UOKiK: Kara dla Vectry
Vectra automatycznie przedłużała umowy zawarte na czas określony na 6-miesięczny okres Klienci spółki nie mieli możliwości podjęcia samodzielnej decyzji o dalszym korzystaniu z usług. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na operatora karę ponad 490 tys. zł.
Vectra automatycznie przedłużała umowy zawarte na czas określony na 6-miesięczny okres. Klienci spółki nie mieli możliwości podjęcia samodzielnej decyzji o dalszym korzystaniu z usług. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył karę ponad 490 tys. zł.
Postępowanie przeciwko operatorowi telewizji kablowej, dostawcy Internetu i telefonu, spółce Vectra z Gdyni zostało wszczęte w lipcu 2013 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziło automatyczne przedłużanie umów zawartych z konsumentami na czas określony, który wynosił 6 miesięcy.
W związku z tą praktyką, konsument nie miał możliwości podjęcia świadomej decyzji o dalszym korzystaniu z usług Vectry. Zdaniem UOKiK, gdy kończy się zawarta umowa, przedsiębiorca, który chce przedłużyć kontrakt na kolejny czas określony - powinien złożyć konsumentowi odpowiednią propozycję. Praktyka została zaniechana.
Urząd zakwestionował też nieinformowanie w umowach o warunkach ich zmian wbrew obowiązkowi, jaki nakłada prawo telekomunikacyjne. Kontrakty zostały uzupełnione o wymagane informacje.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Vectrę została nałożona kara 493 252 zł.
Urząd zakwestionował też nieinformowanie w umowach o warunkach ich zmian wbrew obowiązkowi, jaki nakłada prawo telekomunikacyjne. Decyzja Urzędu nie jest ostateczna, spółka odwołała się do sądu.
W oświadczeniu przesłanym PAP Vectra poinformowała, że nie zgadza się z decyzją UOKiK, dlatego odwołała się od niej.
"W trakcie postępowania przedstawiliśmy Urzędowi szereg uzasadnień swojego stanowiska, informując o korzyściach dla abonentów płynących z automatycznie przedłużanej umowy oraz ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa" - podała Vectra.
Dodatkowo spółka poinformowała, że zaprzestała wiosną 2013 roku stosowania procedury automatycznego przedłużania umowy, którą zakwestionował UOKiK.