Zdążymy na Euro!

Zmiana prawa o zamówieniach publicznych, nowelizacja ustawy drogowej oraz ustawy o ochronie środowiska - to główne działania, dzięki którym przyspieszone zostanie tempo budowy dróg i autostrad - zapowiada minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Zmiana prawa o zamówieniach publicznych, nowelizacja ustawy drogowej oraz ustawy o ochronie środowiska - to główne działania, dzięki którym przyspieszone zostanie tempo budowy dróg i autostrad - zapowiada minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Podczas środowej konferencji prasowej na XIV Międzynarodowych Targach Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska w Kielcach minister powiedział, że chodzi o skrócenie czasu przygotowania inwestycji. - I zdążymy przed pierwszym gwizdkiem (Euro 2012 - PAP) - zapewnił. Najważniejsze zmiany w znajdującym się już w Sejmie projekcie nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych dotyczą ograniczenia kontroli przedłużających proces inwestycyjny i wyeliminowania absurdów prawnych z dotychczasowych rozwiązań. - Z ich powodu, w wyniku drobnych pomyłek pisarskich i rachunkowych, musiały być bowiem eliminowane w przetargach korzystne oferty - wyjaśnił Grabarczyk. Najbardziej jaskrawy przykład - dodał - to przetarg na most we Wrocławiu; z powodu niedoszacowania o kilkadziesiąt złotych kosztów kilku opraw oświetleniowych, została odrzucona oferta tańsza na rzecz droższej o 124 mln zł.

Reklama

Dzięki proponowanej nowelizacji, można będzie dokonywać korekty cenowej; skorzysta na tym - w opinii ministra - zarówno budżet państwa, jak i podatnik. W przyszłym tygodniu zostanie przedłożony rządowi projekt "specustawy drogowej". W wyniku tej nowelizacji skrócony ma być proces podejmowania decyzji administracyjnych.

Dwie odrębne dotychczas decyzje - lokalizacyjną oraz pozwolenie budowlane - zastąpi jedna: "pozwolenie na realizację inwestycji drogowych" - oznajmił Grabarczyk. Jego zdaniem, ta zmiana skróci proces przygotowania inwestycji nawet o rok. W lipcu rząd ma przyjąć projekt zmian w ustawie o ochronie środowiska. Minister infrastruktury obiecał, że przygotowywana w resorcie ochrony środowiska nowelizacja umożliwi budowanie autostrad i dróg zgodnie z normami europejskimi, a jednocześnie zlikwidowane zostaną przewlekłe procedury, które narażały Polskę na utratę unijnego finansowania inwestycji. Grabarczyk podkreślił, że nowe kierownictwo Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) z Lechem Witeckim na czele daje gwarancję zdecentralizowania decyzji, sprawnego i efektywnego organizowania przetargów, a także przeciwdziałania "windowaniu kosztów inwestycji".

- Musimy zapanować nad procesem inwestycyjnym pod kątem kształtowania cen, jakie w przetargach się pojawiają; musimy zadbać o to, aby różnego rodzaju zmowy i działania pozaprawne nie powodowały nieuzasadnionego wzrostu kosztów budowy autostrad - oświadczył minister infrastruktury.

Pytany jak rozwiązany zostanie problem wadliwie zbudowanego odcinka autostrady A2, Grabarczyk odpowiedział, że podstawą decyzji w tej sprawie będzie ekspertyza specjalistów, spodziewana za kilka tygodni. Jeśli potwierdzi ona wstępne opinie o poważnych uszkodzeniach, kosztami naprawy obciążony będzie koncesjonariusz lub wykonawca - zadeklarował. Jak poinformowała we wtorek GDDKiA, zamierza ona sprawdzić stan nawierzchni autostrady A2 między Poznaniem a Nowym Tomyślem. - Badania mają rozpocząć się 19 maja.

W połowie czerwca będziemy mieli raport, który będzie podstawą decyzji, co dalej zrobić z nawierzchnią drogi - powiedział rzecznik prasowy GDDKiA Andrzej Maciejewski. Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska to największa krajowa impreza promocyjna sektora drogownictwa - zgromadziły w tym roku ponad 800 firm z 26 krajów. Towarzyszą im: Targi Infrastruktury Trafic-Expo, Targi Maszyn Budowlanych i Pojazdów Specjalistycznych MaszBud oraz Wystawa Technologia i Infrastruktura Lotnisk TIL.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »