zgłaszane problemy po stronie osób uprawnionych do skorzystania z bonu polegają np. na tym, że na Platformie Usług Elektronicznych ZUS nie ma zakładki "Polski Bon Turystyczny". ZUS tłumaczy, że przed aktywacją bonu warto sprawdzić, która osoba w rodzinie jest uprawniona do pobierania świadczenia wychowawczego Rodzina 500+ (tzn. która osoba składała wniosek o 500+). Na PUE ZUS zakładka "Polski Bon Turystyczny" jest widoczna u tej właśnie osoby.

Problemy mogą wynikać również z błędów w bazie przekazywanej do ZUS. Bon turystyczny jest udostępniany na PUE ZUS na podstawie danych, które pochodzą z jednostek wypłacających świadczenie Rodzina 500+. Jeżeli zakładka "Polski Bon Turystyczny" nie jest widoczna u osoby, która jest uprawniona do pobierania 500+ (tzn. u osoby, która składała wniosek), może to wynikać z braku odpowiedniej informacji w zbiorze udostępnionym ZUS do przygotowania bonów. W takiej sytuacji należy złożyć do Polskiej Organizacji Turystycznej wniosek o ustalenie prawa do bonu lub dodatkowego uprawnienia do bonu. Do wniosku należy dołączyć informację o przyznaniu świadczenia wychowawczego Rodzina 500+ wydanego przez właściwy organ.

Monika Krześniak-Sajewicz

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bon turystyczny | hotele | ZUS | Polski Bon Turystyczny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »