Zgoda na przesyłanie informacji handlowej pocztą elektroniczną

Nie wolno wysyłać reklam swoich produktów, usług czy innej działalności pocztą elektroniczną do osób, które nie wyraziły zgody na otrzymywanie w ten sposób informacji handlowych. Najpierw trzeba więc poprosić o zgodę. Można to zrobić pocztą elektroniczną.

Nie wolno wysyłać reklam swoich produktów, usług czy innej działalności pocztą elektroniczną do osób, które nie wyraziły zgody na otrzymywanie w ten sposób informacji handlowych. Najpierw trzeba więc poprosić o zgodę. Można to zrobić pocztą elektroniczną.

Najpierw zgoda, potem reklama mailem

O zgodę na wysyłanie reklam e-mailem można poprosić klienta np. przy okazji zawierania z nim umowy, tak, aby w przyszłości móc wysyłać mu informacje o nowych produktach czy promocjach. Można też na swojej stronie internetowej umożliwić zainteresowanym osobom pozostawianie swojego adresu e-mailowego w celu otrzymywania informacji. W takim przypadku najlepiej, aby na pozostawiony adres wysyłany był link aktywacyjny. Tylko osoba mająca dostęp do danego konta pocztowego będzie mogła aktywować wysyłanie reklam. Można też wysłać do potencjalnego klienta prośbę o wyrażenie zgody na otrzymywanie e-mailem informacji handlowej. Najtaniej taką prośbę wysłać pocztą elektroniczną.

Reklama

Jak pytać o zgodę?

Formułując treść prośby o wyrażenie zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną należy zwrócić uwagę na to, aby e-mail z prośbą nie został sam w sobie uznany za niezamówioną informację handlową.

Informacją handlową jest każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług bądź wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej wolny zawód. Jest to zarówno wiadomość zawierająca cennik lub wykaz oferowanych towarów czy usług, jak i informacja o odniesionych sukcesach. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.

W e-mailu z pytaniem o zgodę należy podać dane umożliwiające identyfikację nadawcy e-maila oraz wskazać, jakiego rodzaju informacje zostaną przesłane odbiorcy w razie wyrażenia przez niego zgody. W prośbie o zgodę nie wolno przedstawiać szczegółów oferty. Można wskazać, czego informacja handlowa będzie dotyczyć (np. oferty biura podróży na 2011 r.). Nie wolno natomiast podawać szczegółów dotyczących np. cen czy planowanych promocji. Takie informacje można przesłać dopiero po otrzymaniu zgody. Nie należy też zamieszczać w treści pytania o zgodę linka do strony internetowej, na której zamieszczona jest oferta. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów e-mail z linkiem np. do sklepu internetowego jest informacją przeznaczoną pośrednio do promowania swojej działalności, służącą osiągnięciu celu handlowego. Na wysłanie takich informacji potrzebna jest zgoda adresata.

Zgoda musi być wyraźna

W naszym prawie obowiązuje zasada: "najpierw uzyskaj zgodę, potem wysyłaj reklamy drogą elektroniczną". Niedopuszczalne jest wysyłanie niezamówionej informacji handlowej i zamieszczanie w niej informacji, że jeśli adresat nie chce w przyszłości otrzymywać ofert, powinien np. kliknąć na odpowiedni link. Nie można też w pytaniu prosić o wyrażenie zgody i jednocześnie pisać, że brak sprzeciwu zostanie potraktowany jako zgoda.

Błędy w pytaniach o zgodę

  • Niedozwolone uznanie milczenia za zgodę; nie wolno w prośbie o zgodę pisać, że sprzeciw zostanie uznany za zgodę.

"Jeśli nie życzycie sobie Państwo otrzymywać informacji handlowych o naszej firmie i oferowanych przez nią produktach, prosimy o użycie opcji "odpowiedz" i wpisanie w tytule maila hasła "nie wyrażam zgody". Brak odpowiedzi zawierającej odmowę wyrażenia zgody będzie równoznaczny z wyrażeniem zgody na dalsze otrzymywanie informacji handlowych, aż do wyraźnego odwołania zgody".

  • Niedozwolona informacja handlowa w treści pytania o zgodę. Mail z prośbą o zgodę nie może zawierać informacji handlowej.

"(…) Jednocześnie informujemy, że do końca miesiąca trwa promocja na wszystkie produkty naszej firmy".

  • Niedozwolony link do oferty handlowej. Link do sklepu internetowego służy pośrednio do promowania działalności.

"(…) Dziękując za wyrażenie zgody, zapraszamy na naszą stronę internetową zawierającą szczegóły naszej oferty: www.abcprzyklad.pl".

Źródło: UOKiK

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. nr 144, poz. 1204 ze zm.)

autor: Andrzej Janowski
Gazeta Podatkowa nr 21 (749) z dnia 2011-03-14

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: elektroniczny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »