Reklama

Województwo małopolskie otrzymało grunty na terenie Kraków Airport

Skarb Państwa przekazał w piątek w użyczenie województwu małopolskiemu blisko 250 hektarów gruntów, na których znajduje się pas startowy Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice. Dzięki temu będzie możliwa modernizacja obecnego lub budowa nowego pasa startowego.

Jak przypomniał marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa, przekazanie samorządowi terenów podkrakowskiego lotniska należących do wojska było możliwe dzięki specjalnej ustawie dotyczącej lotnisk, uchwalonej w 2008 roku z inicjatywy ówczesnego ministra obrony narodowej Bogdana Klicha.

Reklama

- Skutki tej ustawy są długofalowe i pozwalają na realizację na krakowskim lotnisku ogromnego programu inwestycyjnego - ocenił Sowa. Dodał, że wkrótce zapadnie decyzja, czy istniejący pas startowy będzie modernizowany czy zostanie zbudowany nowy.

Według Grzegorza Stawowego, dyrektora krakowskiego oddziału Agencji Mienia Wojskowego, lotnisko w Krakowa ma znaczenie zarówno dla lotnictwa cywilnego, jak i wojskowego. Jest największym cywilnym portem regionalnym, a także lotniskiem wojskowym NATO.

Proces przekazywania terenów wojskowych stronie cywilnej trwa tam od 2009 roku, a na wydanych wcześniej 32 hektarach trwają już kluczowe inwestycje dla rozwoju portu.

Do końca marca 2015 roku zostaną zrealizowane najważniejsze inwestycje w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice: budowa nowego terminalu, przebudowa obecnie istniejącego oraz modernizacja wewnętrznego układu komunikacyjnego lotniska. Na lotnisku trwają też inwestycje związane z przebudową części operacyjnej portu - rozbudowa płyty postojowej i remont dróg kołowania. Łączna wartość tych zadań wynosi ponad 500 mln zł.

Po rozbudowie przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 milionów pasażerów rocznie. Obecnie może ono odprawić do 3,5 mln osób rocznie. Lotnisko będzie w stanie obsłużyć nawet 1,8 tys. pasażerów odlatujących i przylatujących w ciągu godziny.

Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał ponad 56 tys. m kw. powierzchni użytkowej (obecnie 15 tys. m kw.). Początkowo obiekt będzie dysponował dwoma rękawami umożliwiającymi bezpośrednie przejście do samolotów, z możliwością zwiększenia w przyszłości ich liczby do pięciu. Terminal zostanie połączony kładką naziemną z istniejącym garażem wielopoziomowym, projektowaną stacją kolejową oraz budowanym hotelem.

Nowy wewnętrzny układ komunikacyjny, z dodatkowymi pasami ruchu, ułatwi poruszanie się wokół terminalu, parkingu wielopoziomowego, hotelu czterogwiazdkowego oraz stacji kolejowej.

Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce; w zeszłym roku odprawił rekordową liczbę 3,44 mln pasażerów. W tym roku planowany jest wzrost do 3,66 mln osób. W letniej siatce połączeń lotnisko ma 82 połączenia, w tym 61 regularnych i 21 czarterowych. Wykonuje je 13 przewoźników - ośmiu tradycyjnych i pięciu niskokosztowych.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »