Spółka potwierdziła doniesienia o redukcji etatów. “Przygotowania do zwolnień grupowych w ElectroMobility Poland (EMP) trwały od kilku tygodni” - informuje "DGP". Pracownicy firmy mieli zostać poinformowani o planowanych zmianach w piątek przed południem.
Brak chętnych do finansowania
Z oświadczenia spółki przesłanego redakcji "Dziennika Gazety Prawnej" wynika, że decyzja ma związek z modyfikacją sposobu realizacji projektu przez ElectroMobility Poland i koniecznością dostosowania profilu stanowisk do przyszłych potrzeb. “Wynika ona również z przedłużającego się procesu pozyskania finansowania, co powoduje konieczność optymalizacji struktury kosztów” - wyjaśnia firma.
Zwolnienia mają dotyczyć 40 stanowisk (w maju 2023 r. EMP zatrudniała 90 osób, docelowo miała zatrudniać 3 tysiące - red.). W korespondencji nadesłanej "Dziennikowi Gazecie Prawnej" państwowa spółka poinformowała, że proces będzie dotyczył wszystkich działów firmy. "Obejmie zarówno pracowników jak i współpracowników spółki”. EMP podkreśla, że „celem procesu jest zapewnienie możliwości realizacji priorytetowych zadań, jakie stoją przed spółką w najbliższych miesiącach”. Należą do nich m.in. pozyskanie finansowania oraz przygotowanie się do realizacji projektu w pełnej skali.
Koniec z Izerą, będzie klaster
Decyzja spółki ma związek ze zmianą koncepcji dotyczącej projektu polskiego samochodu elektrycznego. Pod koniec 2024 r. o jego realizacji negatywnie wypowiedział się minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski. Stwierdził, że powstanie w Polsce elektrycznego auta “to jest jedna z halucynacji PiS-u, że można zbudować samochód nie mając niczego. (...) Czegoś takiego jak Izera nie ma, natomiast istnieje spółka ElectroMobility Poland, która prowadzi pewien projekt, który myśmy przekierowali z torów science fiction na tory biznesowe” - mówił minister.
Wskazał na klaster elektromobilności i poinformował o prowadzeniu negocjacji ze stroną chińską. Wyjaśnił, że projekt klastra ma przyczynić się do stworzenia silnej podstawy dla rozwoju sektora elektromobilności w Polsce. Wsparciem dla jego budowy mają być międzynarodowe partnerstwa i współpraca z lokalnymi partnerami przemysłowymi.
Realizacja projektu ma doprowadzić do osiągnięcia czterech głównych celów gospodarczych, które zostały ustalone we współpracy z MAP. “Są to: zapewnienie miejsc pracy, transfer technologii, lokalizacja łańcucha dostaw i obniżenie profilu ryzyka inwestycyjnego” – wyliczał w rozmowie z "DGP" dyrektor departamentu komunikacji w resorcie aktywów państwowych Przemysław Kuk.
Powstanie fabryka, ale inna
Teren Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego należący do ElectroMobility Poland zostanie wykorzystany. Powstanie na nim fabryka dla wielkoskalowej produkcji samochodów na potrzeby rynków europejskich, a także centrum innowacji działające w obszarze nowej mobilności. “Opracowywany model biznesowy oraz rozwój struktur międzynarodowych i lokalnych partnerstw mają na celu zarówno wdrożenie konkurencyjnego portfolio produktowego, jak i wzmocnienie całego sektora motoryzacyjnego w naszym kraju” – tłumaczy "DGP" spółka.
Kluczowe dla nowego projektu spółki mają być kolejne miesiące. Wówczas zapadnie decyzja o finansowaniu nowej koncepcji z Krajowego Planu Odbudowy. Druga część środków pochodzić ma z finansowania dłużnego.