Rynki zagraniczne- tydzień podsumowanie

W grudniu ceny towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) wzrosły o 0,1% w stosunku do listopada 2002 r., a roczny wskaźnik inflacji spadł do najniższego od początku transformacji gospodarczej poziomu 0,8%, wobec 0,9% r/r w listopadzie.

W grudniu ceny towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) wzrosły o 0,1%
w  stosunku  do  listopada  2002  r.,  a  roczny  wskaźnik  inflacji  spadł  do
najniższego  od  początku  transformacji  gospodarczej  poziomu  0,8%, wobec
0,9% r/r w listopadzie.

Na kolejny spadek rocznego wskaźnika inflacji złożyły się

przede wszystkim: -niewielki wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych (o

0,3% m/m), niższe ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 0,4%

m/m) oraz spadek (o 0,3% m/m) cen w kategorii .transport..

Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu o 0,8% r/r był niższy od

naszej (0,9%-1,0%) oraz średniej rynkowej prognozy (0,9%) głównie na skutek

zaskakującego spadku cen paliw do prywatnych środków transportu (o 0,8% m/m).

Reklama

Na uwagę zasługuje fakt, że niższe ceny w tej kategorii zostały odnotowane

pomimo wzrostu średniej ceny paliw na stacjach benzynowych w Polsce - według

danych agencji ISB o ok. 2% w przypadku benzyny Eurosuper 95 oraz o ok. 2,3%

w przypadku oleju napędowego. Równocześnie zgodnie z naszymi oczekiwaniami

zmiany czynszów w grudniu 2002 r. nie miały istotnego wpływu na dynamikę cen

konsumpcyjnych. Powyższe dane wskazują, że do procesu dezinflacji w

poprzednim miesiącu przyczyniały się przede wszystkim czynniki o charakterze

przejściowym lub jednorazowym (zmiany cen kontrolowanych, zmiany cen

żywności). Szacujemy, że wskaźnik inflacji bazowej .netto. spadnie w grudniu i

wyniesie 2,0% r/r, wobec 2,1% r/r w listopadzie 2002 roku (publikacja w piątek, 24

stycznia). Ponadto prognozujemy, że w styczniu br. roczny wskaźnik cen towarów i

usług konsumpcyjnych spadnie po raz kolejny do rekordowo niskiego poziomu i

wyniesie 0,5%-0,6%. Podtrzymujemy nasz scenariusz, że RPP obniży stopy

procentowe o 25 pkt. baz. na posiedzeniu w dn. 28-29 stycznia.

 Według NBP podaż pieniądza M3 w grudniu 2002 roku wzrosła o 0,8% do

320,9 mld i była niższa o 2,3% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Depozyty i inne zobowiązania wzrosły o 0,7% m/m do poziomu 277,3 mld zł. Złożył

się na to spadek depozytów gospodarstw domowych o 0,9% m/m (-4,1% r/r) oraz

sezonowy wzrost depozytów przedsiębiorstw o 8,6% m/m (1,7% r/r). Ponadto w

grudniu odnotowano spadek rocznej dynamiki pieniądza gotówkowego do 10,4% z

14,9% r/r w listopadzie, co wskazuje na ostateczne wyhamowanie

dotychczasowego trendu wzrostowego.

Tendencje w zakresie depozytów gospodarstw domowych oraz depozytów

przedsiębiorstw są zgodne z naszymi prognozami i wskazują na kontynuację

odpływu części środków zgromadzonych w bankach i ich przesuwania do

alternatywnych sposobów oszczędzania. Oczekujemy, że czynnik ten może

ograniczać tempo wzrostu depozytów także w najbliższych miesiącach, chociaż

jego wpływ będzie już znacznie mniejszy. Tendencje w sferze monetarnej

gospodarki nie stanowią zagrożenia dla stabilizacji inflacji na niskim poziomie,

toteż nie powinny powstrzymać RPP przed dalszymi redukcjami stóp

procentowych.

 Ostateczny harmonogram wejścia do ERM-2 i strefy euro zostanie

ogłoszony w sierpniu br. Jak powiedział w wywiadzie dla agencji ISB Euromoney

J. Stypa, Dyrektor Departamentu Integracji Gospodarczej w Ministerstwie

Finansów, kolejny Przedakcesyjny Program Gospodarczy (tzw. PEP 2003)

zawierać będzie propozycję strony polskiej w zakresie scenariusza wejścia Polski

do Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW). Program ten powinien zostać

przekazany do Brukseli do połowy sierpnia, czyli po uzgodnieniu planowanych

zmian w strukturze finansów publicznych i przyjęciu przez rząd założeń do Ustawy

Budżetowej na 2004 r. Najprawdopodobniej wkrótce rozpoczną się też rozmowy

przedstawicieli MF i NBP z Komisją Europejską i ECB na temat ustalenia ścieżki

wejścia Polski do ERM-2 (mechanizmu kursowego ograniczający wahania kursu

PLN/EUR jego w przedziale +/-15% od parytetu przez minimum 2 lata) i strefy

euro. Według dyrektora Stypy jest mało prawdopodobne by okres pobytu Polski (i

złotego) w ERM-2 wyniósł mniej niż 2 lata ("Nie możemy być krócej w ERM-2 niż

dwa lata, gdyż obecne przepisy tego po prostu nie przewidują. Dwa lata

kwarantanny w ERM-2 jest obowiązkowe"). Przystąpienie do ERM-2 nie nastąpi

też równocześnie z akcesją Polski do UE tj. 1 maja 2004 r. "Nasz formalny

wniosek o wejście do ERM-2 będzie mógł być najwcześniej złożony po wejściu do

złotego z euro" . dodał Stypa. Do momentu wejścia do ERM-2 Polska prawdopodobnie utrzyma też płynny kurs

walutowy. ("Margines czasowy jest już zbyt mały, żeby cokolwiek zmieniło się w naszym stanowisku"). Wg dyrektora

Stypy dopiero w ostatnim momencie przed przystąpieniem do ERM-2 będzie ustalony parytet centralny złotego

do euro. Przedakcesyjny Program Gospodarczy (PEP) jest elementem procedury przeglądu i nadzoru finansów

publicznych zainicjowanej w 2000 roku przez Komisję Europejską (KE). Celem procedury, w której uczestniczą państwa

kandydujące do Unii Europejskiej jest wzmocnienie narzędzi analitycznych oraz zdolności instytucjonalnych, aby dany

kraj aspirujący do Unii był zdolny w momencie akcesji wypełnić zobowiązania wynikające ze statusu państwa

członkowskiego. PEP.y są odpowiednikami Programów Konwergencji (opracowywanych przez kraje unijne spoza strefy

euro) oraz Programów Stabilności (sporządzanych przez państwa strefy euro).

Powyższe plany MF świadczą o jego dużej determinacji w dążeniu do wejścia do strefy euro. Oznacza to, że równie

intensywne prace powinny być prowadzone nad reformą finansów publicznych . tak by możliwe było osiągnięcie

kryterium deficytu budżetowego z Maastricht (poziom deficytu budżetowego niższy niż 3% PKB) w 2005 r. Wg informacji

MF deficyt budżetowy wyliczany wg metodyki unijnej (ESA 95) ma w 2003 r. wynieść 3,9% (wobec 4,9% wg metodyki

polskiej). Ze względu na dużą niepopularność społeczną koniecznych do podjęcia decyzji w zakresie reformy finansów

publicznych, projekty większości zmian zostaną najprawdopodobniej ogłoszone dopiero po czerwcowym referendum

unijnym. Jeżeli prace te zakończą się sukcesem, to (zgodnie z prezentowanym dotychczas naszym scenariuszem

bazowym) Polska wstąpi do ERM-2 na pocz.2005 r. a z początkiem 2007 r. - do strefy euro.

 14 stycznia br. rząd przyjął Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006. Jest to oficjalny dokument, na

podstawie którego UE będzie finansowała w większej części inwestycje infrastrukturalne i prorozwojowe w Polsce.

Stanowi on formalną podstawę absorpcji środków z budżetu unijnego i jest przygotowywany na podstawie wytycznych

Rady UE. Jego celami są m.in.:  przyspieszenie wzrostu PKB,  wzrost poziomu wykształcenia i zatrudnienia, włączenie Polski w europejską sieć infrastruktury transportowej i informacyjnej. Ogólna kwota środków publicznych,

potrzebna na współfinansowanie projektów w ramach przyjętego planu to 900 mln EUR rozłożone na siedem lat.

Pula środków przeznaczona dla Polski na ten okres z kasy unijnej została 13 grudnia ub.r na szczycie UE w

Kopenhadze zmniejszona z 13,8 mld euro do 11,4 mld euro w wyniku przesunięcia części z nich na bezpośrednią

rekompensatę do budżetu. Ostatecznie na realizację NPR przewidziana jest suma 14,8 mld euro, na którą składają

się fundusze strukturalne, fundusz spójności i środki krajowe.

 Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w grudniu ub. r. osiągnęło 2533 zł, w

całym 2002 r. - 2277 zł. Wysoki grudniowy wzrost wynagrodzeń w skali 8,1% m/m i 2,4% r/r związany był z wypłatami

dodatkowymi (bonusy, premie) występującymi zwyczajowo w tym okresie..

Realne tempo wzrostu wynagrodzeń w przedsiębiorstwach w ub. r. wyniosło ok. 1,5%. Przewidujemy, że w 2003 r.

będzie wyższe i osiągnie ok. 2,1%, jednak może to nie wystarczyć na realny wzrost funduszu wynagrodzeń sektora

przedsiębiorstw. Wciąż trudna sytuacja na rynku pracy będzie ograniczać presję płacową.

 Przeciętna liczba zatrudnionych w przedsiębiorstwach obniżyła się w grudniu do 4839 tys. osób, o 0,6%

m/m i 2,3% r/r. Przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw w 2002 r. wyniosło blisko 4891 tys. i było o 4,8%

niższe niż w r. poprzednim

Niższa od naszych przewidywań skala spadku zatrudnienia może być potwierdzeniem mniejszego niż w poprzednich

latach wzrostu bezrobocia między grudniem a listopadem, zapowiadanego już przed tygodniem przez min. J. Hausnera

(stopa bezrobocia w końcu 2002 r. na poziomie 18,1%). Zakładamy, że do końca 2003 r. przeciętne zatrudnienie w

przedsiębiorstwach będzie się obniżać w wolniejszym tempie niż w ub. r. - o ok. 3% r/r.

 Wg Rzeczpospolitej Ministerstwo Finansów chce stworzyć wspólnie z Narodowym Bankiem Polskim

fundusz wydzielony z części oficjalnych aktywów rezerwowych (tzn. rezerw dewizowych). Wg wiceministra

finansów R. Michalskiego, fundusz ten miałby być odnawialny i przeznaczony na finansowanie .specjalnych

przedsięwzięć.. Jego zdaniem rezerwy dewizowe są zbyt duże i część z nich można byłoby wykorzystać w inny sposób.

W grudniu oficjalne aktywa rezerwowe wzrosły do 29,7 mld USD z 29,5 mld USD w listopadzie.

Trudno określić jakie .specjalne przedsięwzięcia. wiceminister Michalski ma na myśli - jeśli operacje wykupu zadłużenia

zagranicznego podobne do wcześniejszego wykupu długu wobec Brazylii z ubiegłego roku, to nie można takich

podobnych .pożyczek. uszczuplających okresowo rezerwy walutowe wykluczyć. Jednakże bazując na typowej

ostrożności banków centralnych w zakresie dysponowania rezerwami walutowymi uważamy, że stworzenie takiego

funduszu jest mało prawdopodobne, szczególnie, że stworzyłoby niebezpieczny precedens i nasiliło kampanię

populistycznych sił politycznych (m.in. Samoobrony), postulujących zużycie rezerw walutowych .na inwestycje..

UE, czyli w maju, czerwcu. Jego rozpatrzenie potrwa trzy, cztery miesiące(...).

Początek 2005 roku wydaje się więc dobrym momentem na formalne związanie

Analitycy PKO BP

PKO Bank Polski S.A.
Dowiedz się więcej na temat: podsumowania | wskaźnik | podsumowanie | strefy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »