Zgoda na przesyłanie informacji handlowej pocztą elektroniczną
Nie wolno wysyłać reklam swoich produktów, usług czy innej działalności pocztą elektroniczną do osób, które nie wyraziły zgody na otrzymywanie w ten sposób informacji handlowych. Najpierw trzeba więc poprosić o zgodę. Można to zrobić pocztą elektroniczną.
O zgodę na wysyłanie reklam e-mailem można poprosić klienta np. przy okazji zawierania z nim umowy, tak, aby w przyszłości móc wysyłać mu informacje o nowych produktach czy promocjach. Można też na swojej stronie internetowej umożliwić zainteresowanym osobom pozostawianie swojego adresu e-mailowego w celu otrzymywania informacji. W takim przypadku najlepiej, aby na pozostawiony adres wysyłany był link aktywacyjny. Tylko osoba mająca dostęp do danego konta pocztowego będzie mogła aktywować wysyłanie reklam. Można też wysłać do potencjalnego klienta prośbę o wyrażenie zgody na otrzymywanie e-mailem informacji handlowej. Najtaniej taką prośbę wysłać pocztą elektroniczną.
Formułując treść prośby o wyrażenie zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną należy zwrócić uwagę na to, aby e-mail z prośbą nie został sam w sobie uznany za niezamówioną informację handlową.
Informacją handlową jest każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług bądź wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej wolny zawód. Jest to zarówno wiadomość zawierająca cennik lub wykaz oferowanych towarów czy usług, jak i informacja o odniesionych sukcesach. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.
W e-mailu z pytaniem o zgodę należy podać dane umożliwiające identyfikację nadawcy e-maila oraz wskazać, jakiego rodzaju informacje zostaną przesłane odbiorcy w razie wyrażenia przez niego zgody. W prośbie o zgodę nie wolno przedstawiać szczegółów oferty. Można wskazać, czego informacja handlowa będzie dotyczyć (np. oferty biura podróży na 2011 r.). Nie wolno natomiast podawać szczegółów dotyczących np. cen czy planowanych promocji. Takie informacje można przesłać dopiero po otrzymaniu zgody. Nie należy też zamieszczać w treści pytania o zgodę linka do strony internetowej, na której zamieszczona jest oferta. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów e-mail z linkiem np. do sklepu internetowego jest informacją przeznaczoną pośrednio do promowania swojej działalności, służącą osiągnięciu celu handlowego. Na wysłanie takich informacji potrzebna jest zgoda adresata.
W naszym prawie obowiązuje zasada: "najpierw uzyskaj zgodę, potem wysyłaj reklamy drogą elektroniczną". Niedopuszczalne jest wysyłanie niezamówionej informacji handlowej i zamieszczanie w niej informacji, że jeśli adresat nie chce w przyszłości otrzymywać ofert, powinien np. kliknąć na odpowiedni link. Nie można też w pytaniu prosić o wyrażenie zgody i jednocześnie pisać, że brak sprzeciwu zostanie potraktowany jako zgoda.
Błędy w pytaniach o zgodę
"Jeśli nie życzycie sobie Państwo otrzymywać informacji handlowych o naszej firmie i oferowanych przez nią produktach, prosimy o użycie opcji "odpowiedz" i wpisanie w tytule maila hasła "nie wyrażam zgody". Brak odpowiedzi zawierającej odmowę wyrażenia zgody będzie równoznaczny z wyrażeniem zgody na dalsze otrzymywanie informacji handlowych, aż do wyraźnego odwołania zgody".
"(…) Jednocześnie informujemy, że do końca miesiąca trwa promocja na wszystkie produkty naszej firmy".
"(…) Dziękując za wyrażenie zgody, zapraszamy na naszą stronę internetową zawierającą szczegóły naszej oferty: www.abcprzyklad.pl". Źródło: UOKiK |
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. nr 144, poz. 1204 ze zm.)
autor: Andrzej Janowski
Gazeta Podatkowa nr 21 (749) z dnia 2011-03-14