Związek zawodowy personelu kabinowego porozumiał się z Lufthansą
Lufthansa i największy związek zawodowy Ufo, zrzeszający personel kabinowy niemieckiego przewoźnika, poinformowały w piątek, że wstępnie porozumiały się w sprawie płac i emerytur oraz uzgodniły tryb mediacji dla innych spornych kwestii.
Do 30 czerwca uzgodnione mają zostać kwestie dotyczące organizacji pracy personelu kabinowego w mediacji, której przewodzić będzie polityk SPD Matthias Platzeck. Związek Ufo zgodził się, by do tego czasu nie organizować strajków. W listopadzie ub. roku pracownicy tej grupy zawodowej strajkowali przez siedem dni, co było najdłuższą akcją protestacyjną w historii Lufthansy, doprowadziło do odwołania tysięcy lotów i naraziło Lufthansę na ogromne straty.
Otwarty pozostaje jeszcze spór z pilotami, którzy dotychczas strajkowali 13 razy, domagając się wyższych płac i zachowania korzystnego dla nich systemu wcześniejszych emerytur.
Porozumienie z Ufo w sprawie wynagrodzeń obejmuje okres do września 2016 roku; na jego mocy ok. 19 tys. pracowników personelu kabinowego otrzyma jednorazową wypłatę 3 tys. euro za 2015 rok oraz 2,2-procentową podwyżkę od 1 stycznia 2016 roku.
W kwestii emerytur do uzgodnienia pozostaje jeszcze kilka spraw, które kierownictwo Lufthansy i Ufo będą starały się uzgodnić do 15 lutego. Jeśli to się nie uda, sprawy te będą omawiane w specjalnym trybie mediacji, podobnie jak nowy układ w sprawie wynagrodzeń w okresie od 1 października 2016 roku.
Lufthansa poinformowała, że osobno omawia ze związkowcami sprawę warunków pracy w oferującej tanie loty spółce-córce Eurowings oraz kwestię transferu pracowników między należącymi do Lufthansy przewoźnikami w Niemczech.
Spór o umowę zbiorową trwa od prawie dwóch lat. Przedmiotem sporu są m.in. płace 19 tys. pracowników oraz system przechodzenia na wcześniejszą emeryturę. Kierownictwo Lufthansy oferuje nowo zatrudnianym pracownikom gorsze warunki emerytalne od tych, które mają obecnie pracujący stewardzi i stewardesy. Obecnie personel firmy ma prawo do wcześniejszej emerytury w wieku 55 lat, przy zachowaniu 60 proc. ostatniej pensji, wynoszącej średnio 50 tys. euro rocznie.
W związku z silną konkurencją ze strony tanich linii lotniczych oraz przewoźników z Azji, oferujących luksusowe warunki, Lufthansa realizuje radykalny program oszczędnościowy, rozbudowując m.in. sektor tanich linii lotniczych i ograniczając przywileje pracowników.
W reakcji na ogłoszone uzgodnienia kurs akcji Lufthansy kontynuował w piątek wzrost.