Zapomnisz, grozi ci blokada na koncie bankowym. Problem dotyczy 2,7 mln Polaków

PKO BP już w ubiegłym roku ostrzegał swoich klientów w komunikacie przed założeniem blokady na konto bankowe. Niektórzy mają tylko 30 dni na zapobiegnięcie zablokowaniu funkcji konta. Z powodów bezpieczeństwa klienci nie tylko PKO BP mogą mierzyć się z ograniczeniami dostępu do pieniędzy. Sprawa dotyczy bowiem wszystkich banków: Santander, ING Bank Śląski, Alior Bank czy mBanku. Obecnie o wymianie dowodu osobistego z powodu dezaktualizacji starego dokumentu musi pamiętać 2,7 mln Polaków.

  • PKO BP ostrzega klientów przed przeterminowaniem dowodu osobistego. Jeśli twój dokument utracił ważność, masz 30 dni na zaktualizowanie danych.
  • Sprawa dotyczy jednak nie tylko tego jednego banku, ale również innych, jak Santander, mBank czy ING Bank Śląski.
  • Od końca sierpnia 2023 w bankach uznawany jest nie tylko dowód osobisty, ale również mDowód z aplikacji mObywatel 2.0.

PKO BP ostrzega swoich klientów przed blokadą konta bankowego, ale problem dotyczy nie tylko klientów tego jednego banku. W 2024 roku wymiana dowodów osobistych dotyczy szerokiego grona osób. Podczas gdy w 2023 roku wymienić dowód osobisty musiało nieco ponad 2 mln Polaków, w bieżącym musi to zrobić 2,7 mln osób. Nie wszyscy oczywiście są klientami PKO BP, ale są wśród nich ci, którzy konta mają w Santanderze, mBanku, Alior Banku czy Cedit Agricole.

Reklama

Klienci mają 30 dni nie tylko w PKO BP. ING Bank Śląski też daje tyle czasu

"Jeśli dokument tożsamości, który masz podany w banku, stracił ważność, po 30 dniach ze względów bezpieczeństwa częściowo zablokujemy Ci dostęp do aplikacji IKO i serwisu iPKO" - poinformował bank PKO BP w komunikacie do klientów.

Konkurencyjne banki przyjmują podobny termin jak PKO BP. Jest tak na przykład w ING Banku Śląskim, jak przyznała w rozmowie z Rzeczpospolitą przedstawicielka biura prasowego tego banku. - Od momentu ograniczenia możliwości realizacji transakcji klient ma 30 dni na aktualizację dokumentu tożsamości, o czym również jest informowany w otrzymywanej korespondenci - przekazała przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

PKO BP ostrzega: Nowy dokument przypisany do konta lub blokada. Banki ostrzegają zawczasu

PKO BP po upływie 30 dni od zdezaktualizowania się przypisanego do konta dowodu osobistego wprowadza blokady na koncie, ale nie blokuje go całkowicie. Ograniczenia dotyczą przede wszystkim zarządzania środkami finansowymi. Klient PKO BP, którego konto bankowe zostanie potraktowanie blokadami, nie będzie miał dostępu do:

  • zlecania przelewów,
  • historii transakcji,
  • składania wniosków,
  • zawierania umów online.

Podobną drogę obierają konkurencyjne banki. W żadnym nie spotkamy się więc z kompletnym zablokowaniem konta bankowego, ale jedynie blokadą poszczególnych funkcjonalności na koncie. Biuro prasowe Alior Banku podkreśla, że w przypadku utracenia ważności przez dowód osobisty czy inny dokument tożsamości przypisany do konta, zwiększa intensywność komunikatów dotyczących wymaganej aktualizacji danych, ale w żadnym wypadku nie blokuje kont klientów, którzy mają nieważne dokumenty.

Wszystkie banki zawczasu ostrzegają klientów przed tym, że dowód tożsamości traci ważność. Na przykład Santander wysyła powiadomienia w swojej aplikacji mobilnej do klientów, którym za 90 dni skończy się ważność dokumentu. Później ten komunikat ponawia bliżej upłynięcia terminu ważności dokumentu na 60 dni przed wygaśnięciem dowodu osobistego.

Tak samo robi zresztą wspomniany bank PKO BP, który przypomina o wymianie dowodu osobistego również podczas wizyty w  punkcie stacjonarnym. W aplikacji mobilnej ostrzega także bank Millenium. - Na 60 dni przed upływem terminu informacja pojawia się po zalogowaniu do aplikacji mobilnej i serwisu internetowego Millenet - wskazuje biuro prasowe banku Millennium.

Zaktualizować trzeba nie tylko dowód osobisty. PKO BP przypomina też o numerze telefonu

Dla właściwej obsługi konta bankowego konieczne jest przypisanie do niego nie tylko właściwego dokumentu tożsamości, ale aktualny powinien być także numer telefonu. Brak aktualnego numeru telefonu jednak nie spowoduje blokady konta bankowego. 

Bez aktualnego numeru telefonu nie skontaktujemy się z Tobą w ważnej sprawie, np. gdy zauważymy podejrzaną transakcję na Twoim koncie - przypomina PKO BP w komunikacie.

Konto bankowe, niezależnie od tego, czy jesteśmy klientami mBanku, Credit Agricole czy Banku Pekao, powinno też posiadać przypisany aktualny adres e-mail i adres zamieszkania. Te są niezbędne do kontaktu z klientami. Dobrze więc na bieżąco przy każdej zmianie aktualizować dane konta bankowego.

Jak zaktualizować dowód osobisty w banku? Sposoby są trzy

Wszystkie banki obecnie oferują możliwość aktualizacji danych na trzy sposoby. Aktualizacji danych z dowodu tożsamości (np. dowód osobisty, paszport), czy numeru telefonu klient może dokonać:

  1. online w aplikacji banku (np. w przypadku PKO BP to IKO lub serwis iPKO),
  2. telefonicznie,
  3. osobiście w oddziałach naszego banku.

Od września 2023 banki uznają nie tylko zwykły dowód osobisty, ale także mDowód osobisty

Warto dodać, że mDowód, wprowadzony w zaktualizowanej aplikacji Ministerstwa Cyfryzacji mObywatel 2.0, jest uznawany przez banki od września 2023. Możemy posługiwać się nim podczas zawierania umów czy wypłat oraz potwierdzania przelewów. W PKO BP możliwość legitymowania mDowodem wprowadzono nieco wcześniej względem innych banków, bo już 28 sierpnia.

Musimy jednak pamiętać, że mDowód nie jest tym samym, co fizyczny dowód osobisty. To równoważny dokument tożsamości, ale nie ten sam w formie elektronicznej. Obydwa dokumenty różnią się serią i numerem, datą wydania i datą ważności. mDowodem posługiwać można się tylko w Polsce - za granicą nie ma on bowiem ważności i w podróże lepiej zabierać ze sobą fizyczny dowód osobisty.

Przemysław Terlecki

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: PKO BP SA | dowód osobisty | konto bankowe | santander | mBank
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »