Złoty wynik?
Popyt na złoto w całym 2021 roku (z wyłączeniem OTC) wzrósł do 4021 ton. Był on napędzany głównie przez popyt w IV kwartale, który podskoczył o prawie 50 proc., osiągając najwyższy poziom od 10 kwartałów.
Zobacz również:
Co istotne, wynik ten został osiągnięty dzięki rosnącemu zainteresowaniu fizycznym złotem inwestycyjnym, jak również złotą biżuterią. Nie bez znaczenia pozostają również działania banków centralnych. W 2021 roku zwiększyły one swoje zasoby w tym kruszcu o 82 proc. w porównaniu do 2020 roku - wynika z raportu "Gold Demand Trends 4Q 2021".
Inflacja motywuje do zwyżek
- Analizując najnowsze wyniki "Gold Demand Trends" warto zaznaczyć, że popyt na fizyczne złoto inwestycyjne w 2021 roku podyktowany był innymi czynnikami, niż w 2020 roku, który upłynął pod znakiem wówczas jeszcze nieznanej pandemii COVID-19. W 2021 roku znaczenie tego czynnika zeszło na drugi plan, a do głosu doszły obawy o presję inflacyjną, która ma fundamentalne znaczenie dla zapotrzebowania na kruszec. Teraz - ze zmianą narracji banków centralnych, co do charakteru inflacji i perspektywą zacieśniania polityki monetarnej - wzrost cen złota może być hamowany. Nie zmienia to jednak faktu, że realne stopy procentowe wciąż są głęboko ujemne i takie pozostaną przez najbliższy rok, a motywacją do podwyżek nie jest rozgrzana koniunktura, lecz właśnie inflacja - co powinno pozytywnie oddziaływać na popyt na złoto - tłumaczy Aleksander Pawlak, prezes firmy Tavex.
Inwestycje w sztabki i monety wzrosły o 31 proc. do najwyższego od ośmiu lat poziomu 1180 ton. Ponadto w IV kwartale 2021 r. popyt na poziomie 318 ton był najwyższy od analogicznego okresu w 2016 r.
W 2021 roku zapotrzebowanie na złotą biżuterię odnotowało imponujący 52-proc. wzrost i wyniosło 2124 tony, przy czym tylko w IV kwartale rynek ten zgłosił zapotrzebowanie na 713 ton kruszcu.
Rok 2021 to również przebudzenie w sektorze technologicznym, które napędzane przez ożywienie gospodarcze i poprawę nastrojów konsumentów wygenerowało 9 proc. wzrost zapotrzebowana na złoty kruszec. Warto podkreślić, że poziom ten jest najwyższy od trzech lat.
Jak to było w Polsce?
W dobie pandemii Polacy chętnie kupowali złoto w obawie przed deprecjacją waluty i utrwalającą się inflacją. Według badań Tavex złoto uplasowało się na 2. miejscu wśród najczęściej wybieranych aktywów w Polsce, a inwestycję w ten metal zadeklarowało aż 24,5% respondentów. W zestawieniu z badaniami przeprowadzonymi pod koniec 2020 roku widoczny jest wyraźny wzrost zainteresowania złotem - wówczas na ulokowanie kapitału w tym metalu zdecydowało się jedynie 14,9% ankietowanych - wskazuje Aleksandra Olbryś. analityk ds. rynku złota, Tavex. Z danych firmy wynika, że w 2021 roku sprzedaż złota w Polsce wzrosła o 50% w zestawieniu z 2020 rokiem, co jest dodatkowym potwierdzeniem rosnącej popularności tego kruszcu - dodaje.
Wyniki sprzedażowe firmy Tavex są najlepszym odzwierciedleniem znaczenia złota w prawidłowo zdywersyfikowanym portfelu - podczas gdy w 2020 roku firma sprzedała 80 tysięcy uncji tego metalu w postaci złotych sztabek i monet, w 2021 roku było to już 120 tysięcy uncji.