Projekt ustawy ma chronić podróżnych. Został przygotowany przez Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów UE. Powstał w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas pandemii COVID-19 i w następstwie głośnych upadłości biur podróży - dowiadujemy się z komunikatu Parlamentu Europejskiego (PE).
Nowe zasady podróży. Jasne dyrektywy
Ustawodawcy jasno określili, jakie prawa przysługują uczestnikom grupowych podróżny w przypadku upadłości organizatora wyjazdu. Postanowiono, że klienci muszą otrzymać zwrot kosztów za anulowane usługi nie później niż w ciągu 6 miesięcy. Pieniądze mają pochodzić z funduszu gwarancyjnego firmy. W wyjątkowych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 9 miesięcy.
Zaktualizowana dyrektywa zawiera szczegółowe przepisy dotyczące korzystania z voucherów (bonów podróżnych). Podczas pandemii COVID-19 i lockdownu biura podróży proponowały klientom bony będące ekwiwalentem wpłaconych wcześniej sum. W świetle nowych przepisów, konsumenci mają prawo odmówić ich przyjęcia i zażądać zwrotu pieniędzy w ciągu 14 dni. Bony nie mogą być ważne dłużej niż przez rok. Po tym czasie klienci muszą otrzymać zwrot pieniędzy bez konieczności składania stosownego wniosku.
Posiadacze voucherów muszą mieć możliwość wykorzystania ich na dowolne usługi turystyczne oferowane przez organizatora, jednorazowo lub w ratach. Vouchery powinny być objęte gwarancjami upadłościowymi. Posiadacze bonów będą mogli je przedłużyć albo przenieść na inną osobę, ale tylko raz. Wartość vouchera musi w pełni odpowiadać kwocie, jaką klient otrzymałby w gotówce.
Nowe przepisy. Kiedy darmowa anulacja
Nowe przepisy dotyczą też możliwości rezygnacji z podróży. Jeżeli przed jej rozpoczęciem w miejscu przyjazdu lub wyjazdu wystąpią nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności, podróżni mają prawo anulować wyjazd bez ponoszenia kar i otrzymać pełny zwrot kosztów. Przypadki będą oceniane indywidualnie, a samo oficjalne ostrzeżenie dotyczące podróży nie będzie wystarczającym powodem do zwrotu pieniędzy. Podróżni nie będą mogli liczyć na anulację ani zwrot środków, jeśli w momencie dokonywania rezerwacji byli świadomi ponoszonego ryzyka.
Uzgodniono też sposób i terminy rozpatrywania skarg. Na potwierdzenie otrzymania skargi ich adresaci mają tydzień, a na odpowiedź - 60 dni.
Ustawodawcy scedowali na państwa członkowskie wysokości kar za naruszenia zaktualizowanych przepisów. Zdecydowali też, że każdy z członków UE sam ustanowi limit wysokości zaliczek pobieranych przez organizatorów wyjazdów grupowych. Obie decyzje zostały skrytykowane przez Europejskie Stowarzyszenie Biur Podróży i Organizatorów Turystyki (ECTAA). Wskazuje ono na "fragmentację jednolitego rynku, osłabienie równych warunków konkurencji".
Umowa - aby mogła wejść w życie - musi zostać formalnie zatwierdzona przez Parlament Europejski. Nastąpi to prawdopodobnie na początku przyszłego roku. Państwa członkowskie będą miały 28 miesięcy na dostosowanie swoich przepisów do nowych zasad i kolejne 6 miesięcy na rozpoczęcie stosowania zawartych w nowelizacji postanowień.











