Znany producent komputerów z karą od UOKiK. Chodzi o zasady sprzedaży

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w poniedziałek, że zasady sprzedaży dotyczące m.in. rozwiązań informatycznych i komputerów marki Dell mogły naruszać konkurencję. Spółka została zobowiązana do zmiany praktyk, jednak na tym się nie skończyło. Dell musi również zapłacić 6 mln zł kary za wprowadzenie w błąd prezesa UOKiK. Wydane decyzje nie są prawomocne, a przedsiębiorstwo może odwołać się do sądu. W wydanym oświadczeniu firma przekazała, że analizuje uzasadnienie decyzji prezesa UOKiK.

UOKiK poinformował, że postępowanie przeciwko spółce Dell dotyczyło podejrzenia zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami przy sprzedaży produktów infrastruktury informatycznej marki Dell do przedsiębiorstw i instytucji, w tym poprzez zamówienia publiczne. 

Chodziło o sprzedaż gotowych produktów informatycznych, w tym m.in. komputerów, laptopów, myszek, a także produktów i usług informatycznych służących do tworzenia systemów informatycznych. 

Przy sprzedaży doszło do złamania reguł konkurencji? "Uniemożliwienie przedstawienia ofert"

Wątpliwości prezesa UOKiK - jak podano - wzbudził system sprzedaży oparty na rejestracji transakcji przez autoryzowanych sprzedawców. 

Reklama

"Jeżeli jeden z nich zgłosił w wewnętrznym systemie rejestracji potencjalną transakcję z danym klientem instytucjonalnym lub biznesowym, wówczas - na mocy podejrzewanego porozumienia - Dell mógł uniemożliwiać pozostałym partnerom handlowym przedstawienie konkurencyjnych ofert cenowych temu samemu klientowi, nawet na jego wyraźną prośbę" - przekazano. 

W ocenie UOKiK, taka praktyka mogła stanowić niedozwolony podział rynku poprzez przypisanie konkretnych sprzedawców do danej transakcji. "W efekcie przedsiębiorstwa i instytucje mogły zostać pozbawione możliwości zakupu sprzętu marki Dell w atrakcyjniejszych warunkach cenowych czy technologicznych". 

"Rozumiemy charakterystykę systemu dystrybucji Dell, jednak sprzedaż zawsze musi odbywać się z poszanowaniem reguł konkurencji. W wydanej decyzji zobowiązałem spółkę do wyeliminowania praktyk, które polegały na przydzielaniu transakcji do konkretnych sprzedawców. Dzięki temu przedsiębiorstwa i instytucje kupujące lub zamawiające produkty Dell będą miały możliwość porównania wielu ofert i wyboru najkorzystniejszej z nich" - wskazał, cytowany w informacji, prezes UOKiK Tomasz Chróstny. 

Prezes UOKiK został wprowadzony w błąd. Kara to 6 mln zł

UOKiK ukarał Dell za udzielenie nieprawdziwych informacji w trakcie trwania postępowania wyjaśniającego. Spółka - jak podano - wprowadziła prezesa UOKiK w błąd, odpowiadając na pytania dotyczące przedsiębiorców, którzy wystąpili do Dell o ofertę dla tego samego klienta.  

"Pomimo skierowania aż trzech wezwań w tym zakresie, spółka trzykrotnie przedstawiła prezesowi UOKiK nieprawdziwe i wprowadzające w błąd informacje dotyczące przedsiębiorców, którym Dell nie przedstawił ofert cenowych oraz przyczyn nieprzedstawienia tych ofert" - poinformowano. Prezes Urzędu nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 6 mln zł

Jak przekazano, w efekcie decyzji UOKiK, o podpisanie umowy z klientem będzie teraz mogło ubiegać się wielu autoryzowanych sprzedawców, bez konieczności uzyskania zgody Dell lub podawania Dell nazwy klienta końcowego. Zmiany będą dotyczyły również rabatów udzielanych przez Dell.

"Co najmniej trzech autoryzowanych sprzedawców lub dystrybutorów może otrzymać rabat na tę samą transakcję poza zamówieniami publicznymi, na podstawie przejrzystych kryteriów, takich jak kolejność zgłoszenia transakcji czy jej prognozowana wartość. Kolejni sprzedawcy lub dystrybutorzy mogą otrzymać ten sam rabat na pisemny wniosek klienta końcowego". Spółka Dell będzie miała sześć miesięcy od uprawomocnienia się decyzji na wprowadzenie nowych zasad sprzedaży. UOKiK zaznaczył, że wydane decyzje nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu

Firma Dell analizuje uzasadnienie decyzji prezesa UOKiK

"Firma Dell, w drodze porozumienia z Prezesem UOKiK, zobowiązała się do nieznacznej modyfikacji swojego systemu rejestrowania przez Partnerów prospektów handlowych. Jesteśmy głęboko przekonani, że nasz model dystrybucji jest zgodny ze wszystkimi polskimi i europejskimi wymogami prawnymi" - przekazano w oświadczeniu firmy Dell.

Firma zapewniła, że "w pełni współpracowała z Prezesem UOKiK od kwietnia 2019 r. i dołożyła wszelkich starań, aby znaleźć i udostępnić organowi całą powiązaną ze sprawą dokumentację oraz udzielić wszelkich żądanych wyjaśnień". "Zweryfikowaliśmy dziesiątki tysięcy dokumentów, bardzo wiele z nich przekazaliśmy Prezesowi UOKiK. Proaktywnie oferowaliśmy również dalszą pomoc i dodatkowe informacje. Mimo tego, Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu na firmę kary pieniężnej. Analizujemy uzasadnienie tej decyzji Prezesa UOKiK" - dodano.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Dell | UOKiK | kara
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »