Zapowiada się wojna cenowa na rynku AGD

Zdaniem analityków zapowiada się wojna cenowa na rynku AGD. Ostrzejszą konkurencję zapoczątkuje Samsung, spadkom cen będzie sprzyjać umocnienie złotego wobec euro. Koreański producent kupił od Amiki za 200 milionów złotych dwie fabryki - lodówek i pralek.

-Amica do maja, czerwca przygotuje strategię dla firmy sięgającą roku 2012. Spółka ocenia, że możliwy jest wzrost zysku operacyjnego w tym czasie do około 80 mln zł z 41,9 mln zł w 2009. Spółka nie wyklucza inwestycji w rozbudowę zakładu kuchni kosztem 30-50 mln zł. "Pracujemy nad strategią, zamierzamy koncentrować się na rynku kuchenek, w ubiegłym roku wyprodukowaliśmy 1,2 mln kuchni. W tym roku może to być 1,5 mln albo więcej. Zamierzamy rozwijać sprzedaż kuchni pod trzema brendami - Amica, Gram, Hansa" - powiedział na spotkaniu z dziennikarzami prezes Amiki Jacek Rutkowski.

Reklama

Amica będzie też kontynuować sprzedaż pralek i lodówek produkowanych dla niej przez Samsunga, który przejmuje należące dla niej zakłady produkcyjne. Niewykluczone, że i inni dalekowschodni dostawcy będą produkować dla Amiki.

"Rentowność EBIT, którą będziemy realizowali na kupowanych pralkach i lodówkach będzie większa niż na produkowanych przez nas samych o ponad 15 pkt. procentowych" - ocenił prezes.

Rutkowski poinformował, że zysk operacyjny firmy w 2012 roku może wzrosnąć do 80 mln zł z 41,9 mln zł w 2009 roku.

Amica w listopadzie 2009 podpisała z Samsungiem przedwstępną umowę sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmującej produkcję pralek i lodówek za 204,5 mln zł. Transakcja ma zostać sfinalizowana do końca marca.

Umowa przewiduje, że Amica będzie kupować od Samsunga określoną liczbę lodówek i pralek zbliżoną do obecnych poziomów produkcji. Prezes spółki informował wcześniej, że będzie to 200-250 tys. pralek i tyle samo lodówek. Umowa obowiązywać ma do marca 2011 roku.

"Jeśli Samsung da dobrą ofertę, to przedłużymy współpracę" - powiedział prezes.

Amica liczy też na współpracę w zakresie dostaw kuchenek dla Samsunga.

Spółka szacuje, że tak zwane koszty rozdziału, czyli wydatki, które musi ponieść w związku ze sprzedażą części przedsiębiorstwa Samsungowi, wyniosą 17-20 mln zł i związane będą między innymi z koniecznością uzupełnienia powierzchni magazynowej i biurowej.

Amica śledzi uważnie rynek rosyjski, który jak ocenia, jest dla niej bardzo ważny.

"Wyraźnie widać, że w Rosji rynek kuchenek się odradza. Ten rok powinien być tam już lepszy. Kuchenki zawsze lepiej sprzedają się w II półroczu. W związku z tym druga połowa roku pozwoli nam dokładnie ocenić sytuację na rynku rosyjskim" - powiedział prezes.

"Niewykluczone, że jeśli w Rosji rynek odbuduje się tak jak jak na to liczymy, to zdecydujemy się na rozbudowę zakładu kuchni. Inwestycja ta pochłonęłaby pomiędzy 30 a 50 mln zł" - dodał prezes.

Szef Amiki poinformował, że spółka planuje umorzyć w maju 1 mln akcji.

"Jest już wstępna decyzja zarządu, w maju tą kwestą zajmie się walne" - powiedział prezes.

Dodał, że na koniec roku zadłużenie firmy może spaść do 40 mln zł. Na koniec września 2009 roku Amica miała 212 mln zł kredytów.

Spółka planuje, że capex w tym roku wyniesie 25 mln zł i będzie o 10 mln większy niż w 2009 roku.

Być może, że we wrześniu Amica poda prognozy tegorocznych wyników. Będzie też w stanie przedstawić perspektywy na kolejny rok.

Mniej zapłacimy za AGD

Zdaniem analityków zapowiada się wojna cenowa. Ostrzejszą konkurencję zapoczątkuje Samsung. Spadkom cen będzie dodatkowo sprzyjało umocnienie złotego wobec euro. Wzrost popytu ma być widoczny w drugiej połowie roku.

Spodziewamy się, że 2011 rok będzie już dobry, jeśli uda nam się zrealizować takie marże jak planowaliśmy - powiedział prezes.

W zakładzie kuchenek Amiki produkowanych jest 2.800 sztuk kuchni dziennie. Docelowe moce wynoszą 3.400 sztuk. Jedną trzecią stanowią kuchnie do zabudowy, pozostałe to kuchnie wolnostojące. Udział kuchenek do zabudowy ma rosnąć. W fabryce Amiki produkowanych jest około 1 tys. modeli kuchenek.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Samsung | sprzęt AGD | wojna cenowa | wojny | wojna | firmy | cenowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »