Projekt dotyczy obszaru Alam Al-Roum, niezagospodarowanego pasa wybrzeża o długości około 7 kilometrów nad Morzem Śródziemnym, położonego 480 km na północny zachód od Kairu. Według agencji Bloomberg, plan zagospodarowania obejmuje hotele i resorty turystyczne światowej klasy, luksusowe apartamenty, centra handlowe i rozrywkowe oraz przystań jachtową. W ośrodku turystycznym mają powstać pola golfowe, szkoły, a nawet obiekty uniwersyteckie.
Kolejna inwestycja Kataru w Egipcie. Tym razem kurort
Katar zainwestował już 3,5 mld dolarów w wykup gruntów o powierzchni 1985 hektarów. "Kolejne 26,2 mld dolarów ma być wkładem rzeczowym w realizację projektu" - informuje portal branżowy Money Tourism. Zyski z przyszłego kurortu mają czerpać obie strony. Rząd Egiptu szacuje, że projekt będzie generował roczne przychody w wysokości co najmniej 1,8 mld dolarów, z czego 15 proc. trafi do kasy Kairu.
Budowa kurortu jest częścią pakietu inwestycyjnego, który Katar zobowiązał się wdrożyć w Egipcie. Qatari Diar - realizator przedsięwzięcia - zbudował już w "Kraju Faraonów" 5-gwiazdkowy hotel St. Regis Cairo. Był też konstruktorem dużych projektów mieszkaniowych, takie jak luksusowe osiedle na obrzeżach Kairu - CityGate i kompleks mieszkaniowy Nowa Giza.
Katar konkuruje z ZEA. Też zbuduje kurort
Inwestycja została odczytana jako odpowiedź na podobny projekt realizowany przez Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA). Jego miejscem jest Ras el-Hekma położone 50 km od Alam el-Rum. W październiku 2024 r. Egipt sprzedał je za 35 mld dol. inwestorom z ZEA. Powstaje tam kurort z luksusowymi hotelami inspirowanymi Malediwami. Miejsce będzie miało sztuczne laguny oraz dziesiątki sklepów i restauracji. Realizacja kosztować ma 19 mld euro, a roczne wpływy do kasy państwa mają sięgać 170 mln euro.
Celem obu inwestycji ma być przyciągnięcie bogatych turystów z Zatoki Perskiej. Miejsca, gdzie powstają nowe kurorty, mają w opinii Egipcjan jedne z najpiękniejszych i najspokojniejszych plaż na północno-zachodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego. Kair liczy, że będą one konkurować z najlepszymi światowymi destynacjami. Pomogą też w realizacji strategii, której celem jest przyciągnięcie 30 mln turystów rocznie do 2028 r.










