Sposób na fundusze
Doświadczenie krajów członkowskich UE wskazuje, że Partnerstwo Publiczno-Prywatne może stać się dobrą metodą pozyskiwania przez gminy środków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Gmina bowiem musi wygospodarować fundusze na tzw. wkład własny (minimum 25 proc. sumy potrzebnej na realizację inwestycji).
Powszechnie wiadomo, że większości gmin w Polsce nie stać na wyłożenie tych pieniędzy. Jednym ze sposobów rozwiązania tego problemu jest właśnie Partnerstwo Publiczno-Prywatne.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne można zdefiniować jako partnerstwo, w którym administracja (rządowa i samorządowa) oraz sektor prywatny realizują wspólne przedsięwzięcia, dzieląc się zarówno zyskiem jak i ryzykiem oraz odpowiedzialnością za podejmowaną działalność.
Wytyczne Komisji Europejskiej wskazują, że UE popierają PPP jako jeden ze sposobów pozyskiwania kapitału na współfinansowanie projektów infrastrukturalnych w ramach funduszy unijnych. Wkład własny zostanie wówczas dostarczony przez podmiot prywatny. Samorząd ograniczy się do realizowania umowy, w myśl której może być zobowiązany do wnoszenia na rzecz przedsiębiorcy prywatnego płatności za usługę w wysokości z góry wynegocjowanej.
Wielu przykładów funkcjonowania partnerstwa dostarcza nam praktyka w krajach członkowskich UE. Jednym z nich jest budowa portu lotniczego w Atenach. Port lotniczy Ateny-Spata (im. Elefthoriosa Venizelosa) budowany jest w ramach modelu BOT (wybuduj, wykorzystuj, przekaż). Realizację projektu wartego 2,2 mld euro przyznano konsorcjum Athens International Airport (AIA), które stanowią: państwo greckie (55 proc. udziałów) oraz trzy potężne europejskie grupy budowlano-inżynieryjne - niemiecki Hochtief (39,9 proc.) oraz szwajcarski ABB i niemiecki Krantz-TKT (pozostałe 5,1 proc.).
Rząd grecki wziął na siebie część kosztów inwestycji - ok. 500 mln euro i udzielił państwowych gwarancji na zaciągnięty kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym (blisko 1 mld euro), Unia Europejska w ramach Funduszu Spójności dała 250 mln euro, a resztę pieniędzy wyłożyli prywatni uczestnicy konsorcjum. Hochtief, ABB i Krantz-TKT będą przez 30 lat (bo na tyle dostały licencję) czerpać zyski m.in. z opłat lotniskowych.
Specjaliści twierdzą, że PPP nie będą dominującym narzędziem pozyskiwania przez samorządy funduszy na wkład własny, jednakże w miarę nabywania przez nie doświadczeń mogą stać się ważnym instrumentem. Oczywiście o ile na styku własności publicznej i prywatnej nie będzie "iskrzyć", co jest niestety zjawiskiem obecnie powszechnym.
Źródło: Nowy Przemysł - lipiec, sierpień 2003r.; www.infoport.pl