Reklama

Zmiany w ustawie o biokomponentach i biopaliwach

Od 1 stycznia 2018 r. wejdą w zycie nowe przepisy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych dostosowując prawo do przepisów Unii Europejskiej. Głównym celem projektu jest m.in. dostosowanie polskiego prawa do przepisów unijnych ws. jakości benzyny i olejów napędowych.

W czasie posiedzenie komisji, na którym odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy, obecny był wiceminister energii Andrzej Piotrowski. Podkreślił, że projekt dostosowuje regulacje prawne do aktualnej sytuacji na rynku paliw po wejściu w życie tzw. pakietu paliwowego.

- Celem mechanizmów, które wprowadzamy, jest ułatwienie realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) przez podmioty paliwowe oraz zmiana struktury jego realizacji. Kolejnym naszym celem jest również zapewnienie zbytu dla krajowego sektora wytwórczego biokomponentów, na co najmniej dotychczasowym poziomie - zapowiedział wiceminister.

Reklama

NCW określa minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie.

Piotrowski zaznaczył, że do mechanizmów, które wprowadza projekt należy m.in. obligatoryjność dodawania określonej ilości biokomponentów według wartości energetycznej dla paliw ciekłych.

"Kolejny mechanizm to zmiana definicji paliw ciekłych pozwalająca na dodawanie biowęglowodorów ciekłych do paliw ciekłych.

Następne nowe rozwiązanie to wprowadzenie opłaty zastępczej pozwalającej podmiotowi realizującemu NCW na realizację części tego obowiązku poprzez uiszczenie opłaty przekazywanej do NFOŚiGW" - podkreślił Piotrowski.

Z danych, które przedstawił wiceminister wynika, że przychody z tytułu tej opłaty szacowane są na ok. 85 mln zł rocznie w latach 2018 i 2019.

W projekcie wprowadzone zostały też czynniki redukcyjne NCW na lata 2018 i 2019; wynoszą one odpowiednio 0,86 oraz 0,82. Sam wskaźnik NCW został określony w projekcie na poziomie w 2017 r. - 7,10 proc., w 2018 - 7,50 proc., w 2019 r. - 8,00 proc., a w 2020 - 8,50 proc. Wiceminister podkreślił, że wprowadzane mechanizmy "należy traktować jako całościowy pakiet rozwiązań, w których każde z działań jest powiązany z pozostałymi".

"Zależy nam na tym, aby ta nowelizacja była procedowana w trybie pilnym, bo z jednej strony minął, niestety, termin wdrożenia implementacji unijnej, a ponadto projekt ustawy zawiera pakiet bardzo istotnych dla gospodarki rozwiązań niezbędnych do wprowadzenia od stycznia 2018 r." - powiedział Piotrowski.

Nowelizacja dostosowuje polskie przepisy do wymagań unijnej dyrektywy 2015/1513. Sejm wprowadził do rządowego projektu ustawy szereg poprawek, m.in. dotyczących sprawozdawczości.

Do najważniejszych zobowiązań wynikających z dyrektywy 2015/1513 należą ograniczenie możliwości stosowania do wytwarzania biokomponentów roślin zbożowych i innych roślin wysokoskrobiowych, roślin cukrowych i oleistych oraz roślin uprawianych przede wszystkim do celów energetycznych, zwiększenie wykorzystania tzw. biopaliw zaawansowanych, podniesienie do 60 proc. wymaganego poziomu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dla nowych instalacji wytwarzających biokomponenty.

Ponadto od 1 stycznia 2018 r. zostanie wprowadzony wymóg 50-proc. redukcji emisji dla działających instalacji wytwórczych.

Według autorów ustawy, nowe regulacje ograniczają koszty realizacji NCW ponoszone przez producentów i importerów paliw, wprowadzają rozwiązania umożliwiające realizację NCW przede wszystkim w oparciu o potencjał i technologie dostępne na polskim rynku i poprawiają przejrzystość tego rynku, co stanowi jeden z istotnych elementów walki z tzw. "szarą strefą".

Ustawa wprowadza też opłatę zastępczą. Podmioty, które w latach 2018-2019 zrealizują NCW w 85 proc. z reszty obowiązku będą mogły się wywiązać za pomocą tej opłaty. Przepisy określają też limity dla biokomponentów wytworzonych z surowców uprawniających do podwójnego naliczania wkładu do NCW do roku 2019. Surowcami upoważniającymi do podwójnego naliczania są m.in. zużyty olej kuchenny i tłuszcze zwierzęce - w przypadku produkcji estrów, oraz odpady z przemysłu piekarniczego lub cukierniczego - wykorzystywane przy produkcji spirytusu.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »