Wielkie pieniądze na zielony transport. Wydamy na to z KPO 5 mld zł
Wielkie pieniądze na ekologiczny transport publiczny. Paulina Hennig-Kloska przekazała, że w 2024 r. podpisano umowy z 73 miastami w Polsce, a w ramach inwestycji w "zielony transport" zakupiono aż 902 zeroemisyjne autobusy oraz stworzono niemal 600 punktów do ich ładowania. - Za 2,7 mld zł na nasze ulice wyjadą wkrótce autobusy elektryczne i wodorowe - zadeklarowała szefowa Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Paulina Hennig-Kloska, ministra klimatu i środowiska podczas specjalnej konferencji prasowej w poniedziałek 30 grudnia podkreślała wagę ekologicznego przewozu pasażerów w ramach publicznego transportu. Szefowa resortu pojawiła się na briefingu pod hasłem "Zielony Transport Publiczny". Padły konkretne kwoty, jakie wydano na to, aby zmienić to, jak wygląda transport w polskich miastach. Kluczowe były pieniądze pozyskane z Krajowego Planu Odbudowy wypłacanego przez Unię Europejską.
Jeszcze przed konferencją prasową Paulina Hennig-Kloska wskazała na to, że pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy bezpośrednio wpływają na jakość publicznego transportu. W 2024 r. podpisane zostały umowy z 73 miastami. Inwestycje dotyczące komunikacji publicznej przyniosły ze sobą zakup 902 zeroemisyjnych autobusów, a także prawie 600 punktów ich ładowania. - Za 2,7 mld zł na nasze ulice wyjadą wkrótce autobusy elektryczne i wodorowe - przekazała szefowa MKiŚ.
Podczas konferencji prasowej w Poznaniu Paulina Hennig-Kloska wskazywała, że plan budowania bazy autobusów niskoemisyjnych jest wyczekiwany. Mają one nie tylko charakteryzować się przyjaznością dla środowiska, ale także wpłynąć na fakt, iż Polacy chętniej przesiądą się do komunikacji zbiorowej z racji wyższego komfortu podróży w nowych pojazdach. - Ciężko obecnie namawiać do przesiadania się, ale to (zakup nowych autobusów zeroemisyjnych - przy. red.) ma do tego zachęcić - powiedziała minister.
Paulina Hennig-Kloska wskazała, że 30 grudnia to dzień finalizowania "dobrych zmian" w Wielkopolsce, ale także kończony jest etap projektu wymiany taboru autobusowego dla polskich miast na transport zeroemisyjny. - Po Koninie, Gnieźnie i Pile [...] dzisiaj będziemy mogli podpisać kolejnych osiem umów. Skala całego programu jest imponująca i duża i nie byłaby możliwa, gdyby nie fakt, ze na początku roku udało się uruchomić Krajowy Plan Odbudowy - przekazała szefowa MKiŚ. Dodała, że inwestycje skupiają się nie tylko na zakupach autobusów, ale także na tworzeniu stacji ładowania, która jest kluczowa.
Agata Sobczyk, wojewoda wielkopolska, obecna na konferencji prasowej dodała, że to ważny dzień do budowy ekologicznego i bezpiecznego transportu w regionie. Podpisanie umów to nie tylko odpowiedź na potrzeby mieszkańców, ale także dbanie o ich zdrowie. Zastępca Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Robert Gajda przekazał, że Wielkopolska "wzięła" 12 proc. z całościowej kwoty dofinansowania zielonego transportu.