Ważna informacja ws. audytów w CPK. Kiedy poznamy wyniki?

W marcu mają zakończyć się wewnętrzne audyty w spółce Centralny Port Komunikacyjny; jesteśmy na ich finiszu - zapowiedział w rozmowie z PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Jak podkreślił, CPK musi być rentownym przedsięwzięciem.

- Jesteśmy na finiszu audytów wewnętrznych z zakresu HR, harmonogramu, programu społeczno-gospodarczego. Robimy to w dużej mierze siłami własnymi spółki, ale również korzystamy z zewnętrznych ekspertów - powiedział PAP wiceminister funduszy i polityki regionalnej Maciej Lasek, który jest też rządowym pełnomocnikiem ds. CPK. Jak dodał, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, trwające w spółce audyty wewnętrzne mają się zakończyć w marcu.

Audyty wewnętrzne w CPK prowadzone są siłami spółki i przez Biuro Pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska. W ramach tej procedury weryfikowane są dokumenty, umowy i sprawozdania dostarczane przez spółkę.

Reklama

Kiedy wyniki "dużych" audytów CPK?

Lasek przekazał, że w połowie roku mają być znane wyniki tzw. dużych audytów, dotyczących programu lotniskowego, kolejowego i marketingowego. Dodał, że zostaną one przeprowadzone przez firmy zewnętrzne wyłonione w przetargach, na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. - Jesteśmy w dialogu z potencjalnymi wykonawcami. Na ich prośbę przedłużyliśmy czas na wykonanie tych audytów - powiedział wiceminister.

W ubiegłym tygodniu spółka CPK poinformowała o wydłużeniu czasu na przeprowadzenie audytów w trwających przetargach na te usługi. Spółka sprecyzowała, że chodzi o terminy realizacji w trzech spośród pięciu trwających przetargów: na audyty części kolejowej, części lotniskowej i obszaru finansowego. CPK wskazała wówczas, że o dłuższe terminy apelowali potencjalni wykonawcy audytów.

Kwestia audytów w CPK od kilku tygodni budzi emocje - pod koniec lutego pisaliśmy o tym, że pierwszy z ośmiu przetargów na audyt projektu hubu wygrało konsorcjum trzech firm - HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR - które, zdaniem wielu ekspertów związanych z rynkiem lotniczym, nie dysponowały odpowiednimi kompetencjami i zapleczem, by oceniać tak duże przedsięwzięcie. Ostatecznie spółka CPK unieważniła ten przetarg, a potem jeszcze jeden, tym razem z uwagi na możliwość wystąpienia konfliktu interesów.

Maciej Lasek w rozmowie z PAP zaznaczył również, że CPK musi być rentownym przedsięwzięciem. - Nie jest sztuką stworzenie projektu lotniska i wydanie na inwestycję grubych miliardów. Sztuką jest to zrobić tak, by była to infrastruktura dopasowana do potrzeb, a inwestycja zaczęła się zwracać  - podkreślił.

Maciej Lasek chce też dbać o lotniska regionalne

W ocenie wiceministra należy zadbać również o lotniska regionalne, które odpowiadają za około 60 proc. całego ruchu lotniczego w Polsce. - Nie może być tak, że cały wysiłek idzie na lotnisko centralne - zaznaczył.

Optyka wiceministra znajduje odzwierciedlenie w decyzjach dotyczących rozwoju podwarszawskiego portu lotniczego Modlin. Jak pisaliśmy w Interii Biznes, Maciej Lasek chce "zwolnić hamulec inwestycyjny" dla tego lotniska i zwiększyć jego przepustowość. Bliska jest mu także koncepcja tzw. duoportu. - Przy dobrym zarządzaniu jesteśmy w stanie osiągnąć z duoportu nawet ponad 40 mln pasażerów - czyli Okęcie i rozbudowany Modlin i dokończona modernizacja lotniska Chopina - przekonywał swego czasu w mediach Lasek.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. 

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: CPK | Audyt | Maciej Lasek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »