Wyprzedaże bezpieczne
Korzystanie z sezonowych obniżek przy zakupach za granicą nie jest ryzykowne. Konsumenci wybierający się na takie zakupy mają takie same prawa do reklamacji, jak podczas "zwykłych" zakupów - przypomina Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK).
Jak poinformowało Centrum w komunikacie przesłanym PAP, w 2007 r. ECK zarejestrowało zaledwie jedną skargę na zakupiony zagraniczny towar.
ECK przypomina, że sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową w ciągu 2 lat od dnia zakupu. Jednak w wielu krajach UE towar pełnowartościowy nie podlega zwrotowi, choć większość markowych sklepów sieciowych w trosce o reputację zgadza się na wymianę.
Natomiast przy zakupie sprzętu elektronicznego za granicą ważny jest zasięg gwarancji danego towaru. Może się okazać, że w przypadku wadliwego działania produktu, niezbędne będzie odesłanie go do sprzedawcy na własny koszt.
W razie problemów z uznaniem reklamacji przez sprzedawcę można zwrócić się do ECK w danym państwie bądź po powrocie do Polski skontaktować się z Centrum w Warszawie. Centrum przypomina jednak, że reklamacja złożona do ECK dotyczy tylko tych konsumentów, którzy zakupili towary lub usługi od przedsiębiorców zarejestrowanych w UE.
Posezonowe wyprzedaże rozpoczęły się już w większości krajów europejskich. W Czechach, Irlandii, Szwecji, Francji czy na Słowacji zaczęły się zaraz po świętach Bożego Narodzenia. Po nowym roku wyprzedaże objęły Belgię, Holandię, Hiszpanię, Włochy czy Portugalię.
Na posezonowe obniżki czeka jeszcze Finlandia, Cypr, Grecja i Niemcy - tam rozpoczną się one na przełomie stycznia i lutego.
Koniec wyprzedaży w różnych krajach przypada na inny termin. Najdłużej trwają przeceny w Hiszpanii, które kończą się na początku marca. Pod koniec lutego skończą się też przeceny w Niemczech, Portugalii i Grecji.
Spieszyć się muszą osoby planujące zakupy w Luksemburgu, tam promocje trwają do 20 stycznia. Do końca stycznia można kupić taniej towary w Belgii i Irlandii, wynika z danych ECK.
ECK zajmuje się m.in. prawami i obowiązkami konsumentów w Unii Europejskiej, udziela praktycznych porad dotyczących zakupów towarów i usług w Europie, pomaga w rozwiązywaniu sporów transgranicznych w państwach należących do UE oraz w Norwegii i Islandii. Biuro ECK mieści się także w Polsce.