Tygodniowe wydarzenia w kraju według analityków PKO BP

W dn. 1 marca br. premier L. Miller wystąpił do prezydenta o odwołanie ze składu RM ministrów przedstawicieli PSL J. Kalinowskiego i St. Żelichowskiego, co oznacza rozpad dotychczasowej koalicji i choćby tymczasowe funkcjonowanie rządu mniejszościowego (koalicja SLD-UP posiada obecnie 212 posłów, do większości parlamentarnej brakuje jej 19 posłów).

W dn. 1 marca br. premier L. Miller wystąpił do prezydenta o odwołanie
ze  składu  RM  ministrów  przedstawicieli  PSL  J.  Kalinowskiego  i
St. Żelichowskiego,  co  oznacza  rozpad  dotychczasowej  koalicji  i  choćby
tymczasowe  funkcjonowanie  rządu mniejszościowego  (koalicja  SLD-UP
posiada obecnie 212 posłów, do większości parlamentarnej brakuje jej 19 posłów).

Bezpośrednią przyczyną rozpadu koalicji było głosowanie posłów PSL za

odrzuceniem rządowego projektu tzw. ustawy winietowej. Marszałek Sejmu

M. Borowski nie wykluczył przyspieszonych wyborów parlamentarnych, jeśli

"wszystkie ugrupowania w Sejmie będą dążyły do paraliżu prac rządu".

Podstawowym zagrożeniem wynikającym z rozpadu koalicji może być po pierwsze

mniejsza skuteczność rządu w realizowaniu swojego programu gospodarczego

(m.in. w zakresie proponowanej przez min. Kołodkę reformy finansów

Reklama

publicznych), a po drugie spadek poparcia społecznego dla idei integracji

europejskiej, jeśli PSL przeszedłby na pozycje eurosceptyczne. Bez większości

sejmowej rządowi będzie trudno przeprowadzić planowane reformy, gdyż wynik

wielokrotnych głosowań nad konkretnymi ustawami będzie zależny od poparcia

partii opozycyjnych. W kwestii poparcia dla integracji z UE nie sądzimy by rozpad

w koalicji mógł spowodować przegraną zwolenników akcesji Polski do UE, choć

niewątpliwie poparcie społeczne dla .tak. w referendum czerwcowym może zmaleć

z obecnych ok. 70%, jeśli PSL wezwie mieszkańców wsi do odrzucenia

członkostwa Polski w UE (co sugerowali jego przedstawiciele, gdyby rząd nie

zagwarantował pochodzących z budżetu kwot dopłat bezpośrednich do rolnictwa).

Bardziej prawdopodobne od przegranej w referendum jest nieuzyskanie

wymagane 50% frekwencji w czerwcowym referendum. Jednak w takiej sytuacji

nie ma dużego zagrożenia odrzucenia traktatu akcesyjnego w Zgromadzeniu

Narodowym, gdyż - wg naszych obliczeń - partie, które dotychczas zdeklarowały

się jako popierające akcesję, nawet bez poparcia PSL, bez problemu uzyskają

wymagane 2/3 głosów (393 posłów i senatorów wobec wymaganych 373 głosów).

Mało możliwe wydaje się, aby opozycji udało się obalić obecny rząd, gdyż

konstytucyjne gwarancje dla rządu są silne (m.in. dzięki konstruktywnemu wotum

nieufności).

Nie można wykluczyć, że koalicja rządowa może dążyć do

wcześniejszych wyborów, lecz decyzja o samorozwiązaniu Sejmu wymaga

większości 2/3 głosów, dopiero nieuchwalenie ustawy budżetowej na 2004 r. na

czas spowodowałoby wcześniejsze wybory na wiosnę przyszłego roku, czego nie

można całkowicie wykluczyć.

- Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dn. 25-26 lutego br. obniżyła

stopy procentowe NBP o 25-50 pkt. bazowych. Stopa lombardowa wynosi

obecnie 8,00%, stopa redyskonta weksli 6,75%, stopa referencyjna 6,25%.

Stopa depozytowa nie została zmieniona i wynosi 4,50%. Jednocześnie Rada

utrzymała neutralne nastawienie polityki pieniężnej. W wyniku 16 obniżek, w

bieżącym cyklu rozluźniania polityki pieniężnej trwającym od początku 2001 r.,

stopa referencyjna została obniżona łącznie o 12,75 pkt. proc. Rada wskazała na

następujące czynniki sprzyjające utrwalaniu się niskiego poziomu inflacji i

pozwalające na obniżkę stóp procentowych: . Sygnały wskazujące na

utrzymywanie się niskiej dynamiki popytu krajowego, w tym: utrzymywanie się

niskiego wzrostu płac w sektorze przedsiębiorstw; dalszy spadek dynamiki

produkcji budowlano montażowej, niska roczna dynamika agregatów monetarnych

(M3 i kredytu) oraz stabilizacja dynamika pieniądza gotówkowego; . W dalszym

ciągu nie wystąpiły symptomy ożywienia w gospodarce niemieckiej; . Spadek

inflacji bieżącej i oczekiwań inflacyjnych osób fizycznych oraz analityków

bankowych.

Decyzja RPP w zakresie skali obniżki stopy referencyjnej była zgodna z naszymi

oczekiwaniami i oczekiwaniami rynkowymi. Argumenty zawarte w .Informacji po

posiedzeniu RPP. oraz wypowiedzi prezesa L. Balcerowicza wskazują na wysokie

prawdopodobieństwo kontynuacji redukcji stóp procentowych w najbliższych

miesiącach. Należy podkreślić, że podobnie jak w styczniu, wyraźnie akcentowane

były czynniki, które sprzyjają utrzymaniu inflacji na niskim poziomie, natomiast

czynniki mogące stanowić wg RPP potencjalne źródło presji inflacyjnej będą miały,

naszym zdaniem, ograniczony wpływ na tendencje inflacyjne. Jednocześnie

wypowiedzi członków RPP po ostatniej decyzji o obniżce stóp wskazują na

istniejące pole do redukcji . m.in. wg B. Grabowskiego, jeżeli ożywienie

W dn. 1 marca br. premier L. Miller wystąpił do prezydenta o odwołanie

ze składu RM ministrów przedstawicieli PSL J. Kalinowskiego i

St. Żelichowskiego, co oznacza rozpad dotychczasowej koalicji i choćby

tymczasowe funkcjonowanie rządu mniejszościowego (koalicja SLD-UP

posiada obecnie 212 posłów, do większości parlamentarnej brakuje jej 19 posłów).

RPP podczas posiedzenia w dn. 25-26 lutego 2003 r., przyjęła .Strategię polityki pieniężnej po 2003 roku..

Założenia przedstawionej Strategii przewidują, że podstawowym zadaniem RPP będzie .ustabilizowanie inflacji

na niskim poziomie.. Ponadto RPP zdecydowała, że po 2003 r. polityka pieniężna, tak jak dotychczas, powinna

być realizowana w ramach strategii Bezpośredniego Celu Inflacyjnego, przy czym cel inflacyjny będzie miał

charakter ciągły, tzn. będzie obowiązywał przez cały rok, a nie jak dotychczas . w przypadku celów rocznych - tylko w

grudniu danego roku kalendarzowego. Cel inflacyjny na lata po 2003 r. został ustalony na poziomie 2,5% z

dopuszczalnym przedziałem wahań +/- 1 pkt. proc. (wobec tegorocznego 3,0% +/- 1 pkt. proc.) Ocena stopnia realizacji

celu ciągłego będzie opierać się na wskaźniku wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) w ujęciu rok do roku.

Równocześnie Rada będzie analizowała kształtowanie się miary średniorocznej zharmonizowanego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych (HICP) stosowanej do wyznaczenia kryterium inflacyjnego przystąpienia do strefy euro.

Ponadto, tak jak dotychczas, do wewnętrznych analiz RPP będzie wykorzystywać, obliczane i publikowane przez NBP

miary inflacji bazowej. Drugim podstawowym celem RPP będzie doprowadzenie Polski do strefy euro, a tym samym

spełnienie kryteriów zbieżności. RPP chciałaby wprowadzenia wspólnej waluty w najszybszym możliwym terminie, czyli

w 2007 r. Głównymi instrumentami realizacji celu inflacyjnego będą stopy procentowe . stopa referencyjna, lombardowa

oraz depozytowa. Podkreślono, że strategia BCI w dalszym ciągu powinna opierać się na systemie płynnego kursu

walutowego. Dlatego też Rada uważa, że do momentu wejścia Polski do ERM II system kursu płynnego powinien zostać

utrzymany, a po przystąpieniu do ERM II pasmo wahań kursu rynkowego wokół kursu parytetowego powinno mieć

maksymalną dopuszczalną szerokość. Ponadto w najbliższych latach RPP planuje dokonać zmian w systemie rezerwy

obowiązkowej. Polegać będą one na obniżeniu stopy rezerwy obowiązkowej do poziomu obowiązującego w

Eurosystemie oraz (pod warunkiem wprowadzenia odpowiednich podstaw prawnych) oprocentowaniu środków rezerwy.

Wyznaczenie celu na poziomie 2,5% +/- 1 pkt. proc. jest zgodne z dążeniem RPP do wypełnienia kryterium inflacyjnego

z Maastricht, pozwalając jednocześnie na wahania dynamiki cen zarówno powyżej, jak i poniżej celu. W związku z tym,

że przeciętna wartość referencyjna stosowana do weryfikacji kryterium zbieżności w latach 1998-2002 wyniosła 2,7%,

czyli zaledwie nieznacznie powyżej przyjętego celu, ewentualne redukcje stopy inflacji w Polsce przed przystąpieniem do

UGW nie będą musiały być znaczne, jeśli RPP uda się stabilizować poziom inflacji w granicach nowego celu

inflacyjnego.

Dążenie do stabilizacji inflacji na niskim poziomie w perspektywie średniookresowej pozwala na większą

elastyczność działań władz monetarnych w porównaniu z okresem obniżania inflacji, a przede wszystkim umożliwia

prowadzenie mniej restrykcyjnej polityki. Należy podkreślić, że opublikowana .Strategia. nie będzie stanowić dokumentu

wiążącego dla "nowej" Rady. Chociaż najprawdopodobniej nie zdecyduje się ona na zmiany w zakresie celu inflacyjnego

(priorytetem RPP pozostanie szybkie wstąpienie do strefy euro, a więc stabilizacja inflacji na poziomie zbliżonym do

poziomu wynikającego z kryterium inflacyjnego z Maastricht), to nie można wykluczyć, że nowa Rada będzie bardziej

skłonna do wprowadzenia zmian w reżimie kursowym, mających na celu osłabienie kursu złotego przed wstąpieniem do

ERM II.

Dlatego też oczekujemy, że obawy o skład nowej RPP będą głównym czynnikiem kreującym niepewność na

rynku walutowym na przełomie 2003 i 2004 r. Szerzej nt. strategii polityki pieniężnej w 

- Wicepremier G. Kołodko zaprezentował "Program naprawy finansów publicznych" zawierający:

zmiany podatkowe - większe niż obecnie zróżnicowanie stawek PIT od 2005 r. (wariant I - 17% - docelowo w 2007 r. obniżone

do 13%, 19%, 30% i 40%; wariant II - 0%, 17%%, 19%, 30% i 40%, od 2007 r. dodatkowo 15%; wariant III - 18%, 29%,

39%, obniżone w 2007 r. o 1 pkt proc.), - zniesienie kwoty wolnej, ulg i zwolnień, - spadek stawki CIT do 24% z

możliwością obniżenia przez organ samorządu terytorialnego, - wprowadzenie podatku katastralnego od 2006 r. w

wysokości ok. 0,01% wartości nieruchomości, - ujednolicenie zasad opodatkowania dochodów z operacji kapitałowych;

- propozycję likwidacji niektórych funduszy, agencji i środków specjalnych,

- uelastycznienie wydatków

sztywnych dzięki zniesieniu automatycznej indeksacji świadczeń społecznych i płac w sferze budżetowej,

- zmiany

finansowania samorządów przez zwiększenie ich udziału z wpływach z PIT i CIT kosztem dotacji z budżetu;

- wykorzystanie części rezerwy rewaluacyjnej na współfinansowanie projektów unijnych (B. Grabowski zaprzeczył, iż

Ministerstwo Finansów ustaliło tę kwestię z NBP i stwierdził, że jego zdaniem RPP nigdy nie zgodzi się na jej uwolnienie

rezerwy, również J. Krzyżewski jest przeciwny uwolnieniu rezerwy, co uznał "ryzykowne i bezprawne");

- pozyskanie środków z OFE na długotrwałe inwestycje. Realizacja programu ma pozwolić na pozyskanie środków z UE (62 mld zł

dzięki wyłożeniu 31 mld zł środków własnych) bez cięć wydatków budżetowych, przy zakładanym tempie wzrostu PKB

od 3,5% w br. do 6,0% w 2006 r., obniżeniu deficytu budżetowego z 4,8% w br. do 3,5% PKB w 2006 r., utrzymaniu

długu publicznego poniżej 53% PKB do 2006 r., spadku stopy bezrobocia do ok. 14% w 2006 r.

Podstawowym celem reformy jest spełnienie kryteriów Traktatu z Maastricht w 2006 r., co pozwoli na wprowadzenie euro

w 2007 r. Przedstawiony "Program..." jest dopiero zarysem rozwiązań systemowych reformy finansów publicznych,

będzie jeszcze poddany ustaleniom resortowym i parlamentarnym, co może znacznie zmienić jego pierwotny kształt.

Projekt zawiera wiele ciekawych rozwiązań racjonalizujących wydatki budżetowe. Wg naszych szacunków w obecnej wersji reformy (w każdym z proponowanych wariantów) mamy do czynienia ze wzrostem poziomu fiskalizmu, zwłaszcza w przypadku podatników PIT, gdyż dla większości (poza osiągającymi najniższe dochody i nie korzystającymi z ulg)

podwyższa efektywną stawkę podatkową, która będzie jeszcze zwiększona przez wzrost podatków majątkowych.

- W styczniu 2003 r. deficyt obrotów bieżących wyniósł 712 mln USD, w efekcie deficyt w obrotach bieżących

w relacji do PKB w styczniu br. spadł do 3,5% wobec 3,6% na koniec 2002 r. Deficyt handlowy wyniósł w grudniu

2002 r. 1,15 mln USD. Eksport nominalny w EUR wzrósł w styczniu o 8% r/r, natomiast import 0 r/r.

W pozostałych kategoriach rachunku obrotów bieżących na uwagę zasługują przede wszystkim wysoka nadwyżka w 

niesklasyfikowanych obrotach bieżących (ponad 440 mln USD). Po .drugiej stronie. rachunku bilansu płatniczego -

rachunku finansowym i kapitałowym saldo napływu inwestycji bezpośrednich wyniosło w styczniu ponad 330 mln USD

netto. W styczniu nie przestawał napływać do Polski kapitał portfelowy (ponad 380 mln USD natto) - wciąż inwestorzy

zagraniczni najchętniej kupowali papiery dłużne (320 mln USD).

Deficyt na rachunku obrotów bieżących i deficytu w handlu zagranicznym w grudniu okazał się niższych od naszej

prognozy (850 mln USD) i średniej z prognoz rynkowych wg ankiety Reutersa (760 mln USD).

Wartość deficytu handlowego w styczniu br. była zbliżona do naszych oczekiwań, a niższa w stosunku do naszych prognoz wartość deficytu w obrotach bieżących wynikała z nieoczekiwanie wysokiej (jak na początek roku) wartości nadwyżki w niesklasyfikowanych obrotach bieżących, która wynika najprawdopodobniej z ożywienia handlu przygranicznego.

Ewidentna poprawa w eksporcie jest wynikiem poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw wynikającej z wzrostu wydajności pracy, niskiej dynamiki płac w przedsiębiorstwach oraz osłabienia realnego efektywnego kursu złotego. Umiarkowana dynamika importu wynika z umiarkowanego ożywienia aktywności inwestycyjnej.

- Według danych GUS w I poł. lutego br. ceny żywności i napojów bezalkoholowych spadły o 0,3% w stosunku do II poł. stycznia oraz o 0,2% m/m. Ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych nie zmieniły się, zarówno w stosunku do II poł. stycznia, jak i w ujęciu miesięcznym. Na spadek cen żywności i napojów bezalkoholowych

w I połowie lutego br. złożyły się: niższe ceny mięsa (o 1,5% m/m), niższe ceny owoców (o 0,7% m/m), a także

niewielkie spadki w części pozostałych kategorii grupy żywność. Jednocześnie tendencje spadkowe były ograniczane

przez sezonowy wzrost cen warzyw (o 3,1% m/m). Utrzymana została słaba tendencja spadkowa cen napojów

alkoholowych (o 0,1% m/m), będąca efektem obniżki akcyzy od wyrobów spirytusowych w październiku ub. r.

Powyższe dane były zgodne z naszymi oczekiwaniami (-0,1% m/m) oraz oczekiwaniami rynkowymi (0,0% m/m wg

ankiety S&P). Tym samym podtrzymujemy naszą prognozę inflacji . oczekujemy, że wskaźnik cen towarów i usług

konsumpcyjnych w lutym ustabilizuje się na styczniowym poziomie 0,4% r/r lub nieznacznie spadnie do 0,3% r/r. Na

niską dynamikę cen konsumpcyjnych wpłynie zarówno niska dynamika cen żywności i napojów, a także sezonowe

spadki cen odzieży i obuwia. Ponadto spadkom cen sprzyjać będzie utrzymywanie się popytu na niskim poziomie .

zarówno wysokie bezrobocie, jak i niska dynamika wynagrodzeń istotnie zmniejszają presję popytową. Równocześnie

tendencje spadkowe będą ograniczane przez wyższe ceny paliw do prywatnych środków transportu, będące efektem

wzrostu notowań ropy naftowej wskutek nasilenia się obaw o skutki wojny w Zatoce Perskiej oraz niemal

dwuprocentowego osłabienia złotego wobec dolara w lutym. Uważamy, że do odwrócenia tendencji spadkowej inflacji

dojdzie w połowie br. pod wpływem efektu niskiej bazy odniesienia. W rezultacie w grudniu br. roczny wskaźnik inflacji

osiągnie ok. 2,1% r/r, a więc ukształtuje się w dolnej części przedziału stanowiącego krótkookresowy cel inflacyjny RPP.

- Członek rady EBC, Otmar Issing, stwierdził 28.02. podczas seminarium prezesów banków centralnych z Europy

Centralnej w Budapeszcie, że kraje kandydujące do UE nie powinny wchodzić do systemu ERM2 bezpośrednio po

akcesji. Podkreślił, że mimo możliwości natychmiastowego wejścia do systemu w przypadku części krajów, zawsze

należy wziąć pod uwagę poziom nominalnej i realnej konwergencji.

Analitycy PKO BP

PKO Bank Polski S.A.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »