Rząd nie musi się wzorować na PiS. Sejm odrzucił obywatelski projekt ds. CPK

Sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy “Tak dla CPK”. Zobowiązuje ona rząd do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zgodnie z założeniami pierwotnego projektu. Rząd Mateusza Morawieckiego przyjął dokument w październiku 2023 r. Inicjatywa obywatelska została odrzucona 20 głosami "za" i 16 "przeciw". Nikt nie wstrzymał się od głosu.

Obywatelski projekt zobowiązuje rząd, pełnomocnika rządu ds. CPK, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030" - informuje PAP.

Rządowi nie grozi zakaz

W projekcie, który trafił do komisji infrastruktury w listopadzie, zaproponowano zakazać rządowi dokonywania w programie zmian, których skutkiem byłoby opóźnienie uruchomienia lotniska i zakończenia budowy linii kolejowej Warszawa-Łódź poza 2030 r. Zmiany, które objąłby zakaz, miałyby dotyczyć celu i zakresu projektu. Zgodnie z inicjatywą, rząd nie mógłby też obniżyć finansowania programu z obligacji.

Reklama

Odrzucony przez komisję obywatelski projekt, zobowiązuje nie tylko rząd, ale też inne podmioty zaangażowane w budowę CPK do powstrzymania się "od jakichkolwiek działań prawnych lub faktycznych, które mogłyby bezpośrednio lub pośrednio wpływać negatywnie na realizację Programu (CPK - PAP) w terminach i na zasadach w nim określonych".

Projekt narzuca też na aktualny gabinet zobowiązanie do przeniesienia do 30 czerwca 2031 r. całego cywilnego ruchu lotniczego z Lotniska Chopina na lotnisko CPK. W warszawskim porcie lotniczym dozwolone byłyby tylko inwestycje, które się zwrócą przed końcem 2030 r.

Opozycja się skarży

Projekt został odrzucony 20 głosami "za" i 16 "przeciw". Nikt nie wstrzymał się od głosu. Decyzja Sejmu wzbudziła krytykę opozycji. Posłowie narzekali, że do głosowania doszło bez przeprowadzenia wcześniej dyskusji. - Takie są realne intencje koalicji rządzącej – wyraził opinię były pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Niezadowolenie wyraziła też posłanka Partii Razem Paulina Matysiak. Na platformie X wskazała na posła Marka Sowę z Platformy Obywatelskiej - autora wniosku o odrzucenie obywatelskiego projektu ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji CPK. 

CPK to spółka Skarbu Państwa powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obejmuje on budowę zlokalizowanego pomiędzy Warszawą i Łodzią nowego centralnego lotniska dla Polski. Również koordynację i realizację inwestycji towarzyszących - systemu Kolei Dużych Prędkości, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. CPK.

Nowy port lotniczy ma być początkowo przystosowany do obsługi 34 mln pasażerów rocznie. Został zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: CPK | projekt obywatelski | komisja sejmowa | odrzucenie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »