Spółka CPK ogłasza nowe plany. "Docelowo nawet 200 zestawów"
Spółka taborowa CPK zakupi ponad 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które będą następnie wynajmowane przewoźnikom w ramach tzw. poolu taborowego - poinformował na konferencji prasowej Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej i rządowy pełnomocnik ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pociągi dla linii Kolei Dużych Prędkości, rozwijanych w ramach CPK, będą musiały spełniać konkretne wymagania, m.in. osiągać prędkość eksploatacyjną do 250 km/h, posiadać dwa systemy zasilania, system informacji pasażerskiej uwzględniający dane lotniskowe, energooszczędność i komfort.
- Docelowo to może dojść do nawet 200 zestawów - powiedział na konferencji prasowej Marcin Horała.
Jak wyjaśnił, CPK złoży zamówienie na zespoły trakcyjne, a polscy przewoźnicy będą następnie mogli leasingować tabor pod określone przewozy w ramach struktury CPK w trybie przetargowym i w ramach wieloletnich umów. To rozwiązanie to tzw. pool taborowy. Jest ono stosowane m.in. w krajach Europy Zachodniej, np. w Wielkiej Brytanii.
W komunikacie prasowym CPK M. Horała wyraził nadzieję, że w produkcję pociągów dla CPK zaangażują się krajowi producenci taboru. "Nawet najlepsza infrastruktura kolejowa nie sprawdzi się bez nowoczesnych pociągów. Dlatego zakupy taborowe na potrzeby projektowanych linii kolejowych CPK powinny być przeprowadzone w sposób przemyślany i kompleksowy. Jesteśmy przekonani, że w produkcję pociągów będą zaangażowane polskie firmy i że ten zakup będzie impulsem także dla naszej gospodarki."
Pod koniec października rząd przyjął uchwałę taborową CPK. Zatwierdzona Koncepcja zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z realizacją programu CPK przewiduje, że CPK powoła spółkę zależną, której głównym zadaniem będzie zakup i zarządzanie taborem, niezbędnym do obsługi projektowanych linii Kolei Dużych Prędkości. W komunikacie rządowym nt. Uchwały czytamy, że rozwiązanie to “umożliwi właściwe skomunikowanie CPK ze wszystkimi miastami wojewódzkimi w Polsce."
Zgodnie z harmonogramem, priorytetem będzie zakup taboru przeznaczonego do przewozu pasażerów na pierwszej linii KDP w Polsce, Warszawa - CPK - Łódź, która zostanie uruchomiana wraz z rozpoczęciem działalności komercyjnej lotniska CPK - czytamy w komunikacie CPK.
Szacunkowe nakłady inwestycyjne na nowe pojazdy szynowe w latach 2024-2030 mają wynieść 8,7 mld zł (według cen z I półrocza 2023 r.), a w perspektywie do 2035 r. sumarycznie 16-20 mld zł. Założenia są takie, że duża ich część zasili polską gospodarkę, np. rynek producentów taboru i poddostawców systemów.