Rzecznik Finansowy wnosi o uproszczenie procedur przy otwarciu rachunku przez Ukraińców
Rzecznik Finansowy zwrócił się do banków m.in. z postulatem uproszczenia procedur wymaganych do otwarcia rachunku płatniczego przez uchodźców z Ukrainy. Chodzi też o możliwość skorzystania z oferty bezpłatnego rachunku podstawowego - poinformował rzecznik w piątkowym komunikacie.
Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc
Rzecznik zaapelował też o możliwość czasowego zwolnienia uchodźców z kosztów założenia lub obsługi rachunku płatniczego i wydanych do nich instrumentów płatniczych (karty płatniczej).
"Uchodźcy opuszczający Ukrainę tracą dostęp do aktywów ulokowanych w Ukrainie, często nie mają wystarczających środków do życia. Tym samym osoby poszukujące obecnie ochrony w Polsce mogą być szczególnie narażone na wykluczenie, ubóstwo czy wyzysk" - pisze w swoim stanowisku Rzecznik Finansowy.
Zwracając się z apelem do podmiotów rynku finansowego, Rzecznik Finansowy przedstawił propozycje, które mają ułatwić uchodźcom korzystanie z produktów i usług oferowanych na polskim rynku.
Rzecznik zauważa, że dla wielu uchodźców korzystanie z polskiego rachunku w banku lub ubezpieczenia może być konieczne do podjęcia pracy, odzyskania chociaż częściowo poczucia bezpieczeństwa czy choćby codziennego życia w naszym kraju.
"Rzecznik Finansowy postuluje o zapewnienie Uchodźcom co najmniej podstawowych i bezpiecznych usług bankowych, takich jak rachunek płatniczy, instrument płatniczy do rachunku, wsparcia finansowego, niezbędnego w obliczu trwającego konfliktu zbrojnego. Niezwykle istotne jest zapewnienie uchodźcom nie tylko adekwatnej oferty produktowej, ale również ochrony przed działaniami niezgodnymi z prawem, w tym ochronę konsumencką" - napisano w wystąpieniu.
Wśród postulatów Rzecznika Finansowego do firm znalazły się m.in.: zapewnienie obsługi klienta również w języku ukraińskim, dostosowanie kosztów kredytu konsumenckiego i pożyczek (w szczególności wysokość RRSO i prowizji) do trudnej sytuacji materialnej uchodźców z Ukrainy, czy rozważenie przez banki czasowego odstąpienia od pobierania opłat za wykonywanie transakcji płatniczych na rzecz beneficjentów z siedzibą na terytorium Ukrainy.
Rzecznik postuluje też stworzenie pakietów ubezpieczeniowych dedykowanych uchodźcom z Ukrainy, zapewnienie obsługi klienta również w języku ukraińskim, w tym obsługi infolinii, czy specjalne oznaczenie informacyjne placówek, w których dostępna będzie obsługa klienta w języku ukraińskim.
Rzecznik Finansowy wskazuje, że pomocna może okazać się kampania informacyjna na temat praw i obowiązków związanych z usługami finansowymi skierowana do uchodźców. Jej celem byłoby poszerzanie wiedzy na temat przysługującej im ochrony i tym samym przeciwdziałałoby ewentualnym próbom wykorzystywania trudnej sytuacji uchodźców z Ukrainy przez podmioty oferujące finansowanie na warunkach wykraczających poza dopuszczane przepisami.