Są chętni na zainwestowanie w CPK. Chcą wyłożyć do 8 mld złotych

Konsorcjum z udziałem operatora lotnisk Vinci Airports i funduszu inwestycyjnego IFM Global Infrastructure Fund jest gotowe wyłożyć do 8 mld złotych na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej przyszłym lotniskiem - poinformował na portalu X (dawniej Twitter) pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Jak wyjaśnił Horała, struktura finansowania samego lotniska CPK to w 60 proc. instrumenty dłużne, a w 40 proc. kapitał, czyli udziały w spółce CPK Lotnisko, która będzie operatorem przyszłego portu lotniczego. 

Potencjalnym inwestorom zaoferowano do 49 proc. udziałów we wspomnianej 40-procentowej części, tak, by kontrola właścicielska została po stronie Skarbu Państwa. Poza kapitałem, potencjalni inwestorzy mieliby wnieść do spółki "know-how, kontakty biznesowe oraz doświadczenie w budowaniu i zarządzaniu lotniskami" - dodał rządowy pełnomocnik ds. CPK. 

Reklama

Zagraniczni inwestorzy gotowi zaangażować się w CPK

"Wybór oferty, a następnie podpisanie umowy, będzie oznaczało przyciągniecie do Polski bezpośredniej inwestycji o wartości do 8 mld zł" - podkreślił we wpisie na portalu X. 

Horała zaznaczył, że postępowanie, które trwało kilkanaście miesięcy i zakończyło się 13 października wyborem najlepszej oferty, nie dotyczy sprzedaży udziałów w spółce Polskie Porty Lotnicze, gruntów ani jakichkolwiek składników majątku warszawskiego portu lotniczego im. Fryderyka Chopina, a tylko inwestycji w nowe lotnisko. 

"Pozyskując inwestorów mniejszościowych, zyskujemy kapitał, zachowując kontrolę właścicielską" - dodał.

Vinci Airports (część Vinci Group) to prywatny operator lotnisk na całym świecie, zarządzający w różnej formie ponad 70 portami lotniczymi zlokalizowanymi w 13 krajach. Z kolei IFM Global Infrastructure Fund to fundusz inwestycyjny z Australii zarządzający aktywami o wartości ok. 143 mld dolarów, z czego ok. 64 mld to inwestycje kapitałowe w infrastrukturę. Posiada w swoim portfelu udziały w 17 lotniskach na całym świecie. 

CPK na powyborczym zakręcie

CPK, sztandarowy projekt infrastrukturalny rządu Zjednoczonej Prawicy, to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu, w odległości około 37 km na zachód od Warszawy, ma zostać wybudowany Port Lotniczy "Solidarność", który w ramach pierwszego etapu ma być w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Wciąż obowiązujący harmonogram zakłada, że pierwszy samolot wystartuje z CPK w 2027 r. 

Ugrupowania opozycyjne, które po wyborach parlamentarnych mają realną szansę na stworzenie większościowego rządu, nawołują - w zależności od partii albo frakcji w samej partii - do audytu projektu CPK, poważnej rewizji planów, modyfikacji części koncepcji budowy albo całkowitego zarzucenia projektu.  

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: CPK | lotnisko | inwestorzy | Marcin Horała
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »